Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Její excelence

Ve výčtu lodí řecké charterové společnosti Multihull Yachting, s kterou jsme absolvovali loňskou plavbu Apres Sail na menší Hanse 385, je také vlajková loď jejich flotily, Hanse 540e. Po vstřícné dohodě nebyl problém, abychom vypluli na krátkou testovací plavbu i s touto lodí.

 

Není potřeba vám vyprávět o tom, jakým dojmem působí u mola vyvázaná 54stopá loď. Bez ohledu na značku budí její rozměry téměř vždy zaslouženou pozornost a většina charterových hostů nezřídka z finančních důvodů na takto velkých lodích nepluje. Skutečně velkolepým dojmem na vás taková loď zapůsobí, když na ní vstoupíte se čtyř nebo maximálně šestičlennou posádkou. Pak si teprve vychutnáte ten nadbytek prostoru. Když loď zaplníte posádkou do posledního místečka, což se právě ze zmíněných finančních důvodů často děje, je snad lepší jet v menší skupině na menší loď.

Jachting je sport, který historicky nebyl pro každého. A teď nechci vypadat, jako někdo, kdo má nos nahoru. Ale snažím se pouze konstatovat stav věcí v nedaleké minulosti. Protože až v posledních, řekněme deseti letech, došlo k takovému rozšíření charteru a cenovému zničení trhu, že dovolená na lodi vyjde plus mínus stejně, jako dovolená na břehu v apartmánu. V tomto kontextu skutečností, je dnes jachting sportem pro každého. Přesto si myslím, že velké lodě přes 50 stop tady nejsou k pronajmutí proto, aby se na ně vešlo více lidí, ale proto, aby si movitější část klientely mohla vychutnat ten pocit plýtvání místem. Byli jsme při testovací plavbě na palubě ve třech, provozovatel lodě, fotograf a já, takže o větším plýtvání místem už řeč být nemůže.

Vyplout s lodí těchto rozměrů už vyžaduje nadprůměrné jachtařské zkušenosti. A tím nemyslím jen zvládat základní ovládání lodě. Součástí konstrukce podobných lodí jsou totiž technické prvky, které na menších lodích nenaleznete - výrazně složitější elektroinstalace, odsolovače, generátory, hydraulická pasarela, klimatizace a elektricky ovládaná další příslušenství. I kdyby jste pluli Xkrát na lodích do 40 stop a měli pocit jakýchsi zkušeností, neumíte si představit, jaké síly vznikají na ploše více jak 143 m2 oplachtění u lodě s hmotností 20 tun. Principiálně jde o stejnou práci, jako když plujete s malou lodí. Když je málo větru, tak by to mohl zvládnout každý. Když je ale větru více než dost, žádná chyba vám nebude odpuštěna. A finanční následky takové chyby si určitě umíte sami představit. 

Předpokládám, že pro toho, kdo má pro ovládání lodě cit, nebude problém zakotvit ve stísněných podmínkách některých přístavů a že zvládne jak 16 metrů délky, tak i 5 metrů šířky a setrvačnost zmíněných dvaceti tun. Dokonce by se dalo říci, že taková loď je na ovládání hodnější a tolik nepodléhá snosu, když vám fouká z nežádoucí strany. Když to ale neodhadnete a ta hmotnost se dá do pohybu nežádoucím směrem, budete mít víc starostí, abyste z toho utekli a nezpůsobili větší škody.

Zásadní rozdíl v ovládání je tedy v tom, abyste správně odhadli podmínky, v kterých s lodí budete manévrovat. Abyste měli dost prostoru pro případné korekce či přerušení přistávacího manévru. S menší lodí se lépe utíká z průšvihu do bezpečí volné vody, kde se můžete uklidnit a ujasnit si další postup. Odplutí z maríny Lavrio tedy mělo majestátní nádech. Yiannis, jak se testovaná loď z roku 2007 jmenuje, se dala pomalu do pohybu a s naprostým klidem, až nadhledem na milimetr přesně opouštěla pod mým vedením marinu Lavrio. Nedaleko za přístavním vlnolamem jsme ještě chráněni před větrem okolní pevninou vytáhli plné plachty. U vjezdu do mariny ukazoval anemometr severní vítr o rychlosti 12 uzlů. Úžina mezi Lavriem a ostrovem Makronisos působí často při severním větru jako dýza a velmi často je zde výrazně silnější vítr, než kdekoliv o pár mil dál. Lodě, plující od jihu za silného severního větru do Lavria, často volí cestu východně od ostrova Makronisos a nad ním se stočí k západu a sklouznou po větru do Lavria. Říkám to z vlastní zkušenosti, protože vloni na podzim jsme se vraceli do Lavria proti větru o rychlosti 40 uzlů a od mysu Sounion s Poseidonovým chrámem jsme se proti větru a vlnám probíjeli na ose přímého kurzu rychlostí 1 uzel. Je nepovzbuzující koukat se na cíl vaší plavby a nepřibližovat se. Ale zpět k testované lodi.

Yiannis tedy má celkovou plochu plachet 143 m2, hlavní celospírová plachta leží v lazybagu a samopřehazovací kosatka je na rolfoku. Šli jsme tedy do plných plachet. Když jsme po vytažení plachet při vyplutí ze zálivu přístavu nalehli na vítr, loď se nejprve na boční vítr pomalu naklonila s pověstnou námořnickou rozvahou dědy Lebedy. Její počáteční stabilita je tak vysoká, že i přechod do náklonu lze nazvat velmi komfortním, který nikomu nezkušenému na palubě nenažene strach. Při našem jihovýchodním kursu jsme se ocitli se zadobočním větrem na potenciálním rychlostním vrcholu polárního diagramu. Vítr v úžině však nezrychlil a naopak o dva uzle klesl. Yiannis tedy klouzala s lehkostí po malých vlnách rychlostí mezi 6-7 uzlů. Moje první spontánní hlasitá reakce byla, že je to nuda, protože na menší, resp. malé lodi se při tomto větru již alespoň něco děje. Záhy jsem se za toto vyjádření styděl, ale na druhé straně přesně vystihlo, co se na palubě a za kormidlem dělo. Nic. Bylo to tak klidné a komfortní, že mi to přišlo až nudné. Ale právě proto určití lidé podobné lodě vyhledávají. Ten pocit klidu, komfortu, bezpečí a snadného ovládání je právě tím, za co jsou ochotní zaplatit nemalé prostředky. Nešlo mi to zprvu, ale snažil jsem se rychle vžít do hodnotících měřítek této klientely. A když se mi to podařilo, tak mi na palubě chyběl stevard, doutník a sklenička koňaku. S jednou halzou a v příjemné debatě jsme se po větru sklouzli až k Sounionu, kde jsme se obrátili proti větru na cestu zpět.

Vítr se mezitím malinko stočil k východu, tak jsme si nastoupali k Makronisu a po réčku jsme měli Lavrion před nosem. Hanse 540e bez problémů stoupala tak 40 stupňů na zdánlivý vítr a držela rychlost okolo šesti uzlů. Citlivé doladění hlavní plachty dostalo síly na plachtách do rovnováhy a zlepšilo směrovou stabilitu lodě, která se téměř nedožadovala korekcí. Přirovnal bych to komfortem k jízdě v mercedesu třídy S, který se bohužel k vaší radosti nenakloní. Při jakékoliv manipulaci s otěžemi je velmi důležité myslet na síly, které jsou v tu chvíli na plachtách a jednat s rozmyslem.

Po předchozím pocitu nudy jsem začal přicházet na chuť hmotnosti a stabilitě lodě. Dokázal jsem si dobře představit, že jakákoliv delší přeplavba nebude nudnou, naopak vás nevysílí a s klidem a jistotou se budete blížit k cíli. Rychlost této lodě je dána nejen její plochou plachet, ale především délkou vodorysky. Takže dosahovat rychlostí, které jsou pro 40stopou při ideálním trimu plachet hranicí, je s touto lodí s lehkostí možné. Manipulace s ní v omezených prostorách maríny při přistávání je také relativně snadná. Je však potřeba, udělat si s ohledem na momentální podmínky dobrou rozvahu přistávacího manévru. Loď si připravit do pozice finálního přiblížení v místech, kde je ještě v marině dost prostoru, radši couvat z větší vzdálenosti a nenechat žádná rozhodnutí na poslední chvíli. Ta se potom realizují výrazně hůře. Čím víc jsme se blížili k přístavu, tím více vítr lehal, takže jsem vděčný za to, že jsme vůbec mohli loď vyfotit s nafouklými plachtami, ale na hladině, klidné jako rybník.

Rozměrný kokpit lodě s dvěma kormidelními koly postrádal během naší plavby ještě malou živou muziku a nějakou tu tanečnici. Pohodlně by se tam na plato za kormidelními koly vešli, aniž by nás za plavby rušili. Naopak. Když poprvé sestoupíte do interiéru, nepochybně vás překvapí množství prostoru. Yiannis je v pětikajutovém provedení s pěticí sociálních zařízení a kromě standardních materiálů, na které jsme od loděnice Hanse zvyklí, jsem si všiml různých plastových doplňků nebo výbavy nábytku, což mě trochu rušilo. Jde o tak bezvýznamné detaily, na kterých nelze nic podstatného ušetřit, které ale mohou jinak velmi dobrý dojem z lodě pokazit. Nikdy nepochopím, proč se některé loděnice k těmto krokům uchylují. Nepochybně kvůli úspoře peněz. Ale je to šetření na nepravém místě, když je to na první pohled vidět a do kategorie lodí přes 50 stop prostě laciné věci nepatří. Kolem stolu v salonu byly ještě hliníkové židle, jejichž nohy dřely podlahu. To už nechápu vůbec. Hliníková židle nemá na takové lodi co dělat. Možná v kempu před stanem by jim to slušelo, ale na palubě luxusní lodě určitě ne.

Hanse 540e je každopádně zajímavá loď, na jejíž palubě strávená dovolená bude jistě nezapomenutelnou. V Řecku, kde je Yiannis doma, panují v charteru trochu jiné poměry než v dobře známém Chorvatsku. Lodě zde mají jinou cenu, protože také jejich skladba je poněkud odlišná. Yiannis je nejlevnější před a po sezoně a za nejnižší cenu vyjde na 3000 euro/týden. Naopak na vrcholu sezony je červenec za 5000 a srpen za 6000 euro na týden. Určitě to není na první pohled málo, ale zkuste najít v této lokalitě stejně kvalitní loď za méně peněz. Lodě přes 50 stop prostě nejsou pro každého.

 

 

Technické údaje

Celková délka        16,15 m

Šířka  4,91 m

Ponor 2,80 m

Motor         Yanmar 1 x110 HP

Nádrž na palivo     375 l

Nádrž na vodu      690 l

Počet kajut  5

Max. počet osob   10

Plocha plachet       143 m²

www.altumare.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Chorvatsko

Charter | Petr Láska
title

Malta

Charter | Hans-Dieter Martin