Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Stručná výsledovka Lagoon 450

Investice do jachty pro čistě soukromé použití se vyplatí, protože investujeme sami do sebe. Za předpokladu, že nás jachting baví a můžeme si to dovolit. Přesně řečeno, pokud si kvůli koupi jachty nebudeme muset utáhnout opasek.

 

Číselně vyjádřeno se soukromá jachta nevyplatí a její provoz bude stát další náklady, ale víme přece, že každá legrace něco stojí a koupě nových lyží nebo motorky se taky málokomu vyplatí. Výhodou je to, že si vyberete jachtu přesně podle svých představ (i vybavení, interiér, barvy atd.), ale nevýhodou je, že za to nemusí být ochotni připlatit zájemci o koupi, až budete jachtu jako použitou prodávat.

Bude-li jachta pořízena z čistě investičních důvodů a majitel nemá žádnou zálibu v jachtingu, je to taky jednoduché. Investor bude ke koupi jachty přistupovat bez emocí a snad to nebude jeho první investice v životě, takže si z dodaných podkladů, které musí být úplné a korektní, vyhodnotí výnosnost a rizika podle svých kritérií, a to bez ohledu na to, jestli se mu nějaká jachta líbí nebo ne. Ostatně rozhodnutí koupit akcie Volkswagenu většina investorů nedělá na základě toho, jestli se jim modely VW líbí. Nejtěžší bude odpovědět v případě, že investor je současně jachtař a chce nejenom výhodně investovat, ale taky si splnit sen vlastnit jachtu. Dobře zkombinovat sny a výhodný obchod se nepovede každému. A koupit si vysněnou jachtu tak, aby vydělávala, je složité a vyžaduje to kompromisy.

Navíc taky platí, že výdělek, pro který někteří nejsou ochotni vstát z postele, by pro jiné byl životní příležitostí. Proto myslím, že univerzální odpověď na otázku, jestli se vyplatí investice do jachty, neexistuje a hodnocení je vždy individuální. Ale pokud neuděláte hrubou chybu a uvažujete-li o koupi jachty jako o investici (nikoli o tom, že si pořizujete věc, kterou chcete), neztratí investice, kromě apokalyptického scénáře, na své hodnotě, zaplatí se a něco vydělávat bude, přitom rizika jsou velmi nízká. A už to mi v dnešní světě nepřipadá špatné.

 

Po teoretickém úvodu se podívejme na pár konkrétních čísel z charter managementu katamaranu Lagoon 450, který máme ve správě v Řecku. Z nich si může každý udělat vlastní úsudek o výhodnosti.

Lagoon 450 se vyrábí od roku 2010, kdy nahradil a vylepšil legendární model Lagoon 440, který v roce 2004 způsobil revoluci tím, že zavedl přední kokpit a vyvýšené kormidelní stanoviště na střeše (flybridge). V charterové verzi nabízí čtyři prostorné kajuty „hotelového typu“, tedy s vlastními koupelnami se zcela odděleným sprchovým koutem. Lagoon 450 patří k nejoblíbenějším charterovým jachtám vůbec a za týdenní pronájem zájemce zaplatí podle období mezi 4000–9000 Euro. V sezóně bývají Lagoony 450 rozebrané do pár týdnů po zahájení prodeje. Cena nového katamaranu Lagoon 450 připraveného k plavbě v charterovém vybavení vychází na necelých půl milionu Euro. Samozřejmě se může výrazně lišit podle zvolené výbavy, v tomto případě uvažujeme maximální výbavu, včetně generátoru, klimatizace a veškerého vybavení pro plavbu, i s cenou registrace a formalitami nutnými pro legální charter v Řecku.

V letech 2012–2014 (a rok 2015 bude podle aktuálních dat jeden z nejlepších) vynášel tento katamaran majiteli 70–85 tisíc Euro ročně, z toho platil majitel náklady 20–25 tisíc Euro ročně. Přesně řečeno, v roce 2012–2013 to byl jeden katamaran a od roku 2014 druhý Lagoon 450. Takže čistý zisk z charteru katamaranu činil 50–60 tisíc Euro ročně.

V roce 2014 to bylo 54 tisíc Euro čistého (po odvedení daní vč. DPH). Pokud by chtěl tento zisk majitel převézt zpět do ČR, byl by zdaněn částkou 15 %. Tento katamaran byl pořízen čistě z důvodu diverzifikace investic a majitel jej sice využívá neomezeně, ale jen v době, kdy není obsazen. Při soukromém využití platí majitel pouze svoje vlastní náklady (úklid, naftu). Stav tohoto konkrétního katamaranu nejlépe popíšou účastníci Apres Ski – Avant Sail plavby, kterou pořádáme s časopisem MyBoat na konci dubna 2015.

Pro úplnost ještě považuji za nutné uvést, že cena katamaranů Lagoon nikdy neklesá pod 50 % jejich pořizovací hodnoty a většinou se drží mnohem výš, samozřejmě úměrně jejich stáří a celkovému stavu. Katamaran je zaregistrován na firmu, kterou jeho majitel za tímto účelem založil. Majitel tak může se svým katamaranem nakládat jak chce, například se rozhodnout, že v další sezóně ho nebude pronajímat a využije ho pro vlastní účely. Existují i jiné investiční modely, kdy složíte na základě smlouvy část peněz společnosti, která v oboru podniká a jachtu zaregistruje na sebe. Výhodou je, že se o nic nestaráte, nevýhodou pak je, že nemůžete, i kdybyste chtěli, ovlivnit péči o jachtu a styl jejího využití, a navíc nesete rizika podnikání dané společnosti. Když v nejhorším případě zkrachuje – viz Ecker Yachting – je „vaše“ jachta součástí jejich majetku.

Při posuzování výhodnosti investice do jachty hrají samozřejmě kritickou roli důvěryhodná a úplná data, na základě kterých se rozhodujete, ale to vlastně platí i obecně.