Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Evoluce přeje rychlosti

Čtyřicet stop je ideální délka jachty. Dostatečně velká na to, aby měl každý prostor, který potřebuje a dostatečně malá, aby nezruinovala peněženku svého majitele. Proto jsou loděnice v této kategorii velmi aktivní. Beneteau představila nedávno svojí novinku v tomto segmentu, kterou je Oceanis 41.1.

 

Pozornější jachtaři si všimnou, že parametry trupu se jachta velmi podobá předchozímu modelu Oceanis 41. Povedené tvary z designérské dílny Finot-Conq byly zachovány, došlo jen k celkové optimalizaci lodě tak, aby více odpovídala současným požadavkům zákazníků. Tento postup je v posledních letech používán loděnicemi častěji. Zákazníci si potrpí na nové modely, jejich vývoj a zavedení do výroby jsou však velmi nákladné.

V posledním desetiletí nové jachty stále častěji využívají tvary trupů, které přicházejí ze světa závodního jachtingu. Jsou především v zadní části velmi široké a téměř se nezužují. Také zalomení trupu nad čarou ponoru dodává jachtě více místa v podpalubí. Široký trup navíc znamená větší tvarovou stabilitu a tedy i větší výkon lodi.

 

Výroba

Trup jachty je vyráběn vakuovou infuzí, která zajišťuje optimální poměr mezi hmotností a pevností. Infuze při výrobě navíc snižuje ekologickou zátěž. Paluba je sendvičové konstrukce a je použita metoda injektáže. Vyztužení spodní části trupu zajišťuje vlepená vnitřní struktura (inner moulding), do které je také uchycen kýl.

Kormidlo

V dnešní době je časté použití dvojice kormidelních listů na jachtách, které mají širokou záď. U Oceanis 41.1 tomu tak není. Kormidlo je jen jedno. Když šla jachta do větších náklonů, očekával jsem, že budou potíže s jejím udržením na kurzu. Překvapivě tomu tak nebylo. Během testu nebylo nutné ani za velkého náklonu vypouštět otěž hlavní plachty, Oceanis stále výborně poslouchal kormidelníka. S prvním refem byl ve 20 uzlech větru stále výborně vyvážený a kormidlo bylo možné pustit z ruky. Je znát, že list kormidla je hluboký. Je to výhoda při ovládání jachty, ale je na to nutné myslet při zajíždění zádí k molu v místech, kde je u nábřeží menší hloubka.

 

Oplachtění

Stěžně jsou u moderních jachet více vzadu, než bývalo dříve běžné. Sail plan je lépe vyvážený a nepoužívají se už velké geny, se kterými se obtížně pracovalo při obratech. Při plavbě proti větru to vypadá, že je kolejnice otěžového vozíku daleko od středu jachty. Pokud bychom přitáhli otěž více ke středu (stačí připravit inhauler) mohli bychom stoupat ostřeji. Na druhou stranu je ale pravdou, že při turistické plavbě dáme přednost odpadnutí o několik stupňů a zvýšení rychlosti, před nepohodlnou maximálně ostrou stoupačkou.

Na testované jachtě byla použita klasická hlavní plachta. S výtahem pomáhala elektrická vinšna. Kvůli bezpečnosti jsou dnes ráhna instalována velmi vysoko. S rolovací hlavní plachtou je to jedno, klasická plachta se na vysokém ráhnu hůře ukládá do lazy bagu. U stěžně je možné použít výklopnou stupačku, na zadním konci ráhna již není čím si pomoci.

Otěž hlavní plachty je typu german mainsheet a je stažena do kokpitu k oběma kormidlům. Na stejné vinšny vedou i otěže kosatky. V silnějším větru je třeba si pohlídat, že je stoper, kterým otěž hlavní plachty prochází, po obratu otevřený a otěž je zaseklá jen na vinšně, aby ji bylo možné kdykoli povolit.

 

Drobnost, která potěší

Zadní stěh se na Oceanisu dělí na dva. Příjemné je, že i na turistickou jachtu pronikly technologie používané na lodích závodních. Spodní část stěhu je z dyneemy. Díky tomu je stěh lehčí a je možné s ním mnohem lépe pracovat. K dotahování stěhu slouží kladkostroj. Na podobných turistických lodích bývá často dopínání zadního stěhu tak obtížné, až je málem vyloučené.

 

Paluba a kokpit

Kotevní kování na přídi je velmi dlouhé a částečně nahrazuje čelen. V přední části podepřené a je tak možné na něm bez potíží použít i plachtu Code 0, která potřebuje vysoké napětí v předním lemu. Kotevní vrátek s vertikální osou je v případě nutnosti možné použít i pro dotažení mooringového lana. V hluboké kotevně by neměl být problém s hromaděním řetězu pod vrátkem. Navíc je možné zde uložit i pár fendrů. Na masivní vazáky se snadno vejdou i velmi silná mooringová lana.

Všechny lukny na palubě jsou zapuštěné, jak vyžaduje moderní doba. Projdete-li se po nich, může se vám zdát, že se prohýbají více, než je nezbytné. Elegantně vypadá masivní laminátová bortlajsna i na ní upevněná poziční světla.

Průchod z přídě na záď je náročnější v místě uchycení vantů. Korpulentnější postavy budou dokonce muset vylézt na nástavbu. Tam je samozřejmě místa dost.

Příjemným prvkem je oblouk nad kokpitem. Otěž hlavní plachty je na jeho vršku a navíc se na něj chytá velký sprayhood. Esteticky takto velký sprayhood není výhra, ale co se týče praktické stránky, jde v horším počasí o nedocenitelnou pomůcku.

Kokpit působí dojmem větší jachty. Na testované lodi byl jen lehčí stolek z nerezu a teaku, počítá se ale i s laminátovým stolkem s lednicí. Na pravoboku je pod sedačkou speciální prostor na záchranný ostrůvek. Použitý model ostrůvku byl dobře přístupný. Úložný prostor na drobné nezbytnosti byl na druhém boku kokpitu. Dále bylo k dispozici místo pod podlahou kokpitu za kormidly to je ale přeci jen hůře přístupné a menší věci se mohou poztrácet na spodku trupu. Celkově bych raději ocenil lépe přístupné místo na pravoboku pod lavicí v kokpitu. V tom případě by ale nebylo kam dát ostrůvek.

Láhve na plyn mají své místo na zádi uprostřed kokpitu. Vedle nich je i nápustní ventil na naftu. Ani když při čepování přeteče, neznečistí teakovou palubu.

Sklopné lavice za kormidly jsou vítané při stání na kotvě a koupání, ale chybějící úložný prostor pod nimi v kokpitu absentuje. Opěrku na nohu za kormidlem oceníme, pokud při vedení lodi stojíme. Sedneme-li si na bok kokpitu, je daleko. Je to logické, jedna opěrka nemůže vyhovět všem polohám.

Sklopnou koupací plošinu ocení děti a všichni milovníci koupání. Je rozměrná a výborně přístupná. Pro mnohé jedno z hlavních lákadel jachty.

 

Podpalubí

Práh z kokpitu do podpalubí je nižší, než dříve. Je to umožněno svisle dělenými dveřmi hlavní lukny. Méně strmé schody do salonu si dnes zákazníci žádají. A dostávají je. Interiér testované lodi byl barevně sladěný s povrchovou úpravou v barvě světlého dubu.

Hlavním kritériem při tvorbě interiéru byla prostornost. Vše působí dojmem větší lodě. Design je čistý, elegantní. Má to ale také jednu chybu. Místo na stěnách salonu je možné využít na praktické skříňky. Ty zde chybí. Místo přehledných skříněk je třeba věci ukládat pod sezení v salonu. Tam je místa dost, jen je hůře přístupné. Stůl v salonu bez zvednutých hran není příliš praktický při stolování za plavby. Na stropě salonu postrádám madlo usnadňující pohyb ve vlnách. U navigačního stolku není skříňka, jen mělká polička na drobnosti.

Dvojdílné dveře do přední kajuty umožňují dokonalé propojení se salonem. Pod lůžkem je k dispozici rozměrná výklopná zásuvka. Velká boční okna v trupu dělají prostor na přídi příjemnější. Vedle verze s centrálně umístěným lůžkem je nabízena i verze s lůžkem na levoboku a druhou koupelnou.

Vysoký zvednutý okraj pracovní desky v kuchyni je na moři velkou výhodou. Majitelé lodi budou uchváceni ohromnou lednicí, která je přístupná nejen z vrchu, ale také z boku. Při otevření lednice se však kuchař bude potýkat s minimem odkládací plochy. Skříněk nad pracovní plochou je v kuchyni dostatek. Jednoduchý dřez není ideální pro mytí nádobí na lodi. Výrazně zvyšuje potřebu vody. Proč? Protože je nutné mýt pod tekoucím kohoutkem.

Zadní kajuty (na testované jachtě 2 shodné) vynikají výrazně lepším osvětlením, než bylo dříve běžné. Díky tvaru jachty jsou lůžka široká a posádka v kajutě najde i dostatek poliček a skříněk na osobní věci. Ve dvoukajutové verzi místo kajuty na levoboku je k dispozici velký sklad a vstup do úložného prostoru přístupného z kokpitu. Na toaletě je sprchový kout samostatně oddělen. Čisté zpracování odpovídá zbytku interiéru. Místo dřeva bych zde ale raději dal přednost bílému laminátu, který lépe odolává vysoké vlhkosti.

Přístup k servisním částem motoru je již tradičně dobrý. Překvapením je umístění čerpadla na sladkou vodu v motorovém prostoru. Díky zvukové izolaci strojovny bude čerpadlo méně rušit posádku.

 

Jízdní vlastnosti

Jak jsme se již zmínili na začátku, jachta velmi ochotně poslouchá pokyny kormidelníka. Ve větru o rychlosti 18 uzlů šla na stoupačku s prvním refem do náklonu, v něm se ale ustálila a neměla tendenci vyostřovat. To bylo příjemné překvapení. Dokonce byla velmi dobře vyvážená a nebyl problém pustit kormidlo z ruky.

Při stoupačce kolem 45°na vítr se rychlost šplhala k 7,5 uzlu. Po odpadnutí čísla na logu letěla k 9 uzlům. Ani 10 uzlů nebude pro Oceanis 41.1 žádnou výjimkou, jak koneckonců ukazuje i polární diagram. Při větru o rychlosti 25 uzlů je dokonce dosažitelná hranice 12 uzlů. Rychlost moderních lodí, a to i turistických, stále roste.

 

Závěrem

Oceanis 41.1 je dalším krokem vstříc zákazníkům, kteří hledají na jachtě především pohodlí a hodlají na vodě trávit prodloužené víkendy či letní dovolené. Pokud hledáte loď na dlouhé expediční plavby, některé věci byste na novém Oceanisu postrádali. Jde o logický fakt, není možné vyhovět všem. Jste-li ale příznivci pohodlí, čistého designu a rychlosti, je 41.1 lodí, kterou byste neměli pouštět ze zřetele. Zvláště, když loděnice přišla s atraktivní základní cenou 142 000 EUR bez DPH.

 

Technické údaje

Celková délka  12,43 m

Délka trupu     11,98 m

Délka na vodorysce    11,37 m

Šířka    4,20 m

Ponor  1,70/2,18 m

Balast  2507/2300 kg

Výtlak 8 777 kg

Nádrž na palivo          200 l

Nádrž na vodu (standard)       240 l

Výkon motoru            45 k

Plocha hlavní plachty 43,10 m2

Gena    42,00 m2

Asymetrický spinaker            130,00 m2

Design Finot – Conq

Základní cena  142 000 EUR bez DPH

www.bemexboot.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska
title

Balt 818 Titanium

Test | Petr Láska