Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Made in Italy

Vášeň, elegantní design a špičkové řemeslné zpracování. Těmito slovy bychom ve stručnosti mohli charakterizovat plachetnici Italia 13,98, držitelku titulu European Yacht of the Year 2012–2013 v kategorii luxusních cruiserů.

 

Loděnici Italia Yachts založila dvojice vášnivých a zkušených jachtařů teprve v roce 2010. Franco Corazza a Marco Schiavuta, kteří se dosud zabývali prodejem lodí X-Yachts a Jeanneau, k novému projektu přizvali také další známé osobnosti ze světa jachtingu, například majitele mezinárodně uznávané loděnice Baruffaldi Elena Baruffaldiho a skvělého designéra a odborníka na rychlé cruisery Maurizia Cossuttiho. Díky nadšení a obrovským zkušenostem tohoto týmu se loděnice stala během krátké doby velmi uznávanou a do výroby připravila hned trojici modelů: Italia 10,98, Italia 12,98 a Italia 13,98. Primárním cílem zakladatelů loděnice je vyrábět plachetnice, které nabídnou perfektní výkon a současně vysokou úroveň komfortu. Zkrátka plachetnice Italia Yachts kombinují to nejlepší ze dvou zcela odlišných segmentů, tedy cestovních cruiserů a regatových speciálů.

Italia 13,98 se může pochlubit mimořádně zdařilými tvary, které kombinují klasické a moderní linie. Trup působí velmi štíhle, což podtrhuje i nízká nástavba. Právě ta se podílí na sportovním vzhledu asi největší měrou. Italia 13,98 disponuje celkovou délkou 14,4 m, přičemž délka samotného trupu činí 13,98 m a délka na vodorysce dosahuje 12,46 m. Základní parametry doplňuje šířka 4,3 m, ponor 2,5 m a výtlak 9,2 tuny. Díky nejmodernějším technologickým řešením se Italia 13,98 může pochlubit lehkou a vysoce odolnou konstrukcí. Jedním ze základních požadavků už ve fázi návrhu byla snadná ovladatelnost i s minimální posádkou. Cílem bylo vytvořit model, který bude schopen nabídnout komfortní vlastnosti na dlouhých turistických plavbách a v případě potřeby podat výkon regatového speciálu, to vše bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do standardní specifikace.

 

Něco málo o konstrukci

Celková koncepce dodává lodi mimořádnou tuhost při pozoruhodně nízké hmotnosti. Trup i paluba jsou vyrobeny z vinylesterového sendviče s různou tuhostí vnitřního PVC jádra. Výztuže v místech lodního kování jsou integrované již uvnitř sendviče. Spodní část trupu je zpevněna vlepenou konstrukcí z uhlíkového kompozitu, což celému trupu dodává mimořádnou torzní tuhost. Nosné přepážky mezi trupem a palubou jsou vyrobeny z lodní překližky o síle 15 až 25 mm. Paluba je pak s trupem spojena lepeným a následně laminovaným spojem. Volitelně lze trup doplnit o polyesterovou výztuž v místech určených pro zvedání lodě. Ve standardu jsou pochozí plochy paluby opatřené protiskluzovým povrchem vytvořeným již při laminaci. Lavice a podlahu pokrývá 10 mm silný teakový povrch. Stejný materiál pak lze pochopitelně volit i pro celou palubu.

Jak již bylo řečeno, konstruktéři v čele s Mauriziem Cossuttim navrhli vysoce výkonný trup. T-kýl je tvořen ocelovou konstrukcí, která prochází uvnitř kýlu až samotnému balastu ve tvaru torpéda. Výsledkem je dokonale hladký a hydrodynamicky velmi efektivní trup, který je doslova předurčen pro závody. Samotné torpédo je litinové s 3procentním obsahem olova. Jeho hmotnost činí rovné tři tuny, což je více než dostatečnou zárukou nadprůměrného vyrovnávacího momentu, a tudíž i komfortní plavby.

Paluba

Celá paluba byla navržena tak, aby posádka nikde nezakopávala o lana. Lana vycházejí na povrch pouze v těsné blízkosti jedné z šesti samozasekávacích vinšen. Všechna okna a lukny jsou dokonale zapuštěné do roviny paluby, a tak i navzdory svému úctyhodnému počtu (celkem 15) vůbec nepůsobí rušivým dojmem. Podobně jsou ukryty i další komponenty včetně kování. Příkladem může být navíjecí buben tyčového rolfoku přední plachty, čepy napínáků pevného lanoví nebo vysouvací vazáky. Pod úrovní paluby se nacházejí dokonce i otěžové jezdce, v případě hlavní plachty dokonce včetně kladek. Zkrátka, paluba Italie 13,98 je dokonale čistá a pohyb po ní je dokonale komfortní. Lana, procházející kdesi v útrobách paluby, jsou pro mnohé spíše noční můrou. Samotní tvůrci však tvrdí, že přístupnost všech komponent a rychlost údržby i oprav patřily mezi nejdůležitější faktory už ve fázi návrhu.

Podobně pečlivě byla zkoumána i ergonomie. Nepřekvapí tak, že prostornost kokpitu je na vrcholu celého segmentu. Stůl v kokpitu lze snadno odstranit a umístit do předem určeného prostoru pod lavicí. Kokpit pak dovoluje skutečně velkorysý pohyb. Je zakončen sklopným zrcadlem, které vytváří prostorné koupací plato.

 

Podpalubí

Podpalubí už na první pohled překvapí vysokou kvalitou použitých materiálů a perfektním zpracováním. Interiér je výjimečně prostorný a veškerý nábytek je uspořádán dokonale ergonomicky. V celém podpalubí nenaleznete jediný ostrý roh, vše je s ohledem na bezpečnost pečlivě zaoblené. Zmínku zaslouží i počet a provedení úložných prostor. V interiéru tak narazíte na bezpočet skříněk, zásuvek a polic, které jsou velmi harmonicky začleněné do designu.

Architektura interiéru odpovídá všem zvyklostem v daném segmentu. Na přídi se nachází prostorná majitelská kajuta, pod kokpitem pak dvě identické kajuty. Projděme si ale celé podpalubí pěkně od A do Z. Jídelní kout tvoří 240 cm dlouhá pohovka ve tvaru U, dřevěný stůl a posuvný otoman. Na protější straně se pak nachází komfortní, 150 cm dlouhé sofa. Zákazník má na výběr nepřeberné množství barev čalounění a povrchových úprav. Velké úložné prostory a skříně se nacházejí nad pohovkou i pod samotným sezením. Mapový stolek najdeme na levoboku poblíž přístrojového panelu. Pokud jde o kuchyň, ta byla navržena jako skutečná domácí kuchyň. Skladovací prostory, pracovní deska, dřez a další části jsou uspořádány velmi racionálně. Kuchyňský kout je uspořádán do tvaru L a skládá se z tříplotýnkového sporáku, trouby, dvou velkých 110litrových chladniček, jedné snadno přístupné i z kokpitu a jedné pod pracovní deskou. Oba dřezy jsou vybavené přívodem teplé i studené vody.

Majitelská kajuta je opatřena lůžkem o rozměrech 200 x 150 cm a nabízí velkorysý úložný prostor na levoboku a pod postelí. Kabina má i dostatečný prostor kolem lůžka a vlastní toaletu se sprchovým koutem. Jak již bylo řečeno, na zádi se nacházejí dvě kajuty a druhá toaleta, která je přístupná přímo z kajuty na levoboku, nebo ze salonu. Kajuty jsou charakteristické více než dostatečnou výškou, velkými lůžky a dostatkem úložných prostor. Podobně velkorysá je rovněž toaleta se sprchovým koutem. Podpalubí plachetnice Italia 13,98 je zkrátka navrženo a vybaveno pro ničím nerušený dlouhodobý pobyt na moři.

Italia 13,98 je vybavena vznětovým motorem Yanmar o výkonu 55 k a pohonem Sail drive s dvoulistou sklopnou vrtulí. Na přání je dodáván také silnější motor o výkonu 75 k. Motorový prostor je přístupný ze salonu a také z boku ze zadní kajuty. Prostor je dokonale odizolován jak proti hluku, tak i vibracím. Nerezová nádrž paliva má objem 240 litrů, dvojice nádrží na vodu pak disponuje celkovým objemem 480 litrů. Z technických parametrů bychom neměli zapomenout na to vlastně nejdůležitější, a sice plachty. Hlavní plachta s genou mají celkovou plochu 124 m2, hlavní plachta s genakerem pak úctyhodných 226 m2. Zbývá doplnit, že Italia 134,987 má výtlak 9,2 tuny.

Závěrem

Když na nás vyšla řada a vstoupili jsme na palubu Italie 13,98 k testovací plavbě, lehl vítr a my jsme si jen mohli v duchu říci, ještěže jsme jí stačili vyfotit pod plachtami, když plula s jinou posádkou jachtařských novinářů. Takže jsme se po více jak hodinové vyjížďce na motor vrátili k obědu do maríny. Italia 13,98 je velmi vydařeným dílem ve všech směrech. Ne všichni milovníci plných plachet touží po komfortu, který tento kousek nabízí, a dávají přednost prostšímu sportovnímu provedení. Nicméně pro ty, kdo chtějí loď využívat pro pobyt s rodinou a přáteli, ale i pro ty, kteří si občas střihnou nějakou tu regatu a přitom nechtějí být pasováni do roli outsiderů, představuje Italia 13,98 velmi slušnou variantu. Z hlediska designu působí velmi elegantně, avšak ne okázale. Štíhlé tvary a čistý design nepochybně budou majitele těšit a zcela jistě přitáhnou pozornost všude, kde se loď objeví.

 

Technické údaje

Celková délka  14,40 m

Délka trupu     13,98 m

Délka na vodorysce    12,46 m

Šířka    4,30 m

Ponor  2,50 m

Suchá hmotnost          9 500 kg

Balast  3 100 kg

Motor Yanmar Diesel 55 k (na přání 75 k), Sail Drive

Nádrž na palivo          240 l

Nádrž na vodu            2 x 240 l (celkem 480 l)

Kategorie plavby CE  A

Plocha plachet s kosatkou      124 m2

Plocha plachet s genakerem    226 m2

Design Italia Yachts Design Team a Maurizio Cossutti

Design interiéru           Emanuele Pillon

Loděnice          Cantiere Baruffaldi / Italia Yachts Venezia

www.italiayachts.it

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Italia 10.98

Test | Petr Láska
title

Cap Camarat 10.5 WA

Test | Petr Láska