Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Svojí cestou

Na Orlíku, na Slapech a na Vltavě v Praze můžete potkávat jedinečnou loď Sun Camper z polské loděnice Balt. Její pojetí naprosto dokonale plní roli hausbótu, proti kterému je to bez diskuze více loď, s kterou se můžete vypravit po vodních cestách Evropy kamkoliv.

 

Pátral jsem před prvním svezením s touto lodí na trhu po podobném exempláři, s kterým bych mohl Sun Camper porovnat. Neúspěšně. Tento projekt tedy lze považovat z pohledu strategie loděnice za dokonalý, protože nemá konkurenci.

Sun Camper 30 přivedla na svět polská loděnice Balt Yacht a nepochybně využila všech možných synergií, které produkce modelů této loděnice nabízí. Tvar trupu pod čarou ponoru je totiž plachetnice bez kýlu, nad čarou ponoru potom připomíná tvarem klasické výtlačné říční lodě. Na tomto místě je nutné zmínit, že Sun Camper je výtlačná loď. Na relativně plochém dně, které postrádá jak kýl plachetnice, tak kýl ve tvaru V, běžný u motorových lodí, jsou v podstatě tři podélné ploutve, jedna ve středu a dvě po stranách, vysoké 10 centimetrů, které zajišťují lodi směrovou stabilitu. Díky tomuto tvaru dna, hydrodynamickému odporu, absenci kýlu a reakčnímu momentu vrtule by totiž loď měla potřebu neustále kličkovat, což by bylo pro vedení lodě velmi nekomfortní.

 

Motorizace

Pro motorizaci Sun Camperu 30 jsou v nabídce tři varianty, z nichž dvě jsou nejprodávanější zejména na německém trhu a ta třetí byla realizována zatím jen pro české zákazníky. V nabídce je tedy jako první varianta klasicky vestavěný motor, který však zásadně ovlivňuje prostor v zadní kajutě. Další variantou je závěsný motor, který je na integrovaném zrcadle vetknutý do koupací plošiny. Třetí variantou je v případě testované lodě závěsný motor, umístěný v šachtě pod zadní lavicí kokpitu. Tato šachta, resp. bakista je tak rozměrná, že já bych měl tendenci využít varianty s motorem na zrcadle na koupací plošině a využít šachtu jako velkorysý úložný prostor. Varianta testované lodě vytváří při pohledu zvenčí dojem, že loď má vestavěný motor. To může být jedna výhoda. Druhou výhodu spatřuji v tom, že je v podstatě nemožné motor z lodě ukrást, což je ale velmi český pohled, protože tento argument by v morálně vyspělejších zemích určitě neobstál. Třetí výhodu vidím ve snadné servisovatelnosti a případné demontáži. Testovaná loď byla osazena motorem Suzuki s výkonem 25 koní. Pro klidnou výtlačnou plavbu je tento výkon rozhodně dostačující. Díky umístění kormidelního stanoviště vpředu je motor v šachtě vzadu od kormidla sotva slyšitelný. Z pohledu komfortu posádky je to rozhodně velká výhoda.

 

Kokpit

Celý kokpit se nalézá pod pevnou střechou a lze ho kolem dokola uzavřít stanovou zástěnou, což hodnotím velmi pozitivně. Mám rád říční plavbu a dovedu si zejména v nepřízni počasí představit, jak taková možnost dokáže zpříjemnit život na palubě. Posádka tím získává další prostor, krytý před větrem a deštěm, kde lze trávit volný čas. Snadno demontovatelný stůl má třídílnou sklopnou desku a lze ho natáčet dle libosti. Jak již bylo řečeno, pod zadní lavicí je přístup do motorového prostoru. Lavice na levoboku potom ukrývá dvoupatrový úložný prostor. Do spodní části je dobré uložit věci, které až tak často nepotřebujeme. V horní části pak mohou nalézt své místo například břehová přípojka, hadice, záchranné a úklidové prostředky. Nad třídílnými posuvnými dveřmi do salónu se nalézá praktická maličkost, kterou je integrovaný držák na háček. Nikdy nikde nepřekáží a je stále po ruce. Když lezu často z lodě na loď, tak dobře vím, kolikrát jsem sháněl háček a jak jsem ho nalézal na různých logických i nelogických místech. Na pravoboku vedle posuvných dveří je potom žebřík na střechu salónu, kde je rozměrné čalouněné opalovací dvoulůžko s držáky na nápoje. Neodolal jsem a spolu s prodejcem lodě ulehl na toto místo, abychom si o lodi povídali, zatímco Ivo v interiéru fotil. Dovedu si tedy velmi dobře představit, jak někdo druhý sedí za kormidlem a já se rozhlížím po kraji se sklenkou v ruce.

 

Salón

Možná by bylo lepší použít moderní termín „monospace“. Vlevo za posuvnými dveřmi má své místo toaleta. Mohl bych klidně použít přívlastek „rozměrná“, s ohledem na celkové rozměry lodě. Kromě chemické toalety, která může být stejně tak dobře splachovací, to je na volbě zákazníka, je zde umývadlo a sprcha. Nad umývadlem je velké okno, které lze v případě nutnosti zatáhnout roletou. Jinak zásobuje relativně malý prostor neskutečným množstvím denního světla. To lze ostatně říci o celém interiéru. Velkorysé prosklení celého salónu dává interiéru pocit vzdušnosti. Samozřejmě tomu napomáhá také volba světlého dřeva. Na levoboku přiléhá k uzavřené toaletě jídelní souprava, jejíž stůl lze snížit a vznikne tak další dvoulůžko třeba pro návštěvu. Na pravoboku je kuchyně s velkou pracovní plochou, dřezem s tekoucí vodou, plynovým dvouvařičem a lednicí. V podstatě na lodní poměry standardní prostředí, které vám dovolí uvařit cokoliv. Vedle kormidelny je vstup do přídě, kterou celou tvoří velkoryse pojaté lůžko. Když necháte posuvné dveře otevřené, pak je příjemný vizuální kontakt se salónem. Na pravoboku vedle kormidelny jsou posuvné dveře, kterými lze vystoupit na palubu zejména při kotvení. Kormidelník tak má možnost, především v případě, kdy je na palubě sám, aby při kotvení mohl rychle vystoupit a zachytit bezpečně loď. Velké zasklené plochy lze samozřejmě otevírat, aby bylo možné salón dobře větrat. Ve stropě je lukna, která spolu s dveřmi u kormidelny, posuvnými zadními dveřmi a posuvným otevíratelným oknem dokaže vytvořit dostatečné podmínky pro kýžený průvan.

Vzadu pod kokpitem je napříč orientované dvoulůžko. Přístup k němu lze uzavřít závěsem. Součástí standardní výbavy je potom celá řada maličkostí, které zpříjemňují život na palubě. Je možné mezi ně počítat různé věšáčky a poličky na toaletě pro odkládání hygienických potřeb. Testovaná loď byla navíc vybavena audiosystémem a televizí s anténou pro příjem terestriálně šířeného digitálního signálu.

 

Na palubě

Pochozí plochy na bocích lodě jsou relativně úzké a madlo je až na stropě salónu, což mi nedovolilo, abych po vyplutí odvázal fender na prostředním vazáku. Když jsem se totiž držel madla nahoře, tak jsem nedosáhl na uzel lana. Nakonec se to nějak podařilo, ale určitě to nebylo pohodlné a komfortní. Vše by vyřešilo madlo, které by bylo níže. Na přídi je potom lavice z nerezu a tvrdého dřeva, provedená stejně tak, jako koupací plošina vzadu a nebo přední koš kolem uložení kotvy. Elektrický kotevní vrátek je součástí výbavy testované lodě a patří do výčtu příplatkové výbavy. Uložení kotvy je řešeno tak, že při vytahování eliminuje možnost poškození přídě houpající se kotvou.

 

Plavba

Vše je otázkou zvyku, a protože neexistuje loď podobná Sun Camperu 30, neměl jsem nikdy možnost, osvojit si zvyklosti při ovládání této lodě. Proto nemůže být něco vnímáno jako špatné, když mi to na první pokus zrovna nešlo. A že mi to nešlo. Až jsem z toho měl divný pocit a moje ego trpělo. Plout rovně po volné vodě dokáže asi každý a asi i každá loď. Manévrování s lodí při přistání mě však vyvedlo z klidu. Za prvé mi přijde divný pocit, když sedím vepředu a někde daleko za mnou něco točí lodí. Věřte, že je příjemnější dívat se při manévrování odzadu přes celou loď a reagovat včas na každý její pohyb. Vynechal jsem tedy záměrně pomocný příďový propeler a snažil se zakotvit jen za pomoci síly motoru vpřed a vzad. Překvapila mě velká setrvačnost lodě při pohybu vpřed a zařazení zpětného chodu, který současně vyvolá kvůli reakčnímu momentu vrtule snos zádě do strany. První pokus zakotvit skončil pro mě fiaskem a měl jsem chuť vrátit průkaz vůdce plavidla. Vše je ale otázkou zvyku, takže majitel této lodě už jistě nemá ty pocity, které jsem já měl při prvním kotvení.

 

Závěrem

Přestože se jedná o netradiční pojetí lodě, má v mých očích rozhodně na trhu své místo. Nejsou totiž jen lidé, kteří hledají tahání za lana u plachetnice nebo rychlost přemotorovaných člunů, ale kteří hledají pohodu, klid a poznání. Sun Camper 30 je jakousi alternativou k chatě s obrovskou výhodou, že kolem ní neroste tráva a nemusí se sekat. Když přijedete na víkend, jen si užíváte pohody a odpočinku. S takovou lodí se totiž můžete po vodě vydat napříč Evropou a poznat výrazně větší část života kolem vody, než nabízí naše řeky a jezera.

 

Technické údaje

Celková délka  10,20 m

Šířka    2,98 m

Ponor  0,45 m

Suchá hmotnost          3500 kg

Max. výkon motoru (vestavěný)        40 k

Max. výkon motoru (přívěsný)          60 k

Motor (testovaná loď)            Suzuki 25 k

Nádrž na palivo          85 l

Nádrž na vodu            200-400 l

Počet osob      10

Počet lůžek     4+2

Cena    1 588 000 Kč s DPH

www.wboats.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Oceanis 41.1

Test | Převzato z lodninoviny.cz
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska