Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Trochu jinak, proč ne

Problematika ochrany lodě pod vodou je téma, kterým se zabývají všichni výrobci lodní chemie. V minulém vydání jsme se zaměřili na všeobecnou přípravu lodě pro nadcházející sezónu. Nevyhnuli jsme se ani tématu antifoulingu. Dnešním tématem bude antifouling pocházející z Velké Británie – CopperCoat.

 

Jak již název napovídá, jedná se o přípravek, jehož obsahem je měď. Přesněji měděný prášek – pudr. Už v tomto směru se výrobek liší od ostatních antifoulingů na trhu, které pouze obsahují oxidy mědi a zinku.

To, co ovšem dělá tento antifouling výjimečným, je doba jeho funkčnosti. Výrobce garantuje schopnost ochrany nátěru podle jeho doporučení až 10 let. Ač se to zdá neuvěřitelné, již nyní se setkáváme s případy, že majitelé lodí obnovují tento nátěr po deseti i více letech. Zjednodušeně bychom mohli nátěr klasifikovat jako dvousložkovou epoxidovou pryskyřici s příměsí měděného pudru. A opravdu to tak je. Výrobce udává, že vydatnost z 1 litru při 5 vrstvách nátěru jsou 4 m2.

CopperCoat je určen pro všechny materiálové varianty lodí. Pokud aplikujeme antifouling na gelcoat, stačí trup očistit a aplikovat nátěr. V případě, že vlastníme dřevěnou, ocelovou, hliníkovou nebo ferocementovou loď, je nutné pod antifouling nejdříve aplikovat epoxidový základ s plničem (Epoxidový základ s plničem Sea-Line).

 

Nyní ale k samotnému postupu při aplikaci.

Jak jsme si již představili v minulém vydání, základem úspěchu je dobrá příprava povrchu, na který budeme aplikovat nátěr. Nejdříve podponorovou část ošetříme a odstraníme nerovnosti a původní nátěry. Poté trup očistíme čistidlem. Na rozdníl od jiných antifoulingů je zde třeba dbát pozornosti. CopperCoat je antifouling, jehož hlavní složkou je epoxidová pryskyřice. Proto není doporučeno očišťovat trup acetonem nebo čistidly na olejové bázi. Naopak výrobce doporučuje použít čistidlo na bázi izopropanolu. Po důkladném očištění necháme pár dní trup vyschnout.

 

Poté přichází hlavní část, smíchání složek a aplikace nátěru. Poměr míchání pryskyřice, tvrdidla a mědi je 1:1:4 (100 g pryskyřice : 100 g tvrdidla : 400 g měděného prášku). Tento poměr míchání je stejný pro všechny vrstvy. Před namícháváním jednotlivých látek je lepší si rozsypat rovnoměrně podle váhy prášek do igelitových sáčků po 400 gramech. Při namíchávání pryskyřice nám to potom velmi usnadní práci.

Prvním krokem je odměření požadované pryskyřice. Následně přidáme tvrdidlo. Látku důkladně zamícháme a až poté přidáme poměrově k pryskyřici a tvrdidlu měděný pudr z igelitového sáčku a zamícháme. Poslední přísadou je izopropanol. Ten se nejenže používá jako čistidlo, ale také jako ředidlo do chemických roztoků. Izopropanolu můžeme přidat do směsi maximálně 5 % z celkového objemu pryskyřice. Tedy v případě 100 g pryskyřice = 5 g izopropanolu. Veškeré složky zamícháme a aplikujeme na očištěný povrch.

 

CopperCoat se nanáší pouze válečkem. Je důležité použít váleček s krátkými vlákny. Nátěr aplikujeme v tenkých vrstvách až do celkového počtu pěti vrstev. Je důležité dodržet pravidlo tenkých vrstev. Aplikací tenkých vrstev a jejich větším množstvím dosahuje CopperCoat 100% rozprostření částeček mědi, a tedy 100% ochrany trupu po celé jeho ploše. Kompletní vytvrdnutí nátěru udává výrobce až po 5 dnech, ale již po 72 hodinách je možné při okolní teplotě minimálně 20 stupňů spustit loď na vodu. CopperCoat antifouling je vynikající řešení pro lodě, které tráví dlouhé roky na moři. Výrobce garantuje 10 let funkčnosti nátěru a mnoho majitelů (především v UK) si nemůže tento systém vynachválit.

Cena jednolitrového balení vychází s daní a poštovným zhruba na 110 liber (v přepočtu 3750 korun). Balení obsahuje 500 g pryskyřice, 500 g tvrdidla a 2 kg měděného prášku. Jedno balení, jak jsme již zmínili, vystačí na 4 m2 nátěru. V porovnání s konkurenčními antifoulingy je to zajisté vysoká pořizovací cena, na druhou stranu ale antifouling funguje a chrání trup minimálně 10 let. V hrubém odhadu tedy náklady v porovnání se standardním antifoulingem (například značky Sea-Line) budou za 10 let vycházet zhruba podobně. Je pouze na majiteli, zda chce nebo nechce natírat loď každé 2–3 roky, nebo pouze jednou za 10 let.

V tuto chvíli není antifouling CopperCoat v České republice ani na Slovensku k dispozici, ale Czech Multihulls & Sea-Line pracuje na možnosti distribuce tohoto produktu. V případě zájmu o bližší informace nás kontaktujte na tel. čísle 723 518 020.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Opravné sady

Rádce | Viktor Brejcha