Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Jít svou cestou

Na atlantickém pobřeží Francie má jižně, nedaleko od La Rochelle, sídlo loděnice RM Fora Marine, jejíž produkty se za více jak čtvrt století existence dostaly do povědomí jachtařské veřejnosti s přídomky velmi kvalitní a konstrukčně jedinečné.

 

V dnešní době, kdy se většina loděnic pod vedením převážně najatých manažerů stále snaží vytvářet krásně vypadající tabulky se stále rostoucími čísly, si zaslouží obdiv aktivity loděnice RM Fora Marine. Možná uvažuji mylně, ale nikdy jsem nechápal tu touhu po nekončícím objemovém růstu, protože vždy to bylo na úkor kvality a na konec ta bublina většinou stejně splaskla. Na jedné straně spektra jachtařského průmyslu stojí masově vyrábějící loděnice, které chrlí stovky a možná tisíce kusů ročně. Na druhé straně stojí například Arne Zeeman z holandského Enkhuizenu, s kterým jsem se poznal před několika lety a jehož výrobní kapacita v hezké moderní hale je jedna loď ročně. Když dokáže každý rok vyrobit jednu kvalitní loď a z výdělku na ní utáhnout jak provoz firmy, tak i svůj soukromý život, tak je podle něj vše v naprostém pořádku. Dokonce se při našem rozhovoru nechal slyšet, že nestojí o dvě objednávky za rok, protože by je kapacitně nezvládl se svými lidmi, k jejichž kvalitě práce chová důvěru, a musel by najímat nové pracovní síly, za jejichž kvalitu práce by nebyl schopen ručit. A víc řízků by stejně nesnědl. S obdivem jsem tehdy koukal na jeho zdravý selský rozum. Staví lodě na celý život, nepotřebuje se podbízet cenou a naopak zákazníci rádi čekají, až na ně přijde řada. To jsou samozřejmě dva protipóly. Někde mezi nimi je loděnice RM Fora Marine, která je sice ráda za určitý objem, ale stále vidí jako prioritní individuální přístup a vysoký kvalitativní standard. Její historie se začala psát v roce 1989.

 

1989

Jean-Claude Oudry založil loděnici, jejíž produkty v podstatě okamžitě zaujaly. Zaujalo tedy hlavně nasazení inovativních materiálů a pokroková konstrukce. Epoxydem impregnovaná překližka s kovovou nosnou strukturou, otevřený lehce působící a na příjemný život ztvárnění interiér s výhledem všemi směry. To byly charakteristické prvky prvního modelu s označením RM900, který si od počátku získal zaslouženou pozornost a respekt. K tomu se veřejnost seznámila s reálnými kvalitami lodě, s rychlostí lodě a její stabilitou. A samozřejmě se zmíněným příjemným životem na palubě.

 

1995

V roce 1995 se loděnice obrátila na Marca Lombarda, který byl velmi dobře známý díky svým závodním lodím. Požádali ho, aby vytvořil ještě menší loď, a tak vznikl model RM800, hezká osmimetrová loď, která si zachovala všechny přednosti svého většího sourozence a současně nabídla na osmi metrech něco, co tady ještě nebylo.  

 

1998 - 1999

Marc Lombard navrhl loděnici RM originální 35stopou loď, která dostala označení RM1050 a její existence přinesla nečekaný úspěch. Vyráběla se do roku 2010 a po celém světě nyní pluje více než 100 exemplářů. V roce 1999 získala titul Yacht of the year.

2002 – 2004

Rok 2002 a následné období do roku 2004 bylo pro loděnici zlomové. V té době jí převzala Groupe Fora a produkce šla skokově nahoru. K úspěšnému modelu RM1050 se v roce 2004 přidal model RM1200.

 

2006

Loděnice pokračuje ve svém dynamickém rozvoji a představuje model RM880.

 

2008

S rostoucí modelovou nabídkou loděnice získává viditelný podíl na evropském trhu, od převzetí Groupe Fora v roce 2002 dosáhl obrat loděnice šestinásobku. V tomto roce byl také představen projekt s označením RM1350, s nímž loděnice poprvé vstupovala do segmentu lodí 45 stop. První exemplář pak byl spuštěn na vodu v roce 2009.

 

2010

V roce 2010 se loděnice dostala do důležitého zlomového bodu své existence. Vrcholící krize zasáhla celý jachtařský trh a vedení loděnice muselo přehodnotit své cíle, aby toto těžké období úspěšně přestálo. S tímto pohledem museli stanovit jasné priority toho, jak se budou produkty s označením RM dále profilovat, aby si zachovaly přízeň zákazníků a vyšly vstříc měnícímu se trhu. Byl vytvořen koncept, jehož obsahem byly na poli estetiky elegance, svůdnost a čisté linie. Naopak po technické stránce měly budoucí produkty přinášet rychlost a nadprůměrné plavební výkony.

 

2010

Prvním výstupem tohoto nového trendu byl již v září 2010 model RM1060, který se představil při příležitosti výstavy La Rochelle Boat Show. Úspěch byl okamžitý a první se do lodi zamilovali novináři. Hned v prvním roce se tohoto modelu prodal dvojnásobek ve srovnání s předchůdcem RM1050 a prodeje této lodě se potom každým dalším rokem držely na této hodnotě.

 

2011

Spolu s přijetím nové filozofie se dostavil obchodní úspěch, k jehož dalšímu naplnění bylo nutné přemístit se do nových výrobních prostor, které umožňovaly další kontinuální rozvoj produktů.

 

2012

Na základech úspěchu s modelem RM1060 se loděnice rozhodla představit nový model RM1260, který se okamžitě od počátku setkal se stejně úspěšným přijetím trhu. Hned v prvním roce svého života získal model RM1260 ve velké konkurenci nominaci a následně titul European Yacht of the Year . Během prvních dvou let bylo prodáno 30 exemplářů této lodě.

 

2013

Inspirovaná přímo RM1260 přišla na svět hned v roce 2016 větší RM 1360, která se představila veřejnosti na výstavě La Rochelle Boat Show. Nejvíce zaujala svým designem, určitě byla hvězdou této výstavy, z které si loděnice přivezla hned čtyři objednávky. Všechna evropská jachtařská média pak referovala o této lodi v superlativech.

 

2014

V roce 2014 loděnice oslavila 25 let od svého založení a rozšířením modelové nabídky směrem dolů se vrátila ke kořenům úspěchu. Na světě se objevila plachetnice RM890, jejíž zrod již byl avizován v prosince 2013 na pařížské výstavě. Tato malá loď se setkala s velkým zájmem jachtařské veřejnosti a jen v prvních třech měsících její existence bylo objednáno 15 lodí.

 

2015

Ani rok 2015 nezůstal bez novinek a na trhu se objevila nová RM1070, která nadchla nejen jachtařské novináře, ale především všechny entuziasty a příznivce značky RM. Inspirována pozitivně přijatým modelem RM890 získala RM1070 okamžitou výhodu tím, že převzala design nové generace lodí této loděnice. A s ním samozřejmě i rychlost a plavební výkony. Rok 2015 byl pozoruhodný ještě z jednoho hlediska, loděnice překonala poprvé v historii roční obrat ve výši 6,5 milionu euro.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Contest Yachts

Loděnice | Boris Dacko
title

Northman

Loděnice | Petr Láska