Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Ještě větší ryby

Barracuda je architektura lodě, která u nás začíná být vyhledávána. Je to dáno podnebím, chrakterem vod, společenským názorem a ekonomickou skladbou obyvatelstva. Zatímco jsou rychlé otevřené lodě na ústupu zájmu české populace, stoupá mezi racionálně uvažující klientelou zájem o praktické lodě s vysokou užitnou hodnotou. Tedy lodě, mezi které patří i Barracuda 8.

 

Při letošním testování na Mallorce jsem se dozvěděl, že Bénéteau pokračuje i letos v akci Barracuda Tour na podporu prodeje těchto modelů, která probíhá na francouzském atlantickém pobřeží. Pravda, pro nás trochu z ruky, ale je to to nejlepší, co může výrobce pro prodej svého produktu udělat. To, že na něj nechá sáhnout co nejvíce lidí. Že nechá co nejvíce lidí vyzkoušet si na vlastní kůži, co s touto lodí mohou získat. Co může být lepší, než si sám něco osahat. Možná by to ocenil i nejeden našinec.

Barracuda zaujme na první pohled, protože je zejména pro Čechy úplně jiná. Když se na českých vodách v posledních dvaceti letech řeklo „motorový člun“, tak si většina lidí představila otevřený bowrider nebo caddy se zavřenou přídí v rozměrech 19–24 stop, moderní tvary, sedadla v bílé kůži, silný motor a plavbu ve skluzu. V menší míře pak podobně laděný cruiser s délkou 24–28 stop. Uzavřené lodě tady moc nefrčeli.

Barracuda 8 je však velmi dobře vymyšlená loď, která neoslní okázalostí, nýbrž dokonalou funkčností.

Vyjel jsem na vodu s Barracudou spolu s italským novinářským kolegou, který měl neustále po ruce roztomilý tahák, jak test realizovat a na co nezapomenout. Po každém testovacím úkonu přejel očima tahák, aby věděl, jak dál. Dal jsem mu tedy galantně přednost a jen ho sledoval. Na otevřeném moři už pár set metrů před přístavem foukalo 15 až 20 uzlů a vlny bych odhadl na 0,5–1,0 metru, bylo po ránu a teprve se zvedaly. Ital nemilosrdně stlačil plynové páky a vyrazil proti vlnám. Dva závěsné motory Suzuki o největším výkonu 150 koní každý poslaly Barracudu skoro okamžitě do skluzu. Nárazy přídě do vln byly nelidské, vždy se celá otřásla, vodní tříšť letěla přes příď dozadu, stěrače stíraly a já se pevně držel. Nebál jsem se o sebe, věděl jsem, že loď to zvládne, ale bylo to nepříjemné. Barracuda se však chovala naprosto čitelně, bezpečně a tvarem trupu seč mohla prořezávala alespoň vršky vln. Barracuda 8 je vybavená druhou generací technologie AirStep 2, která řízeně vpouští pod trup vzduchový polštář, na kterém loď po vodě snáze klouže. Zvyšuje se tak rychlost lodě a součaně snižuje spotřeba paliva. Nesmysl, který tady Ital předváděl, mi ukázal, jak daleko ještě je od bezpečné plavby k hraniční rychlosti, během níž je loď ještě dobře ovladatelná a skýtá cestujícím ochranu. Každý normální majitel by v daných podmínkách využíval asi tak polovinu toho, co Barracuda 8 dokáže. Ve větrném stínu ostrova se Italovi podařilo dosáhnout na téměř klidné hladině maximální rychlosti, zapsal si ji a byl spokojen. Při otáčkách motorů 5500 1/min byla rychlost lodě 35 uzlů. Zástupce loděnice na palubě tvrdil, že kdyby bylo moře klidné a na palubě by byl pouze jeden člověk, namísto čtyř, loď by dosáhla největší rychlosti 38 uzlů. Nemyslím si, že by rychlost byla hlavním argumentem pro kupce na tuto loď. Nicméně na klidnější hladině se ukázalo, že rychlost 22-25 uzlů je ideální cestovní rychlost. Motory neobtěžují ani hlukem ani vibracemi a trup lodi má při této rychlosti dostatek času, aby pro posádku komfortně zpracovával vlnění hladiny.

Vzal jsem kormidlo do ruky a zkusil si na klidné vodě pár manévrů, simulujících například přistání nebo odplutí ve stísněných prostorách. Zajímalo mě, jak bezprostředně reaguje na drobné povely, jakou má setrvačnost pohybu a jak ji snáší boční vítr. Teď se tvářil nechápavě Ital. Pak jsem se v klidu na polovinu výkonu projel, abych si dokázal představit dva rybáře, kteří v těchto podmínkách utíkají do svého světa. Plavebním vlastnostem Barracudy 8 nelze v podstatě nic vytknout, je hodná, čitelná a s tvarem a výškou trupu si lehce poradí i v nepříznivých podmínkách. Uzavřená kabina se stěrači vám potom vytvoří od okolí oddělený suchý a teplý mikrosvět, abyste se bezpečně vrátili do přístavu, kdyby se najednou povětrnostní podmínky výrazně zhoršily.

Zakotvili jsme a já v klidu prolézal každý detail. Samozřejmě nelze přehlédnout nerezové držáky na pruty. Za zadní stěnou kabiny s posuvnými dveřmi se nalézá kokpit se sklopnou dvoudílnou lavicí. Oba díly lavice lze od sebe odtáhnout a uprostřed nainstalovat stolek. Umím si dobře představit pruty v držácích a na stolku grog. A to nejsem rybář. V podlaze kokpitu jsou potom úložné prostory. Na otevřené přídi je také před kabinou čalouněná lavice a dvě samostatná sedátka. Na přídi svým leskem také vynikal kotevní vrátek. Příjemným překvapením je potom velikost kajuty v přídi, která o sobě při pohledu zvenčí nedává vědět. Nabídne dostatek prostoru pro přespání dvou osob a překvapivě i toaletu. V kabině potom naleznete dřez s tekoucí vodou a ledničku pod sedadlem kormidelníka. Zkrátka vše, co potřebujete pro krátkodobý pobyt na palubě lodi.

Barracuda 8 je s hmotností 2645 kg na hranici přepravitelnosti za osobním terénním automobilem, když připočtěte ještě hmotnost přívěsu, tak bude výsledek diskutabilní. Když to ale zvládnete, tak získáte na domácích vodách celoroční loď, kde stačí jen vyřešit otázku topení. A když budou všichni zazimováni na suchu, vy se můžete s Barracudou 8 i v chladném počasí prohánět po hladině a rybařit. Stejně tak je zajímavá představa letní dovolené na Jadranu, kdy denně vyplujete od svého domu do zátok bez jiných lidí.

 

 

Technické údaje

Celková délka 7,99 m

Délka trupu     6,98 m

Šířka    2,77 m

Suchá hmotnost          2645 kg

Nádrž na palivo          280 l

Nádrž na vodu 100 l

Max. celkový výkon motorů  300 k

Kategorie plavby CE  C pro 8 osob

Cena bez DPH            30 810 euro bez motorů

www.bemex.cz

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Italia 13,98

Test | Petr Láska
title

Italia 10.98

Test | Petr Láska