Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Velikost je relativní

Velikost člověka nemusí vždy souviset s jeho vzrůstem, stejné je to u lodí. Každý máme jiné představy a jiné požadavky, a když nalezneme takovou loď, která nám ve všem vyhoví, pak máme tu správnou velikost.

 

Pokud někdo stojí o to, aby jezdil na svou loď s početnou partou kamarádů a má s takovým trávením volného času loď spojenou, tak ten v podstatě nemusí číst dál. Pro něj v dobrém v tuto chvíli nemám nic zajímavého.

Sunbeam 26S je relativně malou lodí, ale určitě není lodí, kterou by bylo praktické vláčet za sebou po celé Evropě na vleku. Svou délkou rovných 8 metrů a šířkou 2,5 metru je ještě snadno přepravitelnou lodí. Pevný kýl a hmotnost 2500 kg však tento proces znesnadňují. Dovolím si tvrdit, že Sunbeam 26S je loď, kterou na celou sezónu zakotvíte někde na jezeře nebo na moři. Svou koncepcí jde o velmi robustní a stabilní loď, která bez problémů zvládne i moře. Konec konců existují lidé, kteří na menších lodích překonávají Atlantik. Nemyslím si však, že by se se někdo rozhodl překonat Atlantik a hledal současně podobnou loď. Produkty rakouské loděnice Sunbeam jsou natolik kvalitativně na výši, že jejich klientela, pokud bychom brali cenu za jeden metr lodě, patří k těm movitějším. A nebo rozumnějším, chcete-li. Pokud se totiž partnerský pár rozhodne pořídit si na trávení volného času loď, na kterou chce jezdit sám a nebo příležitostně s dětmi, resp. vnoučaty, pak velikost osmimetrové lodě dává smysl. Bez problémů jí přepravíte s něčí pomocí do zimoviště a nebo naopak na vodu. I pro dlouhodobější pobyt vám nabídne vše, co potřebujete.

Lůžko v přídi je pro dva dospělé dostatečně pohodlné a pod ním je rozměrný úložný prostor, mezi ložnicí a salonem je umístěna toaleta, umývadlo a skříň na oblečení. Dvě lavice v salonu mohou sloužit jako další dvě lůžka a stůl se dá v to to případě snadno uklidit. Zajímavostí je nepochybně kuchyně, která se zasouvá pod kokpit. Pokud zrovna nevaříte, máte k dispozici královský prostor v salonu. Pokud obědváte máte zrovna tak dostatek prostoru jak k sezení, k servírování pochutin. Variabilita uspořádání interiéru dělá ze Sunbeamu 26S z pohledu užitné hodnoty větší loď, než skutečně je. Co je však ale oproti jiným lodím výjimečné, to je použití velmi kvalitních materiálů a jejich zpracování. Zde prezentovaná loď je roku výroby 2005 a je v nabídce za 42 000 euro. Když si potom prolezete inzertní servery, naleznete zcela jistě za stejnou cenu výrazně větší lodě. Přitom cena Sunbeamu je opodstatněná. Rozdíl mezi těmi velkými a relativně levnými loděmi a Sunbeamem tkví v kvalitě a v ochotě trhu, ponechat mu jeho cenu. Každý z majitelů lodě Sunbeam totiž ví, co má. A vědí to všichni ostatní, kterým by se Sunbeam líbil, ale nemají na něj. Nebo si vědomě z mnoha různých důvodů kupují horší produkt s nižší cenou za jeden metr lodě. Na tom ale nevidím nic špatného, každý máme své priority. Kdo preferuje kvalitu před kvantitou, ten je u Sunbeamu na správné adrese.

Když si vezmu průměrnou podobu ekonomicky úspěšného českého jachtaře, provozujícího svůj koníček v Chorvatsku nebo na Baltu, který má doma v Čechách přátele, rodinu a pracovní povinnosti a může strávit na lodi jen omezený čas, pak Sunbeam 26S je ideálním řešením jeho potřeb. Malá loď znamená malé náklady za kotvení a za údržbu. Na zimu je možné loď bez větších problémů převézt do Čech a udělat pod vlastním dohledem veškerou potřebnou údržbu a vylepšení.

Z internetu nebo z fotografií nemůžete nikdy poznat ten rozdíl proti jiným běžným lodím a loděnice vám ráda z řad svých zákazníků poskytne reference. Většina zákazníků, kteří si jednou koupili nový nebo použitý Sunbeam, zůstává po zbytek svého jachtařského života této značce věrná. Dá se říci, že současní majitelé rodinné loděnice Sunbeam znají osobně téměř všechny majitele jimi vyrobených lodí.

Proporce lodi Sunbeam 26S, tedy délka trupu vůči šířce, je jedním z předpokladů dobrých plavebních vlastností a ve své kategorii nadprůměrných plavebních výkonů. Když se podíváte na dřevo v interiéru a pohladíte ho, když se blíže podíváte na všechno kování z nerezu, pochopíte, proč tato loď stojí tyto peníze. Sunbeam 26S nenahradil v roce 2003 po pěti letech produkce velmi obchodně úspěšný model 26, aby vyšel vstříc aktuálním požadavkům trhu a dostupným technologiím, aby byl, jak se říká, více poplatný době. Ne, postavil se vedle sesterského modelu 26 jako alternativní nabídka. Jsou totiž lidé, kteří svou loď chtějí jako cruiser používat na dlouhé pobyty, resp. plavby a k tomu potřebují velmi hodnotný mobiliář a spoustu užitečných detailů. Pak jsou ale lidé, kteří kotví svou loď nedaleko svého domu a používají ji spíše jako daysailer, u kterého je důležitější výkon a v interiéru nemusí být nic, co není nezbytné. Tuto roli tedy přijal model 26 a sesterský 26S se zhostil role pohodlného a bezpečného cruiseru. Je to u lodí možná jako u aut, když se říká, že nejlepší je auto až po několika letech výroby, kdy se podaří vychytat všechny dětské nemoci. Podobné by to mohlo být s modelem 26S, kterému tuto službu prokázal jeho předchůdce.

Sunbeam 26S je tedy jednoznačně výjimečnou a velmi kvalitní lodí, jejíž smysl existence by mohli možná odhalit i čeští jachtaři. Každý rok na podzim, na konci listopadu, pořádá loděnice ve svých prostorách v rakouském Mattsee Den otevřených dveří, kdy prezentuje nejen nové, ale právě i použité lodě. Každému, kdo s předstihem uvažuje o koupi lodě na moře, by se asi vyplatilo, zajet se tam podívat a osahat si práci této loděnice. Je to to nejjednodušší, co lze na cestě za svou velkou lodí udělat.

 

Technické údaje

Celková délka            8,00 m

Šířka   2,50 m

Ponor  0,85-1,40 m

Suchá hmotnost        2500 kg

Plocha plachet           37 m2

Motor  Yanmar 1GM 9 k

Nádrž na palivo         55 l

www.tpscentrum.cz

www.sunbeam.at

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Elan Impression 434 Viento

Test použité lodě | Petr Láska