Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Věk je relativní

Loděnice Italia Yachts je jednou z nejmladších loděnic a prožívá v posledních šesti letech doslova raketový start. V době, kdy jiní bojují o přežití. Dokazuje to, že nezáleží na tom, co děláme, ale jak to děláme. Testovali jsme první a tedy nejstarší produkt této loděnice, Italia 10.98.

 

Kdybych do Portopiccolo Sistiana přivezl na testy kohokoliv ze svého okolí, bez ohledu na jeho jachtařské zkušenosti nebo vědomosti, a postavil ho k pěti připraveným modelům k testu, nedokázal by s největší pravděpodobností chronologicky zařadit prezentované modely do řady podle toho, jak vznikaly. Tomu se říká „nadčasový design“.

Zvykli jsme si na to, že se ve společnosti mluví jen o tom, co je nejnovější. Že mnoho věcí stárne rychlostí jepičího života mobilních telefonů. Že pro mnohé pochází rok stará věc z pravěku. Zvykli jsme si na povrchnost a hraní falešných společenských rolí. Vyzdvihujeme k nebesům krásný supermoderní kabát, bez ohledu na to, co je pod ním. S tím se nikdy nemohu smířit. Loděnice Italia Yachts byla založená v roce 2010 a 2.11. 2011 představila na výstavě Hanseboot Hamburg svůj první model Italia 10.98, který vzbudil více pozornosti, než se čekalo.

Začal jsem testované lodě Italia představovat od nejmenších. V červnovém My Boat jsem se podělil o dojmy z modelu 9.98 a nyní se přesunu do trochu jiného světa, který se od modelu 10.98 prolíná všemi většími sourozenci 12.98, 13.98 a 15.98 (My Boat květen 2015). Dlužno říci, že všechny modely Italia mají jednoho společného jmenovatele – dynamika, moderní konstrukce, sportovní ambice a kvalitní materiály. Zatímco nejmenší 9.98 už jen byla důsledkem šestiletého dospívání značky a jednoznačně se soustředila na sportovní výkon, byla 10.98 prvním modelem, který se snažil světu říci, co může od lodí Italia očekávat. Zařadila se tehdy do kategorie performance cruiserů a nalezla zdařilý kompromis mezi velkou radostí z plachtění a dostatečným komfortem pro ubytování posádky.

Nemůžu si dovolit být jakkoliv zaujatý nebo nesoudně nadšený, protože je mou profesionální povinností vyjádřit sice subjektivní názor, ale oproštěný od emocí a formulující pro čtenáře naprosto jasnou zprávu, která nahrazuje jeho vlastní přítomnost, resp. zkušenost. Nemůžu předjímat a podsouvat vám názory, smím pouze prezentovat a nechat vás, abyste si udělali svůj názor. Podle vašeho estetického cítění a podle reálných jachtařských požadavků. Myslím si ale, že smím napsat, že bych z portfolia modelů Italia Yachts nejraději sáhnul po 10.98. Má pro mě dostatečně sportovní duši a současně je více než komfortní. Mám radši jedno velké kormidelní kolo, než dvě menší a líbí se mi, když je záď trochu stažená, což dobře vidíte na kresbě pohledu na loď shora. Líbí se mi dlouhý a prostorný kokpit a poněkud vpřed posunutá hlavní lukna. Líbí se mi velkorysý prostor za kormidlem a líbí se mi vozík hlavní plachty před kormidelním kolem na celou šířku kokpitu. Líbí se mi trimovací prvky plachet jako u závoďáků, včetně barberhaulerů, a současně lehkost ovládání rodinného cruiseru. Líbí se mi velikost, loď není určitě malá, možná už dost velká pro 2 až 4 členy posádky. Musím zde předeslat, že nesnáším loď nacpanou lidmi s plně obsazenými třemi kajutami a s dvěma spáči v salonu. Při té představě se úplně osypu. Koukám tedy na loď očima člověka, který nejradši pluje ve dvou nebo ve čtyřech s dobrými přáteli. V tomto kontextu je Italia 10.98 ideálně velikou lodí, aby měl každý dostatek soukromí. Aby měl každý dostatek prostoru na práci v kokpitu.

Pokud se totiž někdo rozhodne pro koupi takové lodě, pak z prvků výbavy nevynechá kvalitní plachty a všechny jejich trimovací prvky. Takeláž je koncipovaná tak, že stěžeň zůstává relativně vpředu a rozměrná hlavní plachta by měla táhnout více, než je obvyklé o lodí, jejichž konstruktéři posouvají stěžeň dozadu, aby mohli loď osadit dostatečně velkou samopřehazovací kosatkou. V kombinaci s genou je celková plocha plachet 72 m2. Sálingový vant je uchycen na vnější straně paluby u bordlajsny, podsálingový vant je potom ukotven blíže ke středu lodě u nástavby. Přesto je pohyb po palubě bezpečný a pochozí plochy jsou čisté bez rušivých prvků. Také všechna lana jsou od stěžně vedena ke stoperům skrytě. Zadní stěh je přes „véčko“ vynesen na obě strany zádě, přičemž na pravoboku je kladkostroj, sloužící k jeho napínání. Na nástavbě po obou stranách hlavní lukny jsou pouze lana ovládající barberhaulery. Zajímavé je také řešení hlavní otěže, která jde od kladky na vozíku přes kladky na konci ráhna dopředu ke stěžni a odtud se oba volné konce otěže vrací po obou bocích přes kladky k vinšnám. Ovládat hlavní plachtu tak lze na obou bocích lodě podle momentální potřeby.

Za kormidlem je až k výklopné koupací plošině velkorysý prostor a samotná plošina je tak nízká, že nejenže vytvoří dostatek pohodlí pro vstup do vody, ale nehyzdí záď, nečiní jí příliš mohutnou a svým pozitivním sklonem přispívá k elegantnímu a dynamickému vzhledu lodě. Veškeré použité kování je velmi kvalitní a také řadicí páka plynu a převodovky je z nerezu. Stojí za to si všímat každého detailu kování, včetně výsuvných robustních vazáků s gravírovaným logem loděnice. Precizně zpracovaný celek podtrhuje rolfok Furlex 200 TD s bubnem pod palubou a nerezová kotva Delta od Lewmaru.

Uspořádání interiéru je dvoukajutové, velmi klasicky řešené a svou jednoduchostí za léta jachtaři osvědčené. V jednoduchosti je genialita. Široký vstup do přední kajuty s rozměrným dvoulůžkem nemůže nikomu nestačit. Stejně tak úložné prostory vpředu. V salonu jsou proti sobě dvě jednoduché lavice s dostatečně širokým sedákem a pohodlným opěradlem, mezi kterými lze rozložit třídílný stůl. Pod lavicemi jsou další úložné prostory a za opěradly jsou potom uzavíratelné skříňky na předměty, které posádka potřebuje mít více po ruce. Kuchyně na levoboku nabízí dřez s tekoucí vodou, lednici a vařič s horkovzdušnou troubou na houpačce, víc není potřeba. Na pravoboku je navigační stolek a za ním za samostatnými dveřmi rozměrná toaleta. Na levoboku je dvoulůžková kajuta pro hosty, která nabídne jak dostatek úložných prostor, tak i dostatečně pohodlné lůžko pro dva dospělé a díky bílým výplním na bocích také pocit vzdušnosti. Obecně lze říci, že je potěšující, že loděnice využívá hodnotnější kování pro dřevěné vybavení interiéru, než jaké nabízí síť obchodů IKEA. Přijde vám to jako zbytečná informace? Mně nikoliv, protože mám nejspíš stejně jako vy bohatou zkušenost s těmito konstrukčními prvky u masových značek u lodí v charteru. Nemůžu říci, že by mě nechávaly klidným skříňky, šuplata a dveře, které se za plavby sami otevírají nebo nejdou vůbec zavřít. A to se stává často u mladých, jen několik let starých lodí. Lze tedy kvitovat s povděkem, když se některá loděnice od tohoto trendu odvrací a nešetří na detailech.

Italia 10.98 je lehká loď, jejíž suchá hmotnost je pouhých 4500 kilogramů, tedy stejně, jako menší a sportovně laděná 9.98. V kategorii 11metrových cruiserů půjde pravděpodobně o jednu z nejlehčích lodí. Podíl balastu je 30 %, a tak v kýlu naleznete 1500 kg zátěže. Výrobce se snažil soustředit do těžiště lodě co nejvíce prvků a tím bylo dosaženo velmi dobrých plavebních vlastností, vysoké úrovně bezpečnosti a snadné ovladatelnosti. Loď je tedy nejen díky hmotnosti, ale především díky tvaru a konstrukci trupu velmi citlivou na povely posádky a vlivy počasí. Sendvičová konstrukce trupu generuje dostatek vztlaku, aby loď s daným oplachtěním patřila k těm rychlejším. Podmínky v době testu, který probíhal dopoledne ve stejný den jako test zmíněné 9.98, byly ještě méně vhodné k posouzení plavebních vlastností lodě. Klidná hladina moře jako na rybníku a vítr maximálně kolem 6 uzlů neslibovaly vyzkoušení reálných výkonových dispozic lodě. Přesto jsme slušně pluli rychlostí, blížící se 5 uzlům. V podmínkách, v kterých by většina turistických charterových lodí mohla plout jen na motor.

Za výjimečné věci je nutné zaplatit výjimečnou cenu. Ta však nemusí být bezpodmínečně nedosažitelně vysoká. Každá věc, včetně lodě nebo auta nebo baráku, je tak drahá, kolik jsme na ní svým užíváním ztratili. A nikoliv tak drahá, kolik stála v pořizovací ceně, protože tu nikdy neztratíte celou. A tak se může klidně stát, že desetileté držení lodě Italia bude levnější, než jakékoliv stejně velké masově vyráběné lodě, která stojí v nákupní ceně třeba o 40 % méně. Výjimečné věci totiž drží cenu a pokud mi nevěříte, tak se podívejte za kolik se prodávají dvacetileté lodě Hallberg-Rassy, Najad, Sunbeam, X-Yachts nebo jakékoliv další, mezi které nyní technologicky, kvalitativně a koncepčně patří i lodě se značkou Italia. Takové lodě jsou i po dvaceti letech dražší než nové masovky, které už buď fyzicky neexistují a nebo se obchodují za směšné ceny se ztrátou 90 % z původní nové ceny. Vždy totiž bude na trhu použitých lodí na straně poptávky dost těch jachtařů, kteří sní o plavbě s výjimečným kusem. Kdyby totiž loděnice Italia Yachts založila svůj podnikatelský záměr na stejných principech, jako masoví výrobci, měla by pramalou šanci se na současném trhu prosadit. Protože však jsou její priority založené na výjimečnosti, může se těšit na další rozvoj. Každopádně momentální složení privátních zákazníků na nové lodě tomu nahrává.

 

 

Technické údaje

Celková délka            11,29 m

Délka trupu   10,98 m

Délka na vodorysce   9,65 m

Šířka   3,65 m

Ponor  1,90 m

Suchá hmotnost        4500 kg

Balast  1500 kg

Nádrž na palivo         110 l

Nádrž na vodu           200 l

Motor  Diesel Lombardini 30 k, Sail drive

Startovací akumulátor          AGM 55 Ah

Servisní akumulátor AGM 130 Ah (druhý za příplatek - 130Ah)

Plaocha plachet (standard) 72 m2

Plocha plachet s genakerem            135 m2

Design            Maurizio Cossutti Yacht Design a Italia Yachts Design Team

Design interiéru        Emanuele Pillon

Kategorie plavby CE A

Cena   169 000 euro bez DPH

www.italiayachts.com

 

 

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=Imr7fz0T2XU

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Cap Camarat 10.5 WA

Test | Petr Láska
title

Sunbeam 22.1

Test | Petr Láska