Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Slavné vítězství 

Psal se rok 1765, kdy byla na vodu poprvé spuštěna loď Victory. 7. května letošního roku uplyne od této události úctyhodných 250 let. Nutno dodat, že HMS Victory v současné době patří ke světovým unikátům, neboť jde o nejstarší válečnou loď, která je stále úředně zařazena do stavu britského královského námořnictva jako vlajková loď Druhého lorda Admirality a je vedena jako loď v činné službě.

 

HMS Victory je řadová loď první třídy. Termínem řadové lodě byly označovány historické válečné lodě určené pro řadovou bitevní formaci, taktiku, jež byla zavedena v polovině 17. století a využívána až do poloviny století 19., kdy byly řadové lodě nahrazeny parními a pancířem chráněnými loděmi. Pro řadovou linii byly určeny pouze největší a nejtěžší lodě, které měly děla seřazena na bocích v etážových bateriích. Aby dosáhly co nejničivějšího účinku, řadové lodě pluly v kýlové linii, byly tedy obráceny bokem k nepřátelským plavidlům. Taková flotila představovala ničivou palebnou sílu, kdy šedesátimetrová loď se sto děly mohla naráz vypálit až půl tuny dělových koulí. 

 

Loď Victory byla postavena mezi léty 1759 a 1765 v anglickém městě Chatham podle návrhu britského námořního architekta sira Thomase Sladea. Pro velkou loď však dlouho nebylo využití, a tak kotvila na řece Medway. Do služby ale byla zařazena až roku 1778, kdy se účastnila americké války za nezávislost, a to především v evropských mořích, aby zabránila Francii v zásobování a podpoře amerických povstalců. Na mořích sloužila Victory téměř nepřetržitě do roku 1798. Dvacetiletá služba se však podepsala na jejím stavu, a tak měla být přestavěna na nemocniční loď pro francouzské a španělské zajatce. Potopení řadové lodě první třídy HMS Impregnable však Victory zachránilo. Byly provedeny nezbytné opravy, počet děl se zvýšil z původních 100 na 104, okrový nátěr ustoupil žluto-černému, a Victory tak byla opět v květnu roku 1803 zařazena do válečné flotily pod velením viceadmirála Horatia Nelsona. Poslední bitva zajistila Victory neoddiskutovatelné místo v námořní historii. V bitvě u Trafalgaru 21. října roku 1805 porazilo britské válečné loďstvo pod vedením Nelsona spojené loďstvo francouzsko-španělské. Ačkoli byl Neslon na konci bitvy zabit, Velká Británie tímto vítězstvím v poslední velké námořní bitvě plachetnic potvrdila svou námořní převahu.  

 

V aktivní službě zůstala Victory až do roku 1812. Poté byla zakotvena v Portsmouthu a sloužila jako plovoucí sklad, mezi léty 1889 a 1904 byla využívána jako stacionární školní loď pro výcvik námořních signalistů a následně již jen chátrala. V roce 1921 byla zahájena kampaň na její záchranu. Britská vláda s rekonstrukcí souhlasila, a Victory se tak vrátila do stavu z dob své největší slávy. 

 

 

Victory je loď dlouhá 68 metrů od přídi k zádi s maximální šířkou 15,5 metru a kýlem dlouhým asi 45 metrů. Na konstrukci trupu bylo použito více než 2500 dubových kmenů prvotřídní kvality. Kýl byl z jilmového dřeva, spodní část lodě byla potažena lněným plátnem napuštěným olejem a obložena měděnými pláty. Loď měla čtyři paluby. Na třech stěžních a čelenu mohlo být napnuto až 5480 metrů čtverečních plachtoví rozděleného do 32 plachet. Maximální rychlost mohla dosahovat až 11 uzlů, avšak zřídkakdy, vzhledem k zatížení hmotností děl,  překročila 6 uzlů. Posádku lodi tvořilo 850 mužů.  

 

 

V současnosti je loď zakotvena v suchém doku portsmouthské námořní základny a slouží jako muzeum. Dodnes je však symbolem britské námořní síly.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Vasa (Wasa)

Historie | Boris Dacko
title

Moonbeam III

Historie | Boris Dacko