Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Možnost volby

Tentokrát se přenesu do zajímavé cenové kategorie, která otevírá neskutečně různorodou nabídku alternativ. Vycházím z předpokladu, že dotyční chtějí trávit čas turistickou plavbou na moři, bez výraznějších ambicí překonávat třeba Atlantik nebo dám sebe.

 

V žádném případě tím nechci řici, že by Elan Impression 384 nebyl schopen nějaké náročnější plavby, to určitě je, protože jeden v Čechách prodaný exemplář Impression 384 pluje již léta v Karibiku. Primárně ale byla tato plachetnice stvořena, aby její místo bylo převážně ve flotilách charterových společností a její konstrukce tak prioritně vycházela vstříc požadavkům tohoto segmentu trhu. V nabídce použitých lodí se však najdou i dobře udržované kousky a jedním z nich je krasavice, která nese jméno Payana.

Payana byla pořízena jako charterová loď a ocitla se v nabídce velmi specifické české společnosti Exclusive charter, jež byla specifická tím, že odmítala klasickou charterovou klientelu, která lodě pouze ničí. Jak se ale dá takového specifika dosáhnout? Jedině cenou. Payana byla ve srovnání s akčními nabídkami mnohdy až dvojnásobně dražší lodí ve své kategorii, takže si jí na internetových vyhledávačích moc zájemců nevybralo. Najímala si jí především vybraná klientela, pro kterou nebyla cena určujícím faktorem výběru, nýbrž kvalita nabídky rozhodovala o objednání lodě. Payana byla jako maximálně vybavená loď vždy v perfektní kondici a nájemci byli movití zkušení jachtaři, kteří ocenili loď v prvotřídním stavu. Vytvořila se komunita stálých zákazníků, kteří se stále vraceli a užívali si pocitů, který zažívá jen majitel na své lodi. Nyní se Payana vrátila do majitelského režimu provozu a je na prodej za 65 000 euro bez DPH. Její tmavě modrý trup z probarveného gelcoatu po letech vybledl a stal se nenávratně matový, takže před dvěma lety dostala Payana zcela nový, velmi kvalitní a ne zrovna levný kabát. Právem se můžete nadýmat pýchou všude, kamkoliv s ní připlujete.

Cena 65 000 euro vytváří nyní u deset let staré Payany nejlepší poměr vůči nabízené hodnotě, která je stále na úrovni velmi dobře udržované lodě. Za tuto cenu si jen těžko koupíte nový nejmenší model jakékoliv masově vyrábějící loděnice a nebo se nabízí druhý pohled, kdy za podobnou novou loď byste museli zaplatit minimálně o 100 000 euro více. Dnes je potom moderní sdílet loď s více majiteli, aby se náklady na její provoz rozdělili a loď byla během roku smysluplně vytížená. V tom případě se podíl na takové lodi pohybuje na úrovni nové polské lodě o délce cca 27 stop, kterou si umístíte třeba na Slapy. Na tomto místě je důležité zmínit, že s postupujícími roky a s přestálou krizí se výrobci lodí snaží ušetřit na výrobě a kvalita použitých materiálů sice nese prvky moderního designu, ale postupně z pohledu životnosti stále klesá. Payana vznikala ještě v letech, kdy zejména vybavení interiéru neslo znaky kvalitní řemeslné práce a poctivých materiálů. Možná nepotěším prodejce nových lodí masových značek, ale málokterá z nich snese dnes kvalitativní srovnání s Payanou.

Opustím nyní vychvalování této lodi a soustředím svou pozornost pouze věcně na její typovou architekturu. Elan Impression 384 nepatří obecně mezi rychlostní rekordmany a charakterizoval bych jí tedy hlavně z pohledu bydlení jako velmi pohodlnou, nadprůměrně prostornou a dobře řešenou loď z kvalitních materiálů, na které každému, koho jsem potkal, vadil schůdek uprostřed salonu. Z vlastní zkušenosti však musím říci, že na to si každý rychle zvykne a ocení díky tomuto schůdku prostor nad hlavou a úložné prostory pod podlahou. Z pohledu plavební charakteristiky jde o skutečně hodnou a snadno ovladatelnou loď, která se svou konstrukcí sama ubrání nežádoucím snahám posádky po dynamice. Při plných plachtách a rychlosti větru nad 20 uzlů se na stoupačce na plachtách vytvářejí takové síly, kdy loď v náklonu s relativně malou plochou kormidla začne sama ostřit a nedovolí vám další plavbu bez refování plachet. Vnímám to jako velmi důležitý bezpečnostní prvek, který posádku donutí respektovat moc přírody. Když toto na Payaně poznáte, přistoupíte k refování s dostatečným předstihem a aniž byste ztráceli na rychlosti, stane se vaše plavba bezpečnou, komfortní a plně pod kontrolou. Fakt, že si loď sama řekne, co potřebuje, vnímám v případě turistické plachetnice jako velmi pozitivní.

Payana má do stěžně rolovací hlavní plachtu a velkou genou na rolfoku, při mé poslední plavbě nám majitel zapůjčil i genaker, který nás dva dny ve slabém větru unášel stejným kurzem. V kokpitu je dostatek prostoru pro posádku a jedno kormidelní kolo se sklopnými třetinami, aby se snáze nastupovalo na loď, přijímám za plavby jako staromilec s větší radostí, než dnes tak moderní dvě kolečka na každé straně. Stejně tak vnímám jako přednost, že loď nemá výklopnou koupací plošinu, ale částečně otevřenou záď, na kterou lze vstoupit i za plavby. Výčet výbavy je tak rozsáhlý, že kdybych ho chtěl vyjmenovat, stal by se nepochybně nudným. Zkušenost z plavby s Payanou na mě měla jeden vliv, s kterým se neumím vědomě vypořádat. Stala se v mých očích etalonem toho, co mezi turistickými loděmi o délce 38 stop trh nabízí. I přes její stáří, kdykoliv vlezu na jakoukoliv jinou loď, přistihuji se při tom, že stále srovnávám a přijímám Payanu v tomto srovnání jako referenční.

Chápu, že se nemusíme všichni dívat na stejnou věc stejnou optikou. Chápu, že je nemoderní podléhat takovým pocitům. Chápu, že loď je prostě jenom věc, ale velmi by mě potěšilo, kdyby Payana změnila svého majitele a přitom nezmizela z mého zorného pole.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Elan Impression 434 Viento

Test použité lodě | Petr Láska