Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Velikost hraje roli

V mnoha významech toto jistě zaznělo a skoro ve všech významech to byla pravda. Neznamená to však, že by jen to velké bylo dobré. Ano, stále hovořím jen o lodích. Jde totiž o to, jakou roli ta velikost hraje.

 

Když si chceme pěkně zajezdit, zažít trochu adrenalinu a mít přímý kontakt s přírodou, pak bude malá a lehká loď tím pravým ořechovým. Když ale chceme klid, bezpečí, komfort a snadnou ovladatelnost, jsme na velkých lodích na správné adrese. Nikdy mě nelákalo plout v osmi lidech na lodi přes 50 stop. To jsem radši celou akci zorganizoval tak, abychom pluli ve čtyřech na dvou menších lodích. Samozřejmě by se mi líbilo plout na lodi přes 50 stop, ale jen ve dvou lidech, ale na to jsem zase nikdy neměl dost peněz. Až poslední březnový týden se mi podařilo plout na lodi Jeanneau 54 ve dvoučlenné posádce, to když jsem jí testoval ve francouzském Cannes a zbytek plánované posádky nedorazil kvůli stávce na letišti.

Svítilo Slunce a foukalo málo větru, během plavby byla rychlost větru stále v rozmezí 7-10 uzlů. U lodi se suchou hmotností přes 17 tun neškodí, když trochu foukne. Nefouklo. O to větší dojem na mě Jeanneau 54 udělala. Loď z pera Phillipa Brianda má úžasné plavební vlastnosti. Když pominu míru komfortu, kterou navíc umocňoval klid počasí, celkově mimořádným pocitům přispívala na všech kurzech také směrová stabilita lodě, kterou nebylo těžké vyvážit nastavením plachet. Plachetnice s touto hmotností plula s hlavní plachtou a Code 0 na zadobok 6,9 uzlu ve chvíli, kdy vítr z úhlu 135 stupňů foukal rychlostí 9 uzlů. Jak se rychlost větru v poryvech houpala, stalo se chvilkami, že naše rychlost byla shodná s rychlostí větru. Vím, že to tak stabilně fakticky nebylo, ale byl na přístroje s těmito hodnotami hezký pohled. Rozplývám se tady nad tím proto, protože jsem už plul na lodích, na nichž při tomto větru pomalu ani nemělo smysl vytahovat plachty, když jste chtěli někam dojet. Testovací plavba podél Azurového pobřeží tedy probíhala v takovém poklidu a v příjemném rozhovoru se zástupcem loděnice, že chyběl už jenom nějaký pikolík s občerstvením, aby atmosféra plavby dosáhla naprosté dokonalosti. Také manévrování s lodí v přístavu je snadnou záležitostí a díky stabilitě lodě a přesným reakcím na motor a kormidlo ani nepotřebujete všechny technické pomocné vymoženosti. S nimi je ovládání lodě v maríně naprostou hračkou, ale bojím se, že vytvářejí závislost a zbavují kormidelníka základních dovedností. Co kdyby došlo k nějaké závadě na elektrickém systému, pak loď určitě dokáže poslouchat manuální povely, ale dokáže je někdo vydávat?

Vzal jsem to ve srovnání s reálným průběhem událostí odzadu. Takže nyní je čas, abych si prohlédl interiér lodě a potom nastoupil na její palubu. Nebo vystoupil? Testovaná loď byla ve dvoukajutové konfiguraci. O to větší dojem to na mě udělalo. Nejenže jsem měl možnost potulovat se rozměrným interiérem sám, nikým nerušen, ale navíc jsem si mohl v klidu vše vyzkoušet. Posedět, rozložit, složit, poležet, posedět, spláchnout, otevřít, zavřít, poležet. V tu chvíli je velmi těžké dívat se na loď objektivně a snažit se nalézt pět rozdílů vůči konkurenci. Každý ví, že na lodi je nejcennější prostor. A když jste na lodi o délce 54 stop sám, pak je velmi těžké nenechat se tím prostorem, kterého je několikanásobně víc, než potřebujete, opájet. V osmi lidech by mohlo být chvílemi i tady těsno, ale stát sám v přední kajutě s obrovským lůžkem, se spoustou skříní a s velkým sociálním zařízením, rozehrává zcela konkrétní představy o tom, jak by se na palubě této lodi dlouhodobě žilo. Když řeknu, že i salon je prostorný, tak mi určitě nebudete věřit. Kapitolou sama pro sebe je v této lodi kuchyně, která se nalézá na pravoboku místo zadní kajuty. Není zajímavé jen její umístění, ale její prostornost, vybavenost a velikost pracovních ploch. Podnikavý majitel lodě a doma majitel restaurace by nadneseně na tomto prostoru zvládl udělat malou přístavní vývařovnu. Umím si však představit, jak neskonalý komfort přípravy pokrmů tato konfigurace může posádce nabídnout.

Výklopná koupací plošina pod sebou skrývá dvě složená čalouněná opalovací lůžka a uprostřed složený koupací žebřík. Nastoupit bez lávky přímo z mola při dobře zakotvené lodi na koupací plošinu je velmi pohodlné, stejně tak zvládnutí jednoho schodu do rozměrného kokpitu. Můžete klidně vejít středem, protože díky široké zádi jsou obě kormidelní pozice tak vzdálené od sebe, že zcela jistě neruší pohyb v kokpitu. Úplně se stydím napsat, že stůl v kokpitu, kokpit samotný a čalouněné lavice na obou stranách jsou rozměrné. Jaké jiné by při této délce lodě mohly být.

Stojím tedy na mole a prohlížím si loď, na jejíž palubě co nevidět vypluji. I přes své úctyhodné rozměry vypadá štíhle a elegantně. V poměru k výšce boků nízká nástavba s charakteristickým tvarem oken propůjčují lodi nespornou lehkost. Souvislou plochu boků rozbíjí čtveřice velkých obdélníkových oken a podélné ozdobné pruhy nad čarou ponoru. Andrew Winch vdechl této lodi notnou dávku elegance a vysokou úroveň ergonomie. Není důležitá jenom perfektní funkčnost, ale také forma, kterou se nám předkládá. Jeanneau 54 je v nabídce od dvoukajutového až po šestikajutové uspořádání.

 

Technické údaje

Celková délka 16,16 m

Délka trupu 15,75 m

Šířka 4,92 m

Ponor (standardní) 2,24 m

Suchá hmotnost 17 164 kg

Plocha plachet 111 m2

Nádrže na vodu 724 l

Nádrže na palivo 240 l

Motor Yanmar 75 k/55 kW, Saildrive

Kategorie plavby CE A

www.fasyachting.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska
title

Balt 818 Titanium

Test | Petr Láska