Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Laminace

V dnešním článku se zaměříme na kompozitní materiály. Abychom byli přesní, zaměříme se na sklolaminát. Vraťme se ale nejdříve k samotné definici kompozitu.

 

Kompozit, nebo kompozitní materiál, je produkt složený z více složek. V historii se kompozitní materiál objevil v podobě stěn, které se skládaly z otepí slámy, jež byly omítnuty hlínou. Dnes nejznámějším a nejpoužívanějším kompozitem ve stavebnictví je železobeton. Pokud se bavíme o kompozitu v lodním průmyslu, jde především o sklolaminátový nebo uhlíkový kompozit. Výztuž zde tvoří uhlíkové nebo skelné vlákno, které je zpevněné pryskyřicí.

 

Pryžové tkaniny

Tímto označením nazýváme veškeré tkaniny, jež můžeme použít ve výrobě. Tedy skelné, uhlíkové, aramidové, kevlarové či hybridní. Všechny tkaniny rozdělujeme nejen podle materiálu, ale také podle váhy (gram/metr čtvereční) a podle vazby tkaniny. Základní podoba vlákna je v samotném vlákně (anglicky „roving“). To se používá především v průmyslu jako surovina pro tkaní pláten, anebo pro přímou výrobu laminátových výrobků.

 

Tkaniny

Tkaniny rozlišujeme podle gramáží a typu vazby. Gramáže můžeme nalézt jak nízké (50 g/m2), tak velké (800 g/m2). Tkaniny vždy volíme buď podle plánů (v případě vlastní stavby lodě), nebo podle selského rozumu (v případě drobných oprav a úprav).

Pokud používáme nízké gramáže, tkaniny lépe kopírují podklad, který laminujeme. Na druhou stranu ale tkanina nemá takové pevnostní vlastnosti jako vyšší gramáž. Ta sice dovolí lepší mechanické vlastnosti, ale na druhou stranu hůře kopíruje povrch, případně hrany a detaily, které chceme laminovat.

Mezi nejčastější vazby, s nimiž se setkáme, jsou kepr, plátno, satén, jednosměr. Tyto tkaniny označujeme za „tkané“. Druhou možností jsou potom „netkané“ textilie. Ty v češtině označujeme jako multiaxiální tkaniny. Jedná se o tkaniny vytvořené jednotlivými směry na sobě položenými prameny tkanin, které jsou pouze polyesterovou nití sešity k sobě. Mezi hlavní výhody těchto tkanin patří absence prořezávání jednotlivých vláken po prosycení. Pokud budeme hledat na internetu tyto tkaniny, pak pod těmito pojmy:

Tkané textilie – woven roving

Netkané textilie – non woven roving

 

Pryskyřice

Dnes se pro tento průmysl a odvětví vyrábějí dva základní typy pryskyřic – polyesterové a epoxidové. Pokud se rozhodneme pro vlastní stavbu nebo opravu z laminátu, doporučujeme použít epoxidové pryskyřice. Polyesterová pryskyřice je sice výrazně levnější volbou, zato ale svými vlastnostmi nedostačuje pryskyřicím epoxidovým. Polyesterové pryskyřice jsou také zdraví nebezpečné a práce s nimi vyžaduje vysoký důraz na ochranu uživatele. Na trhu nalezneme mnoho druhů a typů pryskyřic. Vždy se od sebe liší viskozitou, zbarvením, chemickými a mechanickými vlastnostmi po vytvrzení. Druhou složkou, kterou pro vytvrzení pryskyřice potřebujeme, je tvrdidlo. Opět nalezneme několik druhů tvrdidel, která nám proces vytvrzení buď urychlí, nebo zpomalí. Případně upraví vlastnosti pryskyřice. Do pryskyřic můžeme přidávat také další aditiva, která upraví mechanické vlastnosti pryskyřic, případně barevné pigmenty.

V příštím díle se podíváme na zoubek samotnému procesu laminování. Řekneme si o jednotlivých procesech během práce a především tipech a tricích, které vám ulehčí práci.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Vestavba motoru

Technika | Petr Láska
title

Elektromotor pro dinghy

Technika | Ing. Tomáš Kůdela