Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Co je to překližka?

Jak jsem slíbil v minulém čísle, dnes se zaměříme na překližky. Překližka bývá často zvoleným materiálem právě při stavbě nebo rekonstrukci lodě. Ovšem málokdo už ví, jaké desky se vyrábí, z jakých materiálů jsou a jakými lepidly se lepí.

 

V minulém čísle jsme se seznámili s rozdílnými technologiemi výroby dýh. Jen pro zopakování, pokud dělíme dýhy podle typu výroby, pak rozeznáváme dýhy krájené a dýhy loupané. Listy krájených dýh jsou díky své totožné kresbě využívány na okrasné účely (nábytkářství). Na rozdíl od těchto dýh, během loupání kulatiny vzniká velkoplošný pás, který se následně rozstříhává na požadovaný formát, aklimatizuje se a skladuje pro další použití. Překližka vzniká právě kladením těchto dýh křížem na sebe. Velkou výhodou překližkových desek je právě jejich eliminace anizotropie a výrazně snížené sesychání a bobtnání desky. Použitím různých dřevin, vhodnou volbou počtu vrstev a tloušťky dýh, vhodnou volbou lepidla a úpravou povrchu je možné vyrobit překližky odlišného vzhledu a mechanických nebo fyzikálních vlastností. Pro výrobu překližkových desek se většinou používají měkké dřeviny s nevýraznou kresbou anebo méně cenné dřeviny. Z domácích dřevin se používá smrk, borovice, topol, buk, bříza, olše. V minulosti se do ČR dovážely také tropické dřeviny pro výrobu desek. Mezi takové dřeviny patřily například africká limba, gabon a okoume.

 

Operace při výrobě překližek:

  • Skladování suroviny pro výrobu dýhy
  • Zkracování kulatiny,
  • Plastifikace – proces, během kterého dojde ke snížení odporu dřeviny proti řeznému pohybu nožů – provádí se vložením výřezu do horké vodní lázně
  • Odkornění kulatiny (eliminace kůry na výřezu)
  • Loupání dýhy z kulatiny
  • Rozstříhání pásů dýh, klimatizace souboru dýh (svazků)
  • Nanášení lepidla pomocí oboustranné válcové nanášečky
  • Skládání předem určeného počtu dýh a lisování ve vyhřívaných lisech (vyšší teplota urychluje proces vytvrzování)
  • Aklimatizace slisovaných překližek, následná kontrola, ořezání na přesný rozměr

 

Dělení překližek

Překližky dělíme do několika tříd:

Truhlářské překližky – překližky určené pro použití v interiérech. Především pro konstrukce nábytku. Jsou lepené lepidly, která nejsou odolná proti zvýšené vlhkosti (močovino-formaldehydová). U těchto překližek je největší požadavek na estetickou kvalitu. Proto nejsou přípustné viditelné suky.

 

Stavební překližky

Jedná se o překližky s tloušťkou souboru 12-18 mm. Nejčastější dřevinou pro jejich výrobu je buk. Jsou určeny pro stavební účely. Dýhy desek jsou lepeny kvalitními fenol-formaldehydovými nebo melamin-formaldehydovými lepidly. Aby se zabránilo prostupu vlhkosti do dýhy, může být povrch potažen laminátovým papírem.

 

Tvarové překližky

Jedná se o překližky vyráběné přímo pro konkrétní produkty – a to pro výrobu tvarovaných dílů/produktů, jako jsou například sedáky.

 

Obalové překližky

Jedná se o překližky pro různé druhy prostorových obalů. Nejčastěji používanou dřevinou je smrk nebo topol. Jsou lepeny fenol-formaldehydovým lepidlem. U těchto překližek jsou přípustné drobné vady v kvalitě povrchu (viditelné suky).

 

Marine překližky

Marine překližky je pouze obchodní označení voděvzdorných překližek. Jedná se vlastně o překližky tuzemských nebo případně exotických dřevin, které jsou lepeny voděodolnými lepidly. Tato lepidla jsou shodná s lepidly používanými u obalových nebo stavebních překližek. Tato lepidla potom patří do kategorie reaktoplastických lepidel. Mezi tato lepidla patří již výše zmíněné fenol-formaldehydová a melamin-formaldehydová lepidla. Tyto lepidla nejsou bohužel rozšířená v hobby marketech a je tedy nutné případně hledat po truhlárnách.

Pokud chceme slepovat překližky pro použití ve vlhkém prostředí, doporučuje se na rozdíl od standardního PVAC lepidla použít lepidla na bázi epoxidů. Ty mají sice dlouhou dobu vytvrzování, ovšem na druhou stranu dosahují vysokých mechanických vlastností nejen pro další zpracování, ale především pro jejich dlouhou životnost.

Pro použití na lodi je tak velmi důležité, vybrat si nejdříve správný materiál. Jeho další zpracování už je jen otázkou vaší šikovnosti.

 

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Dehler Carbon Cage

Technika | Petr Láska
title

Kompozitní materiály

Technika | Viktor Brejcha