Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Zase jako nová

Pokud potřebujeme rychle a efektivně opravit trhlinu v lodi nebo třeba jenom odloupnutý kousek gelcoatu, pravděpodobně budeme potřebovat menší množství materiálu, než je možné zakoupit u prodejců kompozitních materiálů. Z toho důvodu nalezneme na trhu opravné sady, které jsou určené přímo pro majitele lodí. Můžeme tak řešit problém na lodi buď okamžitě, nebo si zboží objednat a nechat poslat dodatečně.

 

Dnes se zaměříme na škálu opravných sad. V krátkosti si představíme jednotlivé typy sad, podrobněji se podíváme na to, co obsahují, a ve výsledku na jejich použití.

 

Epoxy a PolyesterRepair Kit

Balení epoxidového i polyesterového repair kitu je určeno pro drobnou laminaci a opravu proraženého nebo silně poškozeného trupu, kdy míra poškození zasahuje až do laminátu a narušuje jeho strukturu. Předtím, než se rozhodneme oblast poškození opravit, je nutné odstranit veškeré nerovnosti, zbytky narušeného laminátu. Uvnitř balení nalezneme skelnou tkaninu, štětec, pár rukavic a pryskyřici s tvrdidlem. Poměr míchání pryskyřice se podle výrobce liší, ale bývá většinou stanoven na poměr 2:1 (pryskyřice : tvrdidlo) a v poměru 1:1 k celkovému množství tkaniny.

Nevýhodou epoxidových repair kitů může však být jejich dlouhá doba vytvrzení. Většina výrobců uvádí hodnotu kolem deseti hodin (Repair kit Sea-Line má dobu vytvrzení 7 hodin).

Oproti tomu polyesterový repair kit je řešením pro okamžitou a rychlou opravu. Doba vytvrzení je vždy v řádech desítek minut. Na druhou stranu si musí ale uživatel dávat pozor, protože doba zpracování, jak už to bývá u polyesterových produktů, je pouze několik málo minut. Jako to platí u každé opravy na lodi, teplota je klíčem k úspěchu. Pokud chceme, aby pryskyřice správně vytvrdla a spojila se s vláknem, musí být teplota okolního prostředí kolem dvaceti stupňů. Pokud je to možné, vždy je dobré, abychom nejen okolí poškození dobře obrousili a připravili na aplikaci, ale také lehce zahřáli. Složky pryskyřice při kontaktu se zahřátým podkladem rychleji a lépe zreagují.

Repair kit sady jsou produktem, který je do určité míry dobré mít při offshore plavbách. V případě poškození během plavby tak můžeme okamžitě opravit loď (v mnoha případech alespoň provizorně), doplout do bezpečí a zachránit tak nejen majetek, ale možná také životy.

 

Gelcoat Repair Kit

Jedná se o polyesterový gelcoat, který je určen ke kosmetickým opravám povrchu lodě. Běžné produkčně vyráběné lodě se vyrábějí systémem polyesterového sendviče ve formě. Pohledovou složkou v tomto případě představuje vždy gelcoat. Gelcoat je speciální modifikovaná pryskyřice buď polyesterového, nebo epoxidového charakteru. Z důvodu snížení nákladů loděnic se dnes lodě vyrábějí z polyesterových pryskyřic.

Proto je ideálním řešením gelcoat na stejné bázi. Gelcoat je z pravidla čirý a nanáší se na předem vybroušené místo poškození. K tomu, abychom dobře vybrousili například pouze odražený roh nebo ďolík, nám dobře poslouží buď středně hrubý brusný papír, nebo pokud má doma někdo ruční gravírovací přístroj, může použít ten s brusnou hlavicí. Poškozené místo opět důkladně probrousíme. Celý proces broušení má vždy za účel nejen vyhladit a odstranit nerovnosti, ale především zvětšit mikroskopicky plochu, na kterou budeme aplikovat další prostředek (gelcoat, tmel, pryskyřici). Po vybroušení daného místa otevřeme a smícháme si složky A a B. Vždy mícháme po malých částech. Jak jsme již dříve avizovali, pokud máte třeba produkt staršího data (například uskladněné pryskyřice nebo tmel doma v garáži), není nikdy na škodu alespoň na pár minut balení vystrčit na sluníčko a nechat trochu rozehřát.

Díky tomu, že gelcoat je v samém základu čirý, jakékoliv drsnější broušení by mělo za následek narušení struktury a zmatnění aplikovaného množství. Výsledkem je navrácení původní podoby místa, kde bylo dříve poškození. Pokud je to možné, finální efekt můžeme podpořit ještě vyleštěním dané oblasti za pomoci lešticího roztoku (například leštidlem Brayt S1 Marine).

Balení obsahuje gelcoat pryskyřici s tvrdidlem, pár ochranných rukavic a štěteček pro jeho aplikaci.

 

Polyesterový gelcoat tmel

Posledním produktem, který je vhodné mít po ruce, je gelcoat tmel na bázi polyesteru. Tmel je určen pro opravy povrchových poškození, při kterých není možné použít standardní gelcoat Repair Kit. Jsou to především případy popraskaného gelcoatu nebo vytvoření mapiček (drobných trhlin) na povrchu. Tmel je velmi jemný, stěrkou ho lze aplikovat a tyto drobné poruchy spravit. Oproti standardním polyesterům zde je doba vytvrzení 24 hodin a doba zpracování úctyhodných 5–20 minut (záleží na užitém množství tvrdidla). Ohromnou výhodou těchto tmelů je jejich jemnost při zpracování, mohou tedy bez jakýchkoliv obtíží zaplnit drobné prasklinky a nerovnosti. Po vytvrdnutí oblast pouze jemně přebrousíme a opět v případě potřeby přeleštíme.

Balení obsahuje tmel s tvrdidlem.

 

Všechna balení jsou kompaktně balena. Hlavní složka (pryskyřice či tmel) tvoří hlavní část balení. Zbytek je vždy společně zabalen a ukryt pod průhlednou plastovou nádobkou. Ta tvoří jak „uzávěr“ balení, tak zároveň dobře poslouží jako nádoba pro smíchání a přichystání kompozitu, což se nám například za plavby na lodi může hodit. www.sea-line.cz