Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Kam vítr, tam plášť

Je nesporně zajímavé pozorovat, jak se mění módní trendy a je jistě vzrušující tyto změny prožívat. Nejmenovaný dovozce přivezl do České republiky před deseti lety dvě lodě, které byly koncepčně velmi podobné lodím Merry Fisher (nebyla to značka Jeanneau). Tehdy byly obě lodě hlavně pro svůj vzhled a pojetí absolutně neprodejné a trh vyžadoval nízké, rychlé, otevřené motorové čluny s blondýnou a jejími vlajícími vlasy na přídi. Dnes je situace naprosto odlišná.

 

Módní vítr se otočil tak rychle, že bylo až obtížné tomu uvěřit. Jakoby najednou, přes noc, zmoudřela celá cílová skupina zákazníků. Jakoby najednou, přes noc, získal rozum výraznou nadvládu nad emocemi. Jakoby najednou, přes noc, mělo praktické využití přednost před prostoduchým exhibicionizmem. Myslím si, že se nezměnili ti samí lidé a nezačali přemýšlet jinak. Myslím si, že prostě ta bývalá parta kolem lodí ztratila zájem a objevili se jako zákazníci noví lidé, kteří mají daleko zdravější a rozumnější přístup.

Loděnici Jeanenau bych v tomto kontextu mohl považovat za jasnozřivou, prozřetelnou věštkyni. Někdo ve vedení loděnice však tehdy musel mít odvahu (nebo správné informace), aby učinil takové rozhodnutí a vydal se na trh s loděmi, jejichž tvary do té doby zákazníci odmítali. Byl to velmi správný krok, protože dnes je tento segment lodí neustále rostoucí a není těžké pochopit proč. Netajím se tím, že jsem plachtař a že mám kromě plachetnic rád těžké železné výtlačné holandské lodě. Také ale musím otevřeně přiznat, že pokud bych si měl koupit laminátovou motorovou loď, pak by měla bez ohledu na výrobce tvary lodě, s kterou jsem měl možnost se v těchto dnech seznámit na vodě.

Merry Fisher 795 v podstatě nahradil v nabídce loděnice úspěšného předchůdce Merry Fisher 755, jehož kvality velmi pomohly vybudovat v tomto segmentu stabilní klientelu, která je schopná si předávat pozitivní zkušenosti. Nyní tedy nadešel čas využít vše dobré z předchozího modelu 755 a také samozřejmě všechny pozitivně přijaté prvky z loni představené lodě Merry Fisher 695, aby vznikla loď, která ve všech ohledech poplatná době přináší zákazníkům to nejlepší, co lze ze sedmimetrového trupu získat. Když se podíváte na tvar trupu zpředu, samozřejmě u lodě na suchu, abyste se nemuseli kvůli tomu potápět, pak uvidíte, jak přechází vysoké téměř svislé boky pod čarou ponoru hranou s ostrým úhlem do relativně hlubokého „véčka“. Tento průřez trupu je zárukou jak počáteční, tak i směrové stability lodě a současně kromě těchto bezpečnostních hledisek zajišťuje vysoké plavební výkony a dostatek zábavy při rychlé jízdě. Průřez trupu nad čarou ponoru pak vytváří na palubě dostatek prostoru pro pohodlný život. Design lodi je dnes etalonem nové generace současných víkendových lodí, nabízí symbiózu elegance a praktického využití lodě.

S novými produkty přicházejí mnohokrát i nové výrazy. Slovo „weekender“ není v tomto případě úplně nové, ale ve spojení s Merry Fisher 795 reprezentuje nový standard v tomto segmentu lodí. Dovedu si velmi dobře představit běžný život v domě na souši, který zpestří delší rodinné výlety na podobné lodi. Merry Fisher 795 nepřináší v porovnání k menší 695 více funkcionality, ale přináší více prostoru a pocitové lehkosti při zachování všech předností své menší sestry. Po obou stranách motoru jsou dostatečně velké koupací platformy s koupacím žebříkem, přičemž na pravoboku jsou otevíratelná dvířka, kterými vstoupíte do kokpitu. Do levé části kokpitu je situováno sezení ve tvaru U s výškově nastavitelným stolem. Zadní lavice je posuvná vpřed, což má dva důvody. Za prvé se při koupání usnadní pohyb posádky mezi oběma koupacími plošinami, za druhé se tím získá více prostoru při servisní manipulaci s motorem.

Sezení se stolem je natolik prostorné, že poslouží čtyřčlenné rodině k pohodlnému stolování. Pokud se stůl spustí dolů, tak v podstatě v celých dvou třetinách levé části kokpitu vznikne rozměrné polstrované opalovací lůžko. Když už jsem u opalování, pak pochozí plochy kolem kabiny jsou dostatečně široké pro bezpečný průchod na příď, která může být pokryta druhým čalouněným opalovacím lůžkem. V samotné ploché přídi s relingy je ukrytá rozměrná hluboká kotevna. Madla na střeše kabiny usnadní bezpečný pohyb po bocích lodě.

Vstup do salonu je uzavřený třídílnými posuvnými dveřmi, čímž při otevření vzniká velmi široký průchod do interiéru lodě. Opticky se tím salon propojí s kokpitem a vznikne tak jeden velký obytný prostor. Hned za posuvnými dveřmi na pravoboku je umístěná kuchyň s dřezem a tekoucí vodou, s jednou plotýnkou plynového vařiče a s rozměrnou pracovní plochou. Odkládací prostory na drobné kuchyňské předměty jsou na boku lodě za kuchyňskou deskou. Dvířka kuchyně pak otevřou vstup do prostoru, který je skutečně velkoryse pojatý a měl by dobře posloužit na uložení všeho, co k životu na palubě potřebujeme. Proti kuchyni je na levoboku sedací souprava s jídelním stolem, pod zadním sezením je potom umístěná lednice o objemu 42 litrů, což je také na dvoudenní výlety více než dostatečné. Také tento stůl lze na teleskopické noze snížit a vznikne tak další lůžko, například pro děti. Zajímavostí je, že desku stolu lze posunout dozadu a opěradlo předního sezení překlopit také dozadu. Vznikne tak velmi pohodlné sedalo pro spolucestující, kteří si mohou chráněni před větrem a odstřikující vodou nerušeně užít rychlou plavbu. V podlaze pod jídelním stolem je užitečný úložný prostor stejně tak, jako další v podlaze salonu.

Boční okna se v místě u stolu snižují a zvětšují tak nejen výhled, ale především tok světla do interiéru. Posuvná otevíratelná střecha v salonu napomůže ventilaci vzduchu v interiéru a také vpustí dovnitř výrazně více světla. Kormidelna s pohodlným sedadlem s dobrým bočním vedením má přístrojový panel z černého plastu a je na něm dostatek prostoru pro všechny ovladače a běžně používané displeje elektronických přístrojů, jako například GPS mapový plotter nebo rybářský sonar nebo radar. Na přání zákazníka loděnice osazuje tento model audiosystémem Fusion. Na pravoboku pod přístrojovou deskou je ukryté dostatečně velké sociální zařízení s chemickou nebo mořskou toaletou s nádrží na odpadní vodu. Lůžko v přídi nabídne více než dostatečný prostor pro spaní dvou dospělých osob a pod lůžkem jsou další úložné prostory.

Výrobce doporučuje osazení motorem o největším výkonu od 150 do 200 koní, přičemž se slabším motorem dosáhne Merry Fisher 795 největší rychlosti 29 uzlů a komfortní ekonomická cestovní rychlost je 20 uzlů. Nejsilnější motor o výkonu 200 koní propůjčí lodi největší rychlost 32 uzlů a cestovní rychlost stoupne na 25 uzlů. Plavba po ranním klidném moři byla velkým zážitkem a loď dosáhla bez problémů výkonů, které výrobce oficiálně deklaruje. Přestože bylo hezky slunečno, jarní vzduch byl ještě poněkud studený a tak více než kdy jindy jsem ocenil uzavřenou kabinu a velmi rád si odpustil za kormidlem vlající vlasy. Přechod do skluzu byl se silnějším motorem rychlý a protože nemám srovnání, tak se podle chování trupu můžu jen dohadovat, že jízda s motorem o výkonu 150 koní by byla velmi podobná. Alespoň tak bych jako potenciální zákazník reagoval. Zatáčky v rychlosti loď vykrajuje naprosto přesně a trup ignoruje mírné vlnění hladiny. Velmi příjemné je za plavby také odhlučnění interiéru, když zavřete dveře salonu. Pokud při výletu příliš nesledujete předpověď počasí a ono se znenadání pokazí. Pak zavřený interiér lodě zcela jistě doveze celou rodinu bezpečně a komfortně do domovského přístavu.

Merry Fisher 795 nabízí líbivý design a praktické řešení všech prvků výbavy pro daný účel využití lodě. Její vnější rozměry umožnily nabídnout posádce ve všech ohledech bez kompromisů to, co krátkodobý pobyt na lodi vyžaduje.

 

Technické údaje

Celková délka                        7,43 m

Délka trupu   6,97 m

Šířka   2,81 m

Suchá hmotnost bez motoru            2150 kg

Standardní ponor     0,5 m

Nádrž na palivo         280 l

Nádrž na vodu           100l

Motor  150-200 k

www.fasyachting.cz

 

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=l-4QzrugDk8

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska
title

Balt 818 Titanium

Test | Petr Láska