Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Hlava rodiny

Po výstavních premiérách pozvala loděnice Jeanneau novináře z lodních magazínů, aby si sami na moři mohli vyzkoušet jejich novinky pro rok 2016. Mezi nimi nechyběla zatím největší loď v modelové řadě Cap Camarat s označením 10.5 WA.

 

Letos to je více jak 30 let, co se veřejnosti představila modelová řada Cap Camarat, která dnes nabízí 13 modelů v délkách od 5,50 metru po 10,50 metru ve třech variantách provedení – Walkaround (WA), Daycruiser (DC) a Center-Console (CC) s řídicí konzolí ve středu lodě. Největší model 10.5 je zatím v nabídce pouze v provedení WA.

Tento sportovní člun budí svými rozměry respekt už když k němu po mole přicházíte. Není zcela obvyklé, abyste v marinách viděli člun tohoto tvaru s délkou přes deset metrů a řířkou přes tři metry. Testovaná loď byla vyvázána zádí k molu a jakoby se chlubila svou motorizací, když nás při příchodu vítal pohled na dva osmiválce Yamaha s celkovým výkonem 700 koní. Přestože rychlost plavby není to, co mě obvykle láká, okamžitě jsem si začal představovat, co se bude dít ve chvíli, kdy na volném moři posunu obě plynové páky vpřed. Ale k naplněním těchto představ, resp. přesvědčením se o realitě bylo potřeba udělat pár kroků. Prvním z nich bylo, že jsem si loď detailně prohlédl vyvázanou u mola.

Zezadu se na loď nastupuje přes koupací plošinu na levoboku, která kromě toho, že byla v případě testované lodě spolu s celým kokpitem vyložena týkem, skrývala složený koupací žebřík. Kokpit by se dal rozdělit do dvou sekcí. V zadní sekci je rozměrná lavice k sezení, před níž je týkový stůl s nerezovými držáky nápojů. Na zadní straně kormidelny je potom jakási vnější kuchyňka. Nechybí zde dřez s tekoucí vodou, místo na instalaci grilu a lednice. Vše, co k romantickému večeru v zátoce patří. Druhou část kokpitu tvoří kormidelna, kde je sezení pro tři osoby, přičemž kormidelník sedí uprostřed. Přístrojová deska je velmi prostorná a lze na í umístit vše, co současná palubní elektronika nabízí. V našem případě v horní části nad kormidlem dominoval mapový ploter s integrovaným sonarem a fishfinderem Lowrance HDS12, který sám o sobě bez sondy vyjde u nás dost přes 100 000 kč. Evidentně na tomto demonstračním kusu výrobce nešetřil a připravil se na to, aby zákazníkům, prodejcům a novinářům ukázal vše, co je v případě této lodě možné. Hovořit o ceně dvou motoru Yamaha 350 by bylo zbytečné. Ta samozřejmě koresponduje s cenou lodě jako celkem. Vlevo od kormidla pak byl displej, který ke svým motorům instaluje Yamaha a který informuje nejen o všech důležitých provozních údajích motoru, ale také o jízdních výkonech. Yamaha na této lodi ukázala, co všechno umí, a tak vedle dvojice plynových pák a trimu motorů našel své místo joystick. Přední sklo je dostatečně vysoké na to, aby i stojícího kormidelníka chránilo před větrem a odstřikující vodou. Na přídi jsou potom po obou stranách lukny opalovací lehátka s madly na vnějších stranách a kotevní lože s kotevním vrátkem a kotevnou na řetěz. Přední koš je dostatečně robustní, stejně tak navazující relingy až ke kokpitu, aby poskytly dostatečnou oporu při pohybu po palubě.

Největším překvapením byl asi pohled do interiéru lodě, protože jeho skutečné rozměry by při pohledu zvenčí podcenil snad každý. Po vstupu do interiéru je vlevo umístěná kuchyně s lednicí, dřezem, tekoucí vodou a vařičem. Proti ní je potom na pravoboku sociální zařízení a příď vyplňuje sezení do V s jídelním stolem, které se po jeho spuštění promění v lůžko. Vpravo dozadu vedle schodů je potom přístup do zadní kajuty s podélně orientovaným dvoulůžkem. V lodi tak nechybí nic, co posádka potřebuje k víkendovým výletům.

Při odplouvání foukal lehký vítr od mola do zad, a tak nebylo nutné hlídat si záď lodě po uvolnění obou lan a mooringu. Pouze za pomoci joysticku jsme s přehledem a lehkostí odbublali na volnou vodu. Oba motory nebylo na volnoběh téměř slyšet. Za asistence technika od Yamahy jsem si v přístavním bazénu v Cannes chvíli hrál s joystickem. Je sice potřeba získat určitý grif, aby loď dělala přesně to, co chcete, ale netrvá to dlouho. Celým joystickem lze nejen pohybovat směrem, kam chcete plout, ale lze s ním i otáčet. Loď se potom pohybuje současně několika směry, což by pouze s kormidlem a plynovou pákou nebylo možné. Bylo zajímavé pozorovat oba motory, které na joystik nereagují synchronním pohybem, ale pohybuje se každý samostatně a to třeba i proti sobě. Manipulace s lodí na místě je tak velmi snadná. Přístavní bazén jsme opustili pouze za pomoci joysticku. Jeho posunem vpřed určujete současně směr i rychlost pohybu.

Mimo přístav přišly ke slovu plynové páky. Tedy budu konkrétní, jedna plynová páka ze dvou, protože vy můžete ovládat jak každou pákou samostatně jeden z motorů, tak lze přepnout kontrolu na jednu páku, která synchronně ovládá oba motory. je to menší frajeřina, pokud bych měl na palubě „lepé děvy“, které bych se snažil oslnit, ale je to o to více pohodlnější. Myslím si, že na volné vodě jedna páka stačí. Bylo po ránu a hladina byla klidná. Tedy pro mě ideální podmínky pro svezení s motorákem, protože bytostně nesnáším, když se na palubě motoráku mlátím na vlnách a nárazy dna trupu rozvibrují moje vnitřnosti. To potěšení rád nechávám jiným. Vyrazil jsem jihovýchodním směrem ke dvěma nepříliš vzdáleným ostrovům, protože jsem viděl předpověď počasí a bylo mi jasné, že se tam ten den už nepodívám. Přidal jsem tedy plyn (nikoliv plný) a Cap Camarat 10.5 s celkovým výkonem 700 doslova vystřelil z vody a přešel v řádu sekundy do skluzu. O přechodové fázi z výtlaku do skluzu nemůže být vůbec řeč. Slunce zalilo celou zátoku letní atmosférou, modré nebe, tyrkysová voda a brázda za lodí mi daly zapomenout na to, že je březen. Že když jsem jel do Cannes přes Alpy, tak tam se ještě lyžovalo. Studený vítr mě při rychlé jízdě brzy vrátil do reality a rád jsem ubral. Na největší rychlost lodě jsem se tak ani nedostal a celkem mě to ani netrápilo a netrápí. Není pro mě důležité, jestli loď jede nejvíc 35, 40 nebo 45 uzlů. Pro mě bylo důležité zjištění, že jede skutečně rychle, rychleji, než je mi i za kormidlem příjemné. Omlouvám se, ale neumím vnímat hodnotu údajů otáčky vs. rychlost vs. spotřeba, jsem plachtař.

A co jsem si tedy jako plachtař odnesl z testování Cap Camarat 10.5 WA? Že je to výborná loď s všestranným využitím. Že nabídne velmi dobré plavební vlastnosti, snadnou ovladatelnost a bezpečí posádce. Že jako weekender nabízí nadprůměrnou užitnou hodnotu a komfort. Přestože bych s ní asi nikdy nedosáhl maximální rychlosti (ne, že bych se bál, ale nemám to zapotřebí, neláká mě to), umím si představit, že trávím čas ve svém domě s terasou na pobřeží a u soukromého mola se mi houpe tato loď. Umím si představit, jak s ní ujedu od lidí do nějaké zátoky a vrátím se třeba za několik dní. Jak rybařím nebo tahám děti na lyžích či na duši. Umím si představit, jak mi Cap Camarat 10.5 WA poskytne veškerý komfort, který na takovém výletu potřebuji a očekávám.

 

Technické údaje

Celková délka            10,57 m

Délka trupu   9,34 m

Šířka   3,21 m

Ponor  0,86 m

Výška nad hladinou  2,28 m

Suchá hmotnost bez motorů            4250 kg

Nádrž na palivo         2x400 l

Nádrž na vodu           160 l

Motory            2x Yamaha 350 (2x 258 kW)

Počet lůžek     4

Kategorie plavby CE B-8/C-10

Design            Sarrazin Design / Jeanneau Design / Michael Peters design

Cena   70 000 euro bez DPH a bez motorů

www.fasyachting.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Sunbeam 22.1

Test | Petr Láska
title

Moody 45 DS

Test | Petr Láska