Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Poslední zhasne

První díl o trimování plachet měl velmi obecnou úroveň a popisoval jednotlivé stavy, které můžou při nastavení plachet nastat. V druhém díle jsem se soustředil na hlavní plachtu a nyní si dovolím v posledním dílu prezentovat trochu teorie o přední plachtě.

 

Budu se opakovat, ale musím. Učený z nebe nespadl a pokud chceme, aby se komunita jachtařů rozšiřovala a mnozí fandové motorových lodí ztratili obavy z ovládání plachetnice a šli to zkusit, tak musíme otevřít svou plachtařskou náruč a pomoci jim udělat ten první krok. A tak věřím, že následující řádky někomu pomohou a ostatní neurazí.

 

Otěže

Podobně jako v případě hlavní plachty, ovládá se přední plachta pomocí dvou otěží, na levoboku a pravoboku. K nastavení plachty se vždy používá závětrná otěž. Kromě malých lodí, kde zvládnete udržet otěž v ruce, je lepší u větších lodí mít nahozenou otěž na vinšně a dávat si pozor na působící síly, aby vám otěž nespálila ruku.

 

Výtah

Podobně jako u hlavní plachty slouží výtah nejen k vytažení plachty nahoru, ale také k napínání předního líku. Při vysokém napětí předního líku bude profil plachty plošší a bude s e přesouvat směrem dopředu a současně nahoru. Aby byla plachta pro další trimování správně nasazená, musí být výtah minimálně v takovém tahu, aby na zadním líku přední plachty nevznikaly faldy, resp. volnější místa mezi jednotlivými jezdci. Příliš napnutý zadní lík také není ideální řešení.

 

Otěžové vozíky

Otěže přední plachty jdou u většiny lodí přes kladku, která je upevněná do otěžového vozíku. Také jsem viděl loď staršího roku výroby, kde byly kladky napevno, ale tím se nyní zabývat nebudeme. Otěž tahá za zadní cíp přední plachty a úhel otěže mezi plachtou a kladnou na otěžovém vozíku lze samozřejmě měnit. Když budeme vozík postupně sunout vpřed, pak otěž bude směřovat stále více k palubě a bude stahovat zadní lík plachty dolů. Tím se dá eliminovat jak twist, tak trimovat hloubka profilu plachty. Když stáhneme zadní lík dolů k palubě, zmizí twist, zadní lík plachty profil jakoby uzavře a prohloubí ho. Hlubší profil plachty se nám hodí například ve slabším větru. Vítr proudící kolem profilu plachty bude při stoupačce, tedy plavbě proti větru, plachtu oddalovat od středu lodě, protože otěž, vedoucí dozadu na vozík, nemá možnost na tom cokoliv změnit. Abychom tento jev eliminovali, potřebujeme barber hauler.

 

Barber Hauler

Barber hauler je zařízení, kterým nastavujeme pozici otěže, odcházející od plachty, vůči podélné ose lodě. Většinou je to řešeno tak, že na otěž je mezi plachtu a vozík navlečen třecí kroužek, který lze jiným lankem, často ovládaným z kokpitu, přitahovat ke středu lodě. Loď tak získá schopnost jet ostřeji na vítr a současně se zmenšuje úhel při obratu proti větru. Když loď není vybavená barber haulerem a vy se chcete zúčastnit nějaké regaty a vytěžit z daných podmínek maximum, pak vám postačí jen kousek tenčího lanka, na jehož jednom volném konci uděláte kolem otěže oko (třeba dračí smyčkou) a druhý volný konec přitáhnete k nějakému pevnému bodu na nástavbě lodě. Je však třeba myslet na to, že nejprve musíte mít správně nastavenou otěž a vytvarovanou plachtu podle momentálních podmínek a až v druhé řadě doladíte nastavení pomocí barber hauleru.

 

Lanko zadního líku

Tento trimovací prvek má v případě přední plachty stejný účinek, jako jsem popisoval v případě hlavní plachty. Abyste toto nemuseli hledat, tak funkci lanka v zadním líku plachty zopakuji. Lanko v zadním líku plachty prochází tunýlkem, ušitým na plachtě, a ve spodní části je zásek na jeho trimování. Tento trimovací prvek má jen zanedbatelný vliv na rychlost plavby, ale jeho využití může významně prodlužovat životnost plachty. Na odtokové hraně plachty vznikají kvůli proudícímu vzduchu síly, vyvolávající vibrace zadní líku plachty, jakési pravidelné flatrování. Tento nežádoucí pohyb plachty může vážně poškodit její šití. Citlivým přitažením se vibrace zadního líku zklidní a to je moment ideálního nastavení. Když napnutí přetáhnete, nezískáte žádný nástroj s pozitivním vlivem na tvar plachty, naopak můžete na odtokové hraně způsobit takové turbulence, které negativně ovlivňují proudění vzduchu kolem plachty.

 

Zadní stěh

U některých typů takeláže (top, 15/16) lze napnutím zadního stěhu částečně měnit profil přední plachty. Při jeho přitažení se zmenšuje bříško plachty a přesouvá se více dopředu. S takto nastavenou přední plachtou pak lze plout ostřeji proti větru.

 

Ve třech dílech na téma trimování plachet jsme si řekli takové informace, které vám sdělily, kdybychom je převedli do mluvy automobilistů, že auto má čtyři kola, volant, motor a brzdy. Jakoby vás tyto informace nenaučily řídit auto, stejně tak vás nenaučí trimovat plachty. Ale základní informace máte a na plachtění je krásné to, že se můžete po zbytek života učit a snažit se vyzrát na přírodu a vytěžit co nejvíce z jejích sil. Přeju vám při tom snažení hodně zábavy.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Antifouling CopperCoat

Rádce | Viktor Brejcha
title

Opravné sady

Rádce | Viktor Brejcha