Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Důvěřuj, ale prověřuj

Před více jak půl rokem jsem si prolezl na pražské výstavě Boat Expo vystavený Balt 818 Titanium. Dva dny před uzávěrkou tohoto vydání jsem vstoupil na jeho palubu v pražském smíchovském přístavu, abychom společně vypluli.

 

Ten den bylo relativně chladno a zataženo, takové to vlhké vlezlé počasí, které i přes relativně vyšší teploty, než si pocitově myslíte, zaleze do posledního kouta vašeho těla. S pocitem úlevy jsem se vsoukal do kokpitu za uzavřené kabrio, protože už jen absence větru vyvolávala pocit tepla. S Petrem Winnem, jehož společnost Wavy Boats motorové lodě Balt dováží do České republiky, jsme si sedli v salónu k šálku kávy a začali si o lodi povídat.

V salónu bylo příjemně a zevnitř to ani nedávalo tušit, že venku je hnusně. Udělala to svým dílem horká káva a náš dech, že v interiéru jsme se cítili příjemně. Určitě to udělala i atmosféra, kterou ztvárnění interiéru vyvolává. Test by měla být exaktní věda, která pokud možno bez zbytečných emocí popíše objektivně stav věci. Tak to ode mě nečekejte, protože se za prvé neumím zbavit emocí a za druhé loď není lednička, abychom posuzovali její objem a rozsah teplot.

Všiml jsem si za posledních dvacet let, že u všech testů aut, lodí nebo čehokoliv jiného se daná věc napřed bez jakéhokoliv hodnocení popisuje, pak se vyjádří trocha subjektivních dojmů a po tom přívalu pozitiv se na konec jen tak lehce zmíní něco, kdy věta většinou začíná „ale“ nebo „avšak“. Tyto dvě spojky znamenají, že je všechno v pořádku, „ale“ ne úplně všechno. Tak já bych dnes tím „ale“ začal. Mám tu schopnost, že si dokážu okamžitě bez pomyšlení na svoje reálné ekonomické možnosti představit, že bych si tu loď kupoval. Okamžitě vidím, jak na ní žiju, a okamžitě mi charakter lodě vyvolá představy, jak a kde spolu plujeme. Když jsem tedy seděl s Petrem u kávy a povídali jsme si, tak než jsme kávu dopili, proplul jsem už po vnitrozemských vodách po půlce Evropy. A po celou tu dobu mně lezlo na nervy, že tady není normální skříň. Třeba malá, ale skříň, kam bych si při delším pobytu pověsil věci na ramínkách, a poličky, do kterých bych vybalil zbytek tašky. Možná jsem byl na to ten den ještě příliš citlivý, protože jsem týden v Holandsku na palubě Victoire 822 prožil také v tašce. O to jednodušší jsem však měl balení před odjezdem, protože jsem tašku jen uchopil a odnesl do auta. Na lodi Balt 818 Titanium mi tedy chybí skříňka, a abych nezapomněl, tak ještě poličky, kam bych si odložil knížky, noviny, brejle, zapalovač, nabíječky, ruční svítilnu a další milion drobností, které sem tam chcete mít po ruce. Však ono by se nějaké místo našlo.

Balt 818 Titanium tedy ve mně vzbudil první představy, jak na jeho palubě velmi pohodlně dlouhodobě žiju, protože nabízí v podstatě vše, co k takovému „rajsování“ po Evropě potřebujete. Díky tvaru trupu s relativně širokou přídí je lůžko v přídi pro dvojici spáčů velkorysé a pohodlné. Skutečně jsem si tam lehl, abych si to mohl představit, a vůbec se mi nechtělo vylézat zpět. Na levoboku je více než dostatečná kuchyně, řekl bych velkoryse pojatá, s velkou pracovní plochou, vařičem a dřezem, pod nimiž se nalézá spousta úložného prostoru na nádobí a potraviny. Proti kuchyni pak je jídelní stůl a celý interiér je bohatě prosvětlen jak dvojicí bočních oken na každé straně, tak i luknou nad lůžkem. Je velmi příjemné sedět u kávy a mít výhled bočními okny kolem lodě. Zadní lůžko pod kokpitem je dostatečně dlouhé a široké tak, že si nebudou stěžovat děti nebo milenci, ale dva cizí chlapi se určitě dokážou jinde vyspat lépe. Nepředpokládám ale, že Balt 818 Titanium bude lodí, na níž dlouhodobě pojedou čtyři cizí chlapi. Vidím tuto loď jako ideální pro manželský nebo nemanželský pár, který může a nemusí mít s sebou děti nebo vnoučata. Dva páry v prostoru, jejž Balt 818 Titanium nabízí, také krátkodobě přežijí.

Byl tedy čas vyplout, ale jak je známo, tak káva je močopudná a na mě to přišlo ve chvíli, kdy Petr již odvazoval vyvazovací lana. První minutu plavby jsem tedy strávil na toaletě. Tedy abych byl přesný, fyzickým testem toalety. Rozměrné uzavřené sociální zařízení s bočním oknem nabízí při výkonu obecně známých aktivit skutečně mimořádný zážitek, vsedě s výhledem na okolní vodní tok. Toaleta byla na testované lodi elektrická, což pozitivně umocnilo v závěru náročný test funkčnosti. Následně jsem se přesunul do kokpitu a znovu ocenil uzavřené kabrio, které nám umožnilo ignorovat rozmary počasí. Lavice do L, pod níž se skrývají dostatečně velké úložné prostory, je relativně jednoduchým, ale jistě praktickým designérským řešením. Jakákoliv snaha designérů vtěsnat na tuto plochu další funkční prvky by poslání kokpitu jen znehodnotila, protože tolik prostoru tady zase není. Uprostřed kokpitu pak lze instalovat stůl, který, když ho nepotřebujete, jednoduše zmizí v bakystě. Na pravoboku pak lze vystoupit na badeplato s koupacím žebříkem .

Kormidelna je řešena funkcionalisticky, bez zbytečných parádiček. Na palubní desce nad kormidlem našly své místo otáčkoměr, ukazatel trimu nohy motoru, palivoměr a log, což k přehledu kapitána a spokojenému ovládání lodě naprosto stačí. Všechny ostatní vypínače jsou potom vpravo pod kormidlem, když rozvodná deska se nachází v interiéru proti kormidelnímu kolu. Sedadlo kormidelníka má anatomický tvar a je pohodlné, jeho boční vedení by mělo větší smysl u rychlých lodí, s kterými se dá na vodě blbnout, nicméně ničemu to v případě poloskluzové lodě nevadí. K výrazu poloskluzová loď se za chvíli ještě vrátím.

Balt 818 Titanium může být osazen jak vestavěným motorem, tak závěsným. Obě řešení mají svá pro a proti. Vestavěný motor posune těžiště lodě více do jejího středu a zaslouží se díky pohonu přes hřídel a klasickému kormidlu o lepší směrovou stabilitu lodě. Druhá strana mince tohoto řešení je však ta, že zabere místo v podpalubí, omezí rozměr zadního lůžka a zásadně pak velikost úložných prostor pod kokpitem. Zákazník za toto řešení zaplatí ve srovnání se závěsným motorem o zhruba 150 000 korun více a získá k tomu dodatečně za plavby více hluku a vibrací a při zazimování složitější pracovní postupy. Z popisu vestavěného motoru naprosto jasně vyplynuly přednosti a nevýhody závěsného motoru. Snáze se udržuje a zazimovává, je tišší a kultivovanější, je výrazně levnější a neomezuje vnitřní prostor. Jen při pomalé plavbě si musíte postupně zvyknout na řízení a naučit se eliminovat kličkování, což není až tak obtížné. Se vzrůstající rychlostí samozřejmě roste i směrová stabilita lodě.

Testovaná loď je osazena motorem Suzuki s největším výkonem 90 koní, což je maximum povolené výrobcem. Umím si dobře představit, že by 60 koní pro spokojené užívání lodě bohatě stačilo, ale to je na každém zákazníkovi, co preferuje. Při tisíci otáčkách, což je o něco málo více než volnoběh, jsme se vůči vodě pohybovali rychlostí 7 km/h, v otáčkách 2000 1/min už činila rychlost 15 km/h, při 3000 1/min to bylo 26 km/h, 4000 otáček přineslo rychlost 38 km/h a při 5000 otáčkách jsme dosáhli podle palubních přístrojů rychlosti 58 km/h. Ruční GPS ukazovala rychlost vůči zemi, která byla ve všech případech nižší v závislosti na stoupající rychlosti od 1 do 8 km/h. Fyzicky naměřená největší rychlost vůči zemi tedy byla 50 km/h. Při této rychlosti jsem měl již pocit, že bychom mohli být ve skluzu, ale nebyli jsme. Záď lodě měla stále malou tendenci se zanořovat, ale pocitově to byl skluz. Proto výraz poloskluzová. Myslím si, že tento režim plavby majitelé využijí krátkodobě jen ve chvíli, kdy budou chtít stihnout třeba zavírací hodinu provozu komor či zvedacích mostů anebo když budou na počátku svého života s Baltem 818 Titanium mít potřebu ukázat svým přátelům možnosti lodě.

Plavba na tisíc otáček může být akceptovatelná, když nikam nespěcháte a máte celý den na to, abyste se přesunuli o kousek dál. Když čas strávený na vodě má větší význam než rychlost přesunu. V mých očích je plavba na 2000 otáček cestovní rychlostí, jež je ekonomická, pro plavbu na vnitřních vodách dostačující, neobtěžující hlukem motoru, který v tomto režimu téměř neslyšíte a loď stále ještě pluje ve výtlačném režimu, aniž by měnila svou pozici vůči vodě. Když chceme něco stihnout, tak plavba na 3000 otáček už přinese do plavby malou změnu. Začne se trochu zvedat příď, loď daleko více vlní, motor už slyšíte a nárůst spotřeby přestává být úměrný nárůstu rychlosti. Při této rychlosti se však loď stává směrově stabilní a nedožaduje se neustálých korekcí směru, což je pro kormidelníka velmi pohodlné. Oba další dva rychlostní stupně (4000 a 5000 otáček motoru) vnímám s ohledem na charakter lodě jako krátkodobě použitelné plavební režimy, jejichž nasazení má vždy svůj důvod, a není to potřeba dostat se z místa na místo.

Balt 818 Titanium přijel do Prahy z Orlíku po vodě a Petr Winn úmyslně měřil spotřebu, aby mohl svým zákazníkům dávat konkrétní a správné informace. Během tohoto dlouhého přesunu se pohyboval v rozmezí 2000–3000 otáček a po dojezdu do Prahy vyšla reálná průměrná spotřeba na 3 litry za hodinu plavby. Právě ekonomika plavby je podle mého soudu a představivosti tím, co bude budoucí zákazníky na tuto loď skutečně zajímat.

Balt 818 Titanium patří do segmentu lodí, který začíná na český trh pomalu pronikat. Zatímco v zemích s velkým množstvím vodních cest a s rozvinutou infrastrukturou pro vodní turistiku (Německo, Holandsko, Belgie, Francie, UK) jsou pohodlné výtlačné lodě naprosto samozřejmou součástí života, českému trhu dosud dominovaly rychlé motorové čluny a plachetnice. Profil českých zákazníků se v poslední době zásadně mění a Balt 818 Titanium přichází v pravou chvíli, aby svým moderním vzhledem a reálnou užitnou hodnotou oslovil právě tuto skupinu zákazníků.

 

Technické údaje

Celková délka  8,18 m

Šířka    2,7 m

Max. výkon motoru    90 k

Ponor  0,4 m

Suchá hmotnost          1800 kg

Nádrž na palivo          100 l

Nádrž na vodu            100 l

Odpadní nádrž            30 l

Počet osob      6         

Počet míst na spaní     6

Základní cena  1 099 000 Kč vč. DPH

www.wboats.cz         

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Italia 15.98

Test | Petr Láska
title

Maxus 24

Test | Petr Láska