Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Nikdy neříkej nikdy

Každému se může stát podobná situace. V důsledku zvýšeného namáhání nebo únavy materiálu dojde k destrukci a kormidlo skončí na dva kusy, případně nalomené. Mnoho jachtařů tuto situaci vyřeší koupí nového listu, ale ne vždy je nutno to takto řešit.

 

Pokud máte doma dílnu se základním nářadím a jste zručný kutil, poradíte si a kormidlo opravíte sám.

Co budete potřebovat:

1) Jednosměrně orientované tkaniny

2) Epoxidovou pryskyřici s nízkou viskozitou, nasekaná skelná vlákna
3) Štětec a váleček s jemním vláknem
4) Strhávací tkaninu
5) LDPE fólii
6) Oboustranou pásku
7) Vakuovací zařízení/starý kompresor od ledničky
8) Brusné papíry a elektrickou brusku (ideálně excentrickou)
9) Prkénka a stopařské svěrky


První krok
Na začátku opravy si musíme uvědomit, že budeme vytvářet v místě zlomení nový laminátový „límec“. Tedy je nutné odstranit veškerý materiál, který tvoří povrchovou vrstvu laminátu. V případě sériově vyráběných kormidel se jedná o gelcoat – pohledovou polyesterovou pryskyřici, v případě zakázkově vyráběných kormidel o vrstvy tmelu, základu a povrchové barvy. Jelikož se jedná o velmi pracné a těžké broušení, doporučuji použít excentrickou brusku s měkkým talířem a brusnými papíry pro broušení laků a tmelů. Pečlivě zbrousíme povrch až na laminát, aby nové vrstvy tkanin mohly být v přímém kontaktu s nosnou konstrukcí kormidla. Podle velikosti kormidla se počítá také velikost laminovací plochy. V případě kormidla na závodní loď T750 Tyvado jsme zvolili laminaci až 17 centimetrů na každou stranu od místa zlomení. Tedy celkem jsme vybrousili povrchovou úpravu až do vzdálenosti 20 centimetrů od zlomu.

Druhý krok
Čištění a odmaštění, úprava poškozeného jádra sendviče a lepení.
Stejně jako zubař při plombování zubu musí začistit a upravit zub, i my musíme nejprve připravit prostředí pro slepení jádra. Ruční frézou proto odfrézujeme vyčnívající místa v sendviči, která již nejsou použitelná a jejich přítomnost by nám dělala při lepení potíže. Obě strany lomu očistíme a připravíme pro slepení. Ke slepení použijeme epoxidovou pryskyřici s nízkou viskozitou. Pryskyřici naneseme štětcem na obě strany zlomu tak, aby pokud možno co nejvíce sendvič nasál. Následně do zbytku rozmíchané pryskyřice přidáme nasekaná skelná vlákna tak, abychom zahustili směs a vytvořili kašovitou konzistenci. Touto směsí následně vyplníme prostor ve zlomu a kormidlo začneme rovnat do původního stavu. K tomu, aby nám epoxid vytvrdl a kormidlo bylo v rovině, použijeme prkénka nebo hubené hranoly stejně jako když doktor dává na zlomeninu dlahu. Prkna vždy z obou stran na nasávací a odtokové hraně. Vše sešroubujeme a trimujeme stopařskými svěrkami. Kormidlo lepíme určitě ve svislé poloze a pro případ, že chceme mít jistotu o rovné poloze kormidla, natáhneme si nad nasávací nebo pod odtokovou hranou vlasec a vizuálně kontrolujeme. Pro jistotu před slepením můžeme zbroušené okolí kolem zlomu přelepit páskou, aby nám vytlačená pryskyřice nezatvrdla na povrchu. Po stažení a vytrimování kormidla setřeme vytlačenou pryskyřici z povrchu.

Třetí krok
Po vytvrzení pryskyřice (podle doby zpracování a vytvrzení v technickém listě) očistíme okolí zlomu, odstraníme PE pásku a očistíme a odmastíme povrch laminátu. Zkontrolujeme, zda epoxid vyplnil celý zlom a zda kormidlo je rovně. Pokud je vše v pořádku, začneme s přípravou na laminaci nových tkanin – výztuhy. Typ materiálu se vždy odvíjí od typu a určení kormidla. Pokud se jedná o kormidlo na menší loď a je vyrobeno ze sklolaminátu, může stačit použít skelné tkaniny. Pokud se jedná o větší a tužší kormidlo, doporučuji použít uhlíkové vlákno. Vždy je potřeba zvážit poměr cena – výkon. Pokud máte sklolaminátové kormidlo, bude možná cena nákladů a vaší práce vyšší než cena nového sklolaminátového kormidla.

Pro laminaci doporučuji používat vždy jednosměrně orientované tkaniny a tkaniny biaxiální. Tkaniny si nastříháme ve velikosti záplaty. Každá záplata má jeden shodný rozměr (šířka kormidla – vzdálenost od náběžné hrany po odtokovou) a jeden postupně zvětšující se rozměr.

V případě plachetnice Tyvado jsme zvolili uhlíkové tkaniny a celkem 7 záplat z jednosměrných tkanin s postupným zvětšováním o 2 centimetry a 3 záplaty z biaxiální tkaniny, které byly proloženy v průběhu laminace. Celkem tedy z každé strany kormidla byly přiloženy tkaniny se zvětšením U14, U16, U18, U20, Biax22, U24, U26, Biax28, U30, Biax35 (vysvětlení U – jednosměrná tkanina, Biax – biaxiální). Jednosměrné tkaniny jsme zvolili s gramáží 250g/m2, Biaxiální 400g/m2. Poslední vrstva biaxiální tkaniny byla většího rozměru i z důvodu, aby byla přelaminována náběžná hrana (límec).

Všechny záplaty si předem připravíme a vše laminujeme ideálně nadvakrát. Pokud máme možnost vakuovat, celé těleso vakuujeme. K vakuování stačí použít LDPE fólii, což je v praxi fólie na balení potravin či v balení v obchodech a průmyslu. Vyrábí se v různých tloušťkách, ideální je 100 mikronů. Cena role 100m2 vychází většinou do tisíce korun. Jedná se o stejný materiál, ze kterého je vyrobena „speciální“ vakuovací fólie, kterou seženete u obchodníků s produkty pro laminování. Cena je ovšem výrazně nižší. K vakuování následně budete potřebovat hadičku, odsávací rohož, ventil pro odsávání, oboustrannou pásku pro přilepení fólie a vývěvu. Pokud nedisponujete vývěvou, můžete si ji jednoduše vyrobit z vyřazeného kompresoru od ledničky. Pro tyto účely bohatě stačí.

 

Čtvrtý krok

Pokud již máme vylaminováno, odstraníme fólii, strhávací tkaninu s rohoží a kontrolujeme laminaci. Pokud jste použili vakuovací techniku, máte větší pravděpodobnost na maximální prosycení vláken a 100% slisování laminátu až na kormidlo – zamezení vzduchových bublin uvnitř vrstev. Povrch následně ošetříme epoxidovým základem s plničem, podle požadavku na estetickou stránku kormidla opět vykytujeme a aplikujeme vrchní nátěr.

Závěr
Takto připravený „recept“ na laminaci zlomeného kormidla je pouze základem celého procesu opravy. Je nutné si uvědomit a přistupovat k opravě tak, že se jedná o individuální práci. Typy, gramáže i samotný postup se může podle velikosti kormidla nebo jeho poškození měnit. Je nutné také počítat s tím, že s vytvořením záplaty na kormidle se mění i jeho velikost, tloušťka profilu a je tedy také nutné podle toho upravit knihu nebo konstrukci pro jeho upevnění na lodi.

Pro opravu zlomeného kormidla na závodní lodi Tyvado jsme se rozhodli z finančních důvodů. Cena nového listu z uhlíkového vlákna se sendvičovým jádrem je zhruba kolem 35 tisíc korun. Cena materiálu na opravu kormidla byla zhruba 4 tisíce korun. Podle teoretických výpočtů jsme touto opravou zvýšili hmotnost kormidla pouze o 1,2 kg (čistě uhlíkové vlákno + epoxidová vysokopevnostní pryskyřice).

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Trimování plachet 2

Technika | Petr Láska
title

Překližky

Technika | Viktor Brejcha