Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 4,5 tuny radosti

Tak by mohla znít vaše objednávka, kdybyste nebyli u pultu v zelenině, ale v kanceláři loděnice Italia Yachts. Italia 9.98 si vysloužila nominaci na evropskou jachtu roku 2016 v kategorii performance cruiser. Kdyby tuto kategorii i vyhrála, tak by to byla po modelu 13.98 druhá plachetnice Italia během čtyř let. A druhá z pěti modelů v nabídce loděnice. To už o něčem svědčí.

 

Loděnice připravila testování pro novináře na svých domácích vodách a všech pět modelů dala na vodě k dispozici v nově vybudovaném developerském projektu Portopiccolo Sistiana (portopiccolosistiana.it). Dříve, než se dostanu k lodi samotné, rád bych se zmínil o tomto výjimečném resortu. Jakoby na skále kaskádovitě vybudované ubytovací kapacity nabízejí co do velikosti vše, od apartmánů až po samostatné domy všech možných velikostí. Jsou zde také prodejny, restaurace, kavárna a jachetní klub, jehož sekretářem je italský olympionik Gianfranco Oradini. Celý komplex jednotlivých budov je v podstatě jednou stavbou. Pod vším, co vidíte, je betonový svět garáží s 1200 místy, podzemními komunikacemi a sklady, které zajišťují život tohoto zařízení. Pohled shora přes všechny střechy na přístav je stejně fascinující, jako pohled od vody nahoru. Hlavou mi běžely různé myšlenky, také takové, zda bych tam vydržel týden. Ale umím si představit, že někdo to vydrží. Překvapením pro mě také bylo, že v tu dobu největší a nejluxusnější loď v přístavu, Nauticat 515, nesla identifikační znaky české registrace.

U prvního mola tedy stálo pět italských krasavic s modelovým označením Italia 9.98, 10.98, 12.98, 13.98 a 15.98. Začal jsem testovat od nejmenší a hned se na palubě od zástupce loděnice dozvěděl, že mají už dva kusy prodané českému zákazníkovi a za dva měsíce půjde na vodu pro jednoho z nich model 9.98 s číslem trupu 12. Druhým modelem, prodaným do Čech, je 10.98, s nímž loděnice začala budovat svou novodobou éru.

V době, kdy jsme vyplouvali, pražilo přímo nad hlavou Slunce, vzduch v přístavu se ani nehnul, ale drobné vlnky na moři signalizovaly, že venku nějaký ten vánek bude. Italia 9.98 působí podmanivě už ve chvíli, kdy vstoupíte na její palubu. Měl jsem podobný pocit, jako když na autosalonu usednu do stojícího Porsche a jen si tak představuji, že možná bude na silnici o chlup živější, než můj Citroën C5. Extrémně široký a dlouhý kokpit s karbonovou pínou nabízí prostor, kde při regatě může nerušeně makat celá posádka. Vše je účelové, strohé, funkční, pečlivě zpracované a hezké. Musím být na tomto místě upřímný, závoďáky mě nikdy moc nepřitahovaly, jsem příznivcem gastrojachtingu a oceňuji před rychlostí komfort, bezpečí a snadnou ovladatelnost. Teď jsem se však přistihoval při myšlence, že pokud bych na to vůbec někdy měl dost peněz, pak bych svůj postoj asi přehodnotil. Italia 9.98 nabízí vše, co na lodi hledám a navíc vám kromě jedinečného líbivého designu nabídne neskutečnou dávku radosti z plavby a ovládání. Je to, jakoby se někomu podařilo dostat do Porsche zavazadlový prostor z Passatu kombi. U automobilů je to nemožné, loděnice Italia Yachts to však u této plachetnice dokázala.

Vypluli jsme tedy do vánku, v kterém bych u klasického neohrabaného cruiseru ani nevytahoval plachty, protože plazit se něco přes dva uzly mě taky moc nebaví. Testovaná loď už měla svého estonského majitele, který jí provozuje na Jadranu, a byla maximálně vybavená, včetně nejdražších kevlarových plachet, kompozitové takeláže a všech nabízených trimovacích prvků. Na otěžích genuy tedy byly vždy dva třecí kroužky barberhaulerů, z nichž jeden stahoval otěž ke středu lodě a druhý k palubě. Přes kladkostroje na nástavbě po obou stranách hlavní lukny pak bylo možné velmi snadno trimovat zadním líkem genuy její tvar v horní části a eliminovat tak přirozenou snahu plachty jít do vrtule. Po přitažení obou plachet do středu lodě, vozík hlavní plachty v celé šířce kokpitu to také snadno umožňuje, jsme vyrazili ze Sistiany v náklonu na stoupačce na jih, směrem k Chorvatským břehům. Rychlost jižního větru se v tu chvíli motala kolem 7 uzlů, ve stabilním rozpětí cca 6,8-7,2 uzlu. Nejostřeji, kdy se ještě nedeformoval přední náběžná část genuy, bylo možné plout úhlem 28 stupňů na skutečný vítr. Když jsem o 5 stupňů odpadl na 33 stupňů vůči skutečnému větru, rychlost se zvedla o téměř dva uzly a pluli jsme nahoru stejnou rychlostí jako byla skutečná rychlost větru. Prožíval jsem v tu chvíli jachtařskou extázi. Modré nebe, skoro žádný vítr, hladina bez vln a my v náklonu při rychlosti 7 uzlů. Pínu jsem držel lehce dvěma prsty i přesto, že loď měla stále snahu ostřit. Síly na kormidle ale byly minimální. Stačilo jen malinko povolit hlavní plachtu a loď se směrově vyvážila. Při odpadání o dalších 30 stupňů a po odpovídajícím povolení obou plachet se rychlost neměnila. Bylo fascinující, jak je loď citlivá na jakoukoliv změnu kormidla nebo nastavení plachet. Musím říci, že to bylo velmi zábavné. Zadoboční kurs byl potom v tak slabém větru relativně nudným zážitkem, ale Italia 9.98 plula tak rychle, že to na nám běžně dostupných lodích jen tak nezažijete. Na palubě se mnou byl španělský kolega, novinář, člen poroty European Yacht of the Year, kterému jsem kormidlo předával s velkou nechutí, ale který byl ovládáním lodě stejně potěšen, jako já. Manévrování s lodí v maríně pak bylo dalším příjemným zážitkem, výborný rozhled a kontrola nad širokou zádí, reakce kormidla při pomalém couvání a ergonomie ovládacích prvků činí kotvení i bez předchozí praxe s tímto typem snadným.

Takové chování lodě je důsledkem vyváženosti všech konstrukčních prvků. Když máte trup tvaru bečky, tak vám nepomůžou kevlarové plachty nebo karbonová takeláž. Italia 9.98 je předně hodně lehkou lodí ve své kategorii, za což vděčí sendvičové konstrukci trupu a paluby s vnitřní výplní z PVC pěny různé hustoty. Pevnostní konstrukci trupu pak tvoří integrovaný rám z uhlíkových kompozitů, který při nízké hmotnosti zajišťuje extrémní torzní tuhost trupu. Navíc v místech, kde je cokoliv k trupu technologicky upevněno, tvoří tato zesílená konstrukce garanta dlouhé životnosti. Všechny síly, působící od stěžně, kýlu a uchycení vantů se roznášejí do lodě právě prostřednictvím této nosné karbonové kostry. Spolu s tvarem trupu, který se vzrůstající rychlostí generuje vztlak, je tak vytvořen první předpoklad pro nadprůměrnou výkonnost. Celý systém špičkové takeláže se závodními plachtami už jen umocňuje velmi zdařilý celek. A navíc něco, co s funkčností nemá nic společného. Italia 9.98 je kromě technické dokonalosti v mých očích krásná, elegantní a štíhlá. Vyjadřuje bez zbytečné okázalosti své sebevědomí a její majitel může být kamkoliv připluje právem pyšný.

V kontextu emocí, které na mě Italia 9.98 navalila, nejsem schopen popisovat, jak se sklápí stůl nebo jak je velká lednice. Přijde mi to u takové lodě naprosto podružné. Omlouvám se, ale budete se muset spokojit s mým vyjádřením, že když jsem si prolezl interiér této lodě, neshledal jsem nic, co by mi vadilo nebo chybělo. Bude to jistě dané tím, v jakém jsem byl rozpoložení. Ostatně svůj obrázek si uděláte z fotografií. Dokonce musím říci, že mi k charakteru lodě moc seděla bílá barva v interiéru a vůbec se mi nestýskalo po barvě dřeva.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Sun Camper 30

Test | Petr Láska
title

Oceanis 41.1

Test | Převzato z lodninoviny.cz