Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Nový antifouling Seaguard

Neustálé snahy Evropské unie o „zdravější“ životní styl a ochranu svých občanů nutí výrobce ve všech odvětvích hledat nová řešení a technologie, které budou šetrnější k životnímu prostředí a naší planetě jako takové.

 

Pro majitele lodí se toto téma kromě jiného týká právě z důvodu antivegetačních nátěrů podponorových částí lodí. Není tajemstvím, že parlament EU připravuje zákon o omezení nebezpečných látek v těchto nátěrech. Z toho důvodu již výrobci připravují nové směsi a nátěry, které by mohly vyhovovat novým přísnějším ekologickým normám. Jedním z takových nátěrů je Seaguard. Jedná se o první vlaštovku v oblasti bio nátěrů. Seaguard neobsahuje aktivní látky. Díky tomu je nátěr více šetrný k přírodě a vodám takovým. Díky absenci postupně rozpouštějících se látek je proto nátěr vhodný především pro stojaté vody jako jsou přehrady či jezera nebo pobřežní vody s mixem slané a sladké vody. Neznamená to, že by nebyl vhodný do slané mořské vody, nýbrž že je především vhodný do stojatých vod. Další nespornou výhodou je možnost barvu aplikovat nejen ručně válečkem, ale také stříkací pistolí. V nabídce je v balení 0,75 l a nebo 2,5 litru, v bílém a modrém provedení. Seaguard je vhodný pro všechny typy lodí s rychlostí do 30 uzlů a může být aplikován na ocel, hliník, dřevo a nebo laminát. Ve vodě pod čarou ponoru je antifouling tvrdý a při dotyku nemaže. Postupně se odmývá kvůli tření pohybem lodě ve vodě a čím je vyšší rychlost lodě, tím je odmývání větší. Proto je zmiňován rychlostní limit 30 uzlů. U plachetnic trvá 2-3 roky, než je nutné nátěr obnovit.

Aplikace Seaguardu je podobná jako aplikace běžných antifoulingových nátěrů. Prvním krokem je zbroušení původního již nefungujícího nátěru. Následně je nutné původní základ prohlédnout a zvážit jeho zbroušení a nahrazení novým. Ideální pro vzájemnou přilnavost antifoulingu k základnímu nátěru je použít základní epoxydové barvy Epoxy Anticorrosive Sea-Line® nebo Epoxy Lightprimer Sea-Line®. Pokud je vše v pořádku, povrch očistíme a odmastíme. Po obroušení výrobce doporučuje očistit povrch trupu lodi od všech nečistot tlakovou vodou. Jakékoliv nátěry potom následují výhradně na suchý povrch. Následně zvolenou metodou aplikujeme 2 vrstvy nátěru. Spotřeba při tloušťce jedné vrstvy 50 μm je teoreticky 9-10 m2/dm3 nátěrové hmoty. Při dvou vrstvách tak vznikne nátěr o tloušťce 100 μm, jeden dm3 nátěrové hmoty má pro lepší kalkulaci potřebného množství hmotnost 1,41 kg.

Doba schnutí je potom stejně jako u většiny nátěrových hmot závislá na okolní teplotě. Tyto práce provádíme většinou na jaře před spouštěním lodě na vodu, a tak lze předpokládat, že teploty nebudou příliš vysoké. Při teplotě 10° C je povrch na dotek suchý již po třech hodinách, aby proschnul v celé své tloušťce, je potřeba doba 16 hodin. Pro nanesení druhé vrstvy je tady dostatečná časová rezerva, která vás nebude nutit, jako v případě řady jiných nátěrů, k nesmyslným výkonům. Druhá vrstva tedy může být aplikována v intervalu 16 hodin a 7 dnů. Abyste mohli spustit po posledním nátěru loď na vodu a antifouling zůstal funkční, je nutné dodržet interval 24 hodin až 30 dnů. V případě, že je teplota okolí 20° C, je doba zaschnutí na dotek pouhé 2 hodiny a proschnutí v celé tloušťce trvá 10 hodin. Ideální doba pro druhou vrstvu přijde po osmi hodinách, ale nemělo by to být déle než 7 dnů. Po 12 hodinách od druhého nátěru lze loď spustit do vody, ale nemělo by to být déle než 30 dnů. Doba schnutí je samozřejmě velmi teoretická, může být také velmi rozdílná, protože jí kromě teploty vzduchu ovlivňují tloušťka nátěrové vrstvy, ventilace v prostoru, kde se loď natírá, vlhkost vzduchu a technologie nanášení. Nejnižší přípustná teplota vzduchu pro zahájení nanášení nátěru je 5° C. Při aplikaci je nutné používat ochranné pomůcky, chránit si zrak a pokožku před kontaktem s nátěrovou hmotou, a pracovat ve ventilovaném prostoru.

Pokud se svou lodí máme závodní ambice, není od věci vytvrzený antifouling nebo Seaguard zabrousit a vyleštit. Tento proces se používá ideálně pod brusným papírem o zrnitosti 2000. Brousíme opatrně (strojově) a postupně zahlazujeme nerovnosti vzniklé ručním nanesením nebo odstřikem pistole. Výsledkem tak je dokonale hladký povrch. Pro jistotu ovšem doporučujeme nanést na trup 3 vrstvy nátěru, aby nehrozilo narušení ochranné vrstvy barvy.

Seaguard je jeden z prvních podponorových nátěrů bez biocidů, který nabízí majitelům lodí alternativu. Barva byla navrhnuta jako alternativa tam, kde není možné nebo je velmi složité používat standardní antifoulingy s obsahem nebezpečných látek. Seaguard expiruje 24 měsíců od data výroby a jeho kvalitativní standardy splňují normy ISO 9001 a 14001.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Kompozitní materiály

Technika | Viktor Brejcha
title

Vestavba motoru

Technika | Petr Láska