Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Vítězství rozumu

S loděmi Victoire, které pocházejí z loděnice v holandském Monnickendamu, se patrně na moc místech kromě Holandska nesetkáte. Když už se ale setkáte, tak nejspíš nebudete toho zážitku litovat.

 

Zaregistroval jsem tuto značku ve chvíli, kdy jsem na internetu hledal loď pro sebe a chtěl jsem něco, co má klasické tvary. Plachetnici, která má duši a je udělaná poctivě na celý život. Tehdy mě zaujala Victoire 855, hned na první pohled jsem se zamiloval. Ovšem jenom platonicky, protože cena byla daleko za mými možnostmi. Nicméně nalezl jsem tehdy další loď svých snů, která se mi moc líbila zvenčí, a opakovaně jsem se ukájel představami u monitoru počítače nad jejími fotkami, když jsem hledal inspiraci.

Protože jezdím plachtit do Holandska několikrát do roka, připlul jsem se na další loď svých snů fyzicky podívat. To setkání, kdy z každého detailu čiší poctivá práce, ve mně zanechalo hlubokou stopu. Když jsem potom vloni na podzim začal plánovat květnovou plavbu po Ijsselmeeru pro více než deset lidí, vůbec jsem nehledal dvě velké 40stopé bavárky, ale našel jsem malou charterovou společnost, která měla v nabídce tři lodě Victoire 822 a další dvě Victoire, 22 a 26. Nakonec jsme do flotily ke třem Victoire 822 přibrali jeden Dufour 30 a vypluli.

Tyto lodě provozuje v holandském Sneeku společnost Yachtcharter Hospes, loděnice, která byla založená před 80 lety a dnes ji vede již třetí generace, Klaas a Cobie Hospesovi. Jejich syn Ids je nejen zkušený jachtař, ale jako zástupce čtvrté generace se angažuje aktivně v běhu loděnice a nám předával lodě. Loděnice sídlí v podstatě nedaleko centra města a postrádá cokoliv, na co jste zvyklí z velkých průmyslově vedených moderních loděnic a přístavů. Je zde neskutečně rodinná atmosféra, kterou umocnilo nejen vřelé přivítání po našem příjezdu. Vedle malého mola, jež slouží především třinácti lodím k pronájmu, je zde původní dřevěná hala, v které jsou lodě, na nichž se pracuje. Vše působí velmi útulně.

Victoire 822 je model, který pochází z osmdesátých let. Je velmi poctivě postavenou lodí, do níž se při běžné údržbě zub času jen tak nezakousne. Pro české jachtaře může být zajímavou alternativou jak na zapůjčení v charteru, tak na zakoupení jako vlastní lodě. Samozřejmě pokud se dotyčnému tento styling líbí. Jejich ceny se pohybují na internetu od 15 do 20 000 euro. Victoire není jen loď na vnitřní vody, ale také na moře, kde poskytne posádce dostatek pocitu bezpečí a snadnou ovladatelnost. Naše lodě ve flotile měly vestavěné dieselové dvouválce Volvo Penta s největším výkonem 13 koní, což se při týdenní plavbě ukázalo jako plně vyhovující. Museli jsme určité úseky plout na motor, a tak se při závěrečném dotankování všech tří lodí ukázalo, že při plavbě tak na půl plynu a rychlosti lodě zhruba 5,5 uzlu činila průměrná spotřeba jednotlivých lodí od 1,3 do 1,6 litru na hodinu, což je vynikající.

Přestože jde o relativně malou loď, s délkou přesahují lehce 8 metrů, která by ve středomořských podmínkách mohla v očích někoho vypadat až nedůstojně, poskytne Victoire 822 posádce nečekaný prostor a jistě příjemně překvapí nezvykle sebevědomým chováním při plavbě v silném větru a ve vlnách. Osobně si troufám říci, že pokud bych chtěl ignorovat připomínky mé partnerky, která bude, doufám, tvořit mou posádku po zbytek života, pak by Victoire 822 byla mou lodí na zbytek života bez ohledu na to, kde bych s ní plul. Jsem přesvědčený o tom, že by v pohodě zvládla jak Balt, tak i celé Středomoří. A jinam s vlastní lodí namířeno zatím nemám. Po celou dobu plavby nám až na dvě dopoledne foukalo přes 20 uzlů. Jedno dopoledne foukalo přes 30 uzlů a druhé dopoledne bylo v podstatě bezvětří. Ani jedna Victoire ve flotile neměla anemometr, ale stále přítomný Dufour 30 nám pro zajímavost hlásil hodnoty, které odečítal na svých přístrojích. Victoire 822 Bonate, na níž jsem plul, byla vybavena jen hloubkoměrem a ukazatelem rychlosti, který na rozdíl od mé ruční GPS ukazoval o 1,5 uzlu méně. To by mohlo někoho dovést až k depce, kdyby neustále trimoval plachty ve skutečně silném větru a hodnota na displeji by nepřelezla 4 uzle. Realita byla tedy taková, že při větru o rychlosti 20 uzlů oscilovala rychlost lodi na ostré stoupačce mezi 5,5 a 6,0 uzlu. Jedna loď dokonce hlásila dosažení největší rychlosti 6,7 uzlu. Celý týden foukal vítr takového směru, že jsme při plavbě na jih i na sever stále jenom stoupali, zaďák jsme nezažili. Jedna posádka měla na své Viktorce naopak velmi optimistický ukazatel rychlosti, protože hlásila čísla, kterých tato loď ani není konstrukčně schopna dosáhnout. Což jsem jim v tu chvíli neřekl, abych jim nekazil radost. I teď mám trochu výčitky, že se tu nepříjemnou zprávu dozvídají z médií. V podstatě celý týden plachtění byl o pohledu na frklík, na plachty a o pocitech, jak cítíte vítr. Žádný přístroj nám neradil, aby naše rozhodnutí byla snazší. Byl to nádherný zážitek. Vlastními vysílačkami z Alzy jsem se sem tam domlouval s Dufourem, a tak vím, že do nějakých 23 uzlů rychlosti větru jsem tam nechával plné prádlo. Do 20 uzlů byly síly na kormidle ještě snesitelné a loď byla relativně vyvážená. Se stoupající rychlostí větru rostly síly na kormidle natolik, že bylo nutné dělat něco s plachtami, aby se jeden fyzicky neodrovnal na píně. Buď jsem malinko povolil hlavasku, anebo refoval genu. V tu chvíli loď padla zase do vyváženého stavu a byla radost sledovat, jak se prořezává vlnami. Nerezové vinšny Andersen pouze dokreslovaly kvalitativní pojetí Victoire 822 Bonate.

Protože je Victoire 822 malá loď, stačí vlny 0,5–1,0 metr k tomu, aby přes příď lítala vodní tříšť. Tvar sprayhoodu a hluboký kokpit mě však naprosto spolehlivě chránily před vlhkem a měl jsem jen krásný pocit dobrodružství, když jsem to veškeré dění v suchu sledoval. Musím na tomto místě zmínit, že kromě krásného větru celý týden až na krátké výjimky svítilo slunce. Dostali jsme se na týden do jachtařského nebe.

Victoire 822 má suchou hmotnost necelých 2500 kilogramů a s ohledem na fakt, že ty naše lodě měly ponor pouhých 1,20 metru, jsem odhadoval, že v kýlu muselo být minimálně 40 % jejich hmotnosti. A moc jsem se nemýlil, když jsem to potom doma po návratu dohledal. Balast má totiž hmotnost 1129 kg, což je téměř polovina hmotnosti lodě. Co víc si můžete přát, když nechcete závodit, ale bezpečně a komfortně plachtit. Loď totiž byla, co se týče bočních náklonů a počáteční stability, velmi stabilní a pocit z jejího vedení nepostrádal jistotu a bezpečí.

Loděnici Victoire opouštěly modely 822 ve dvou verzích interiéru. Starší verze v první polovině osmdesátých let, kterou byla loď Amarijn, má kuchyni hned pod schody, na obou bocích jsou potom lavice, uprostřed salónu stůl a sociální zařízení na pravoboku. Mladší Bonate a Stormvogel Vlasty Faktora a jeho posádky měly na celém pravoboku skutečně rozměrnou kuchyni, proti níž se nacházelo sezení ve tvaru U s asymetricky (vůči ose lodě) umístěným stolem, což bylo z mého pohledu daleko praktičtější a nic nerušilo průchod dozadu kolem kuchyně. Takto uspořádaný interiér vytvářel pocit velkorysého prostoru, který by nikdo dopředu nehádal u osmimetrové lodě. Desku stolu lze spustit dolů a vytvořit tak v salónu další dvoulůžko. Moje Maxi 77 je jen o půl metru kratší loď, ale mezi ní a Victoire je ve prospěch holandské lodě rozdíl třídy. Toaleta v této konfiguraci interiéru je umístěna na levoboku a proti ní je za dveřmi naprosto nesmyslný a špatně využitelný prostor, kam by se možná daly hodit prázdné tašky. To by ovšem musely být v interiéru úložné prostory, kam byste mohli své věci vyskládat. My jsme byli na palubě po celý týden ve dvou a všechny své věci jsme kvůli absenci jedné jediné skříně nechali v taškách. Neumím si to představit ve čtyřech lidech na palubě. Hned při vracení lodě jsem upozornil majitele loděnice, který si navíc umí vše udělat sám, proč proti toaletě není uzavíratelná skříň s policemi, která by vše vyřešila. Koukali se na mě s podivem. Bonate pronajímají 15 let a jsem prý první, kdo jim to řekl. Když se mnou prolezli loď, tak mi dali za pravdu a vypadalo to na první pohled, když jsem sledoval jejich výměnu názorů v holandštině, že zítra se na to jde. Tak jsem zvědavý na příště. Lůžko v přídi bylo více než pohodlné a všechny noci jsem spal jako nemluvně, jeho délka a šířka v oblasti ramen je dobrá, nohy v úzké přídi jsou u většiny lodí této velikosti stejným problémem, ale v této konfiguraci posádky mi to nevadilo.

Absence skříněk byla prvním problémem pro mou posádku, proč se Victoire 822 zatím nestane její lodí po zbytek života. Druhým problémem byla toaleta. Byť splachovací pumpička s pohodlným přístupem k zasednutí, nedala se toaleta beze zbytku uzavřít. Když jste totiž otevřeli naplno dveře toalety, uzavřeli jste tím vstup do přídě. Když jste otevřeli naplno dveře od protější pseudoskříně, uzavřeli jste tím vstup do salónu. Sedící na toaletě tak pohodlně seděl v pěkně velkém prostoru na celou šířku lodě. Oboje dveře však měly jak dole, tak i nahoře několikacentimetrovou mezeru, takže sedící sice nebyl vidět, ale byl slyšet a cítit, což byla pro druhou polovinu mé posádky nepřekonatelná psychická bariéra. To však lze také truhlářsky vyřešit, anebo si na to přivyknout. Takže pro mě zůstává zážitek z týdenní plavby s Victoire 822 naprosto bezchybným a jen se těším na repete.

Během kotvení v maríně v Enkhuizenu jsem navštívil u sousedící lodě s dovolením majitelského manželského páru interiér jejich Victoire 933 a zrodil se další lodní sen. Než narazím na něco jiného, tak moje sny mají nyní ve škále od největšího po nejmenší zájem tato číselná označení – 933, 855 a 822.

 

Technické údaje – Victoire 822 Bonate

Celková délka  8,22 m

Šířka    2,72 m

Ponor  1,20 m

Suchá hmotnost          2500 kg

Balast  1129 kg

Výška stěžně nad hladinou     11,00 m

Stojná výška   1,80 m

Hlavní plachta 18 m2

Gena    26 m2

Motor Volvo Penta 13 kW/18 k

Nádrž na palivo          45 l

Nádrž na vodu            160 l

Počet lůžek     5

Řízení  Pína

Rok výroby    1988

www.hospes.nl

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Balt 818 Titanium

Test | Petr Láska
title

Italia 15.98

Test | Petr Láska