Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Palec nahoru

Pokud vlastníte účet na některé ze sociálních sítí, určitě budete již propojeni se svými přáteli od vody. Ohromnou výhodou účtů na Facebooku, Google+ nebo Instagramu je ovšem i to, že se můžete seznamovat se s lidmi jako jste vy v zahraničí a sledovat jejich stránky.

 

Já mám na Facebooku v „přátelích“ více než 200 jachtařů a sleduji více než stovku stránek výrobců lodí, loděnic a komunit kolem jachtingu. Jednou takovou stránkou je „Fan page“ lodi Spirit. Tento projekt mě zaujal především svým příběhem. A tak mi to nedalo a využil jsem možnosti napsat si s majiteli této lodě.

Jason a Claudia si pořídili původní závodní trimaran Spirit v roce 2010. Do té doby strávili roky na palubách lodí všech velikostí a typů (kýlové plachetnice, turistické katamarány). Díky bohatým zkušenostem tak dlouho hledali, až našli právě Spirit. Na trimaran narazili při dovolené v Austrálii. Loď ze závodní třídy Formula 40, která byla postavena už v roce 1986, měla do té doby za sebou nespočet závodů a upluto více než 20 tisíc námořních mil. Následující roky Jason i Claudia trávili volný čas především plavbou a drobnými opravami až do roku 2014, kdy loď prošla kompletní rekonstrukcí.

Právě samotná rekonstrukce mě nejvíce zaujala. Loď původně určená pro stíhací závody a přeplavby oceánů se přeměnila na plavidlo pro dlouhodobý komfortní pobyt.

Celá rekonstrukce tak měla dvě hlavní části. První částí bylo vyztužení nosné konstrukce hlavního trupu, plováků a nosníků. Původní konstrukce lodě byla z cedrového dřeva, které bylo následně přelaminováno z obou stran skelnou tkaninou s epoxidovou pryskyřicí. Proto prvním krokem celé rekonstrukce bylo odstrojení veškerého příslušenství, veškerých instalací na lodi i uvnitř lodě a zbroušení původních vrstev laků a tmelů na samotný laminát. Původně na lodi byly z uhlíkového vlákna pouze nosníky plováků. Následovalo vyztužení nejvíce namáhaných částí a přidání tloušťky v kritických částech PVC pěnou, sklolaminátem, případně uhlíkem.

Druhým cílem rekonstrukce bylo upravit loď tak, aby byla dlouhodobě obyvatelná a nabídla dostatečný komfort při dlouhých plavbách. Původní vybavení lodě bylo velmi spartánské a bylo uzpůsobeno pouze pro krátkodobé plavby. Rozsáhlou rekonstrukcí tak prošel interiér i exteriér. V interiéru došlo k zásadní úpravě rozložení jednotlivých částí. V přední části se nachází velkoryse pojaté velké dvojlůžko. Nově přibyly dvě lukny na bocích trupu, aby do kajuty mohlo vstoupit světlo. Zdá se to jako malá změna, ale celá pření část tak nyní působí více jako ložnice než temná kobka. Dále přišlo na rozšíření vstupního otvoru v příčce mezi přední kajutou a salonem. Původní varianta „salonu“ byla uzpůsobena pro závodění. Na levoboku se nacházela skromně vybavená kuchyňka, na pravoboku velký prostor pro navigaci. Po rekonstrukci zde zůstala pouze nově vyrobená kuchyň, kterou tvoří jedna pracovní deska a všude kolem plno úložných prostorů. Na protější straně se nachází pohodlná lavice ve tvaru L určená nejen k sezení, ale také jako rezervní lůžko.

V exteriéru jsou vidět na první pohled dvě zásadní změny. Tou první je náhrada původní krátké kolejnice otěžového vozíku za půlkruhový nosník s kolejnicí. Tento prvek má jak mechanický důvod, tak praktický. Prostor mezi kolejnicí, nosníkem a plovákem je vyplněn sítí. Zároveň mají Jason s Claudií možnost většího rozptylu nastavení polohy vozíku.

Asi nejzajímavější úpravou je ovšem kompletní rekonstrukce kokpitu. Původní kokpit byl navrhnut pro závodní účely, jachtař měl určitě velmi dobrý výhled na celou loď a do okolí, na druhou stranu s takto vysoko postaveným kokpitem nebyl moc chráněn proti vlnám a nepříznivému počasí. Proto se majitelé rozhodli, že kokpit položí více hluboko do trupu lodě. Výsledkem je kokpit více v trupu lodi. Novým hlavním znakem je pak ohromná lavice ve tvaru U, která je dnes centrem veškerého dění na lodi. Majitelé zde tráví veškerý svůj čas, ať už v maríně nebo během plavby. Samozřejmostí bylo zbroušení původního laku a kompletně nový nátěr lodě.

Některé ze čtenářů také určitě zaujme informace, že Spirit je nezávislý na elektrickém proudu. Majitelé instalovali na bočních plovácích solární panely, které dobíjí články. Množství elektrické energie, které vyprodukují, dle informací od Jasona dostatečně pokryje jejich potřeby. V tuto chvíli používají benzínový motor, ovšem mají v plánu pořídit si elektromotor, aby byly 100% nezávislí.

V budoucnu chtějí Jason a Claudia upgradovat některé části kování a plachty. Zatím stále mají původní plachty i stěžeň (ten je ovšem již vyroben z uhlíkového vlákna). Majitelé s lodí momentálně brázdí oblast Austrálie a Oceánie. Do Evropy zatím bohužel nemají v plánu plout, přestože jsou oba Evropani.

Trimaran Spirit se i nadále účastní některých regat a pravidelně se umisťuje na předních příčkách. Co si budeme povídat, racing-cruising trimaranů po světě zase tolik nepluje a tedy konkurence není tak velká. Za mě mají Jason i Claudia jednoznačně „palec nahoru“ a především obdiv. Veškeré rekonstrukce prováděli sami pouze s pomocí svých přátel. A výsledek opravdu stojí za to! Pokud se i vám zalíbil příběh trimaranu Spirit, můžete ho sledovat na facebookových stránkách.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Hartley 16 T.S.

Moje loď | Petr Čížek
title

Contessa 780

Moje loď | Aleš Krejbich