Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Nejen nová loď

Delher 34, o kterém jsem psal v minulém vydání, je velmi očekávaným nástupcem legendární čtyřiatřicítky. Kromě toho, že jde o novou loď, přichází také s jedinečnou technologií, kterou je Dehler Carbon Cage.

 

První týden v květnu vypadl z formy trup číslo 1, s délkou 10,30 metru a šířkou 3,60 metru, aby o týden později spočinul v montážní hale v německém Greifswaldu. Tento moment představuje vždy v případě nové lodě velmi důležitý milník, kterému je přítomen celý tým spolupracovníků, který se na výrobě první lodě podílí.

Trup pro Dehler 34 je stejně jako pro ostatní modely se značkou Dehler plně sendvičové konstrukce a od jiných sériově vyráběných lodí se liší speciálními konstrukčními prvky. Plně sendvičová konstrukce nabízí vyšší tuhost, velmi dobrou izolaci a je výrazně lehčí než jachty s konvenčními stavebními metodami. Když se na skladbu trupu podíváme detailně, pak první vrstvu tvoří jako obvykle gelcoat, který samozřejmě vidíme z vnější strany. Pod gelcoatem je vrstva ze skelného vlákna, aplikovaná společně s vinylesterem. Výhodou vinylesteru je jeho resistence vůči osmóze, což zaručuje dlouhou životnost lodi. Jádro sendvičové konstrukce je vyrobeno z 16 milimetrů tlusté balzy, která poskytne vynikající izolační vlastnosti a učiní trup tak lehkým, jak jen je to možné. Vnitřní finální vrstva laminace kompletuje sendvičovou konstrukci trupu.

Následně je do trupu instalována podlahová konstrukce, která roznáší veškeré působící síly na trup lodi. A zde jsme u konstrukce lodě v místě, kde se Dehler liší použitím technologie Carbon Cage od ostatních běžně vyráběných lodí. Když je nosná struktura kompletně propojená s trupem, začne výroba instalovat celé vnitřní zařízení lodě a až v závěru dojde ke spojení paluby s trupem. Dehler 34 Nr. 1 bude dokončen s příchodem podzimní výstavní sezóny, aby se představil veřejnosti.

Co je to ale Carbon Cage? To, co představovala u první generace Dehleru 34 v osmdesátých letech ocelová kostra, je nyní Dehler Carbon Cage. Jak je ale konstruován a jaké jsou jeho výhody v porovnání s konvenční výrobní technologií? Dehler Carbon Cage, který vidíte na fotografii vyznačený červeně, byl vyvinutý ve spolupráci s konstrukčním studiem judel/vroljik & co a propůjčuje Dehleru 34 vysokou pevnost. Podlahová struktura, která je v podstatě jakousi kostrou lodi, je vyztužena na strategických místech jednosměrným uhlíkovým vláknem. Tím se proti běžné konstrukci dosáhlo o 20 % větší pevnosti, uložení stěžně je potom zesílené o 50 %, což zajišťuje optimální distribuci sil za plavby. Pevnost a nízká hmotnost trupu s vyšším vztlakem je zejména u plachetnic garantem extrémních plavebních výkonů. Unikátní výhodou proti jiným sériově vyráběným lodím je, že Dehler 34 může jet ostřeji na vítr a celá takeláž dokáže díky své pevnosti a roznášení sil do trupu přenášet působení výrazně větších sil na rozbouřeném moři. Tento benefit potěší nejen ambiciózní jachtaře, ale přináší více radosti z plachtění, více jistoty při ovládání a více pocitu bezpečnosti.

Důvěra nových majitelů v Dehler 34 je motivací pro všechny tyto inovace. Jedině touto cestou může mít loď své pevné místo na trhu.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Kompozitní materiály

Technika | Viktor Brejcha
title

Vestavba motoru

Technika | Petr Láska