Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Zlatá svatba

Je to přesně padesát let, kdy byl na vodu spuštěn první Sunbeam 22, který svou vysokou užitnou hodnotou oslovil mnoho jachtařů. Dnes je tedy druhá generace s označením Sunbeam 22.1 součástí nabídky rakouské loděnice a jako jedni z prvních jsme měli možnost vstoupit na vodě na její palubu.

 

První generace této lodě byla sice na první pohled menší, ale nabízela posádce ke krátkodobým pobytům na palubě vše, co potřebovala, včetně malé kuchyňky s dřezem s tekoucí vodou. Byla to ve své kategorii neuvěřitelně praktická loď s dobrými plavebními vlastnostmi a snadnou ovladatelností. V podstatě byla jednou z prvních, které začaly rekreační jachting rozšiřovat mezi širší část populace.

Nový Sunbeam 22.1 přichází v době, kdy se vlna majitelského námořního jachtingu a kultu velikosti lodě opět uklidňuje a nadšení jachtaři hledají nové způsoby realizace svého koníčku. Snížila se bez ohledu na skutečný majetek zájemců cena lodě, kterou jsou ochotní akceptovat. Snížily se nároky na velikost lodě, kterou je potřeba mít možnost transportovat a která v mnoha případech neslouží jako plovoucí obydlí, nýbrž stále častěji jako sportovní náčiní. Současně se také zvyšují nároky jachtařů na kvalitu lodě. A právě tomuto rozpoložení trhu vychází v pravou chvíli vstříc rakouská loděnice Sunbeam.

Nový přírůstek plně reflektuje design všech svých větších sourozenců a pokud bychom neviděli nápis na zádi nebo neměli bezprostřední srovnání velikosti, pak bychom klidně mohli uvěřit tomu, že loď je výrazně větší. Sunbeam 22.1 nese všechny designérské a konstrukční prvky, které určují současné nejmodernější trendy a současně přináší výjimečný kvalitativní standard této rodinné loděnice. Typický tvar nástavby s typickým tvarem bočního okna, zakončeného typickými žábrami, nezaměnitelně určují příslušnost ke značce. Zajímavým konstrukčním prvkem je takeláž bez zadního stěhu a konstrukce vantů. Z vrcholu stěžně jde jeden pár vantů přímo na oba boardy s ukotvením, vyneseno na podélnou osu lodě, za stěžněm. Druhý pár vantů jde také z vrcholu stěžně přes sálingy zpět ke stěžni. Tato konstrukce umožňuje nasazení hlavní celospírové top square plachty a tím pádem její větší plochu a exaktní tvar. Přední stěh, resp. rolfok Furlex 50S je ukotven do kruhového nerezového prvku, kterým prochází čelen, na jehož konci je ukotven další rolfok s nekonečným lanem pro genaker nebo Code 0. Zpracování takeláže a kování na palubě působí velmi čistě a přestože má loď jednoznačně ve své kategorii rychlostní ambice, působí rozmístění ovládacích prvků plachet uklizeně. Otěžové vozíky pro genou jsou umístěné na nástavbě, co nejblíže středu lodě, takže při stoupání není nutné používat dodatečně instalované barberhaulery. Snad jen ukotvení hlavní otěže působí trochu neadekvátně k celkové koncepci lodě. Otěž, ukotvená do jednoho místa bez možnosti trimování, možná až tolik neušetřila a přitom zbavila posádku důležitého ovládacího prvku. Jednoznačnou pochvalu však zaslouží kokpit jako takový. Jeho délka 2,5 metru spolu s šířkou vytváří bezkonkurenční prostor pro práci posádky. Při posezení v přístavu bude posádka také spokojená s nabídkou vnějšího prostoru.

Interiér je ztvárněn velmi kvalitně, avšak s ohledem na charakter lodě na první pohled spartánsky se zaměřením na bezchybnou a nezbytnou funkcionalitu. Proti padesát let starému předchůdci nebyla v lodi kuchyňka, ani dřez s tekoucí vodou. Dvoulůžko v přídi je od dvou lůžek na bocích odděleno skříňkami, z nichž jedna nabízí poličky pro odložení nezbytných osobních věcí a druhá pojme například přenosnou lednici. Čtyřčlenná posádka se tedy vyspí pohodlně a namísto toho, aby si uvařila, udělá alespoň nějakou útratu v přístavní krčmě.

Plavebním vlastnostem, dynamickým dispozicím, bezpečnosti a snadné ovladatelnosti přinesl oběť interiér a jeho užitná hodnota. A samozřejmě také estetice, protože mít k dispozici na délce 22 stop stojnou výšku a uzavřenou toaletu, se musí nutně negativně podepsat do proporcí lodě. Vím, že takové lodě existují, ale ty preferují obytný prostor před plavebními vlastnostmi. To si musí sám každý podle svých potřeb rozhodnout. Sunbeamu 22.1 tedy nelze v žádném případě vytýkat omezený obytný prostor, protože by to bylo stejně pošetilé, jako vytýkat subtilnímu kabrioletu, že má malý zavazadlový prostor a nebo, že je jen pro dva cestující. Sunbeam 22.1 je za plavby velmi citlivou lodí, kterou dokáže s genakerem rozpohybovat i slabý vánek. Není problém vytrimovat plachty tak, aby loď byla směrově stabilní a nedožadovala se silnějších korekcí na kormidle. A propós, kormidelní list má na náběžné hraně ve spodní polovině jakési zvlnění, které zlepšuje proudění vody kolem listu a snižuje vibrace, které normálně na odtokové hraně generuje voda. Sklopný kýl zajistí lodi potřebnou stabilitu i v těžších povětrnostních podmínkách a současně umožňuje snadné naplavení lodě na přívěs. Lze říci, že majitel je schopen pouze svýma rukama spustit loď na slipu na vodu a nastrojit jí. Stejně tak jí uklidit, naplavit na přívěs a odvézt domů. To jedna z dalších výhod, že nepotřebujete stabilní kotvení v maríně.

Za cenu 39 999 euro, včetně DPH, je Sunbeam 22.1 pochopitelně dražší, než nejlevnější plachetnice v této délce na trhu, ale je také jasné, proč tomu tak je. Když nebudeme srovnávat, pak lze říci, že nabízená užitná hodnota, kvalita a charakter lodě této ceně odpovídají a v českém pojetí nákupů bez DPH je cena jednoznačně v akceptovatelné hladině. Čas ukáže, jak úspěšný tento projekt bude a určitě nebudeme muset čekat dalších padesát let.

 

Technické údaje

Celková délka 6,85 m

Šířka 2,49 m

Ponor 0,60/1,40 m

Suchá hmotnost 1300 kg

Balast 230 kg

Hlavní plachta 17,50 m2

Genoa 11,00 m2

Cena 39 999 euro, vč. DPH

www.tpscentrum.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Moody 45 DS

Test | Petr Láska
title

Jeanneau SO 519 AST

Test | Petr Láska