Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Hliník se odstěhoval do Makkumu

Při jedné plavbě holandskými vodami jsme udělali předem domluvenou zastávku v loděnici K&M Yachtbuilders na severu Ijsselmeeru. Měli v té době v loděnici jakýsi den otevřených dveří pro lodní novináře a pozvánka dorazila až k nám. Termín naší plavby už byl dávno před tím jasný a tak potěšilo, jakou roli sehrála náhoda.

 

Ačkoliv se při současné produkci rekreačních plavidel využívají v drtivé většině kompozitní materiály impregnované pryskyřicí, tedy laminátové konstrukce, na trhu můžeme narazit i na několik výrobců, kteří zůstávají věrni klasickým materiálům, tedy dřevu a oceli, nebo se naopak zaměřují na moderní materiály, mezi něž jednoznačně patří uhlíkový kompozit či hliník. Tentokrát se podrobněji podíváme na produkci plavidel z hliníku. Jedním z mála evropských výrobců specializujících se na stavbu lodí z hliníku je nizozemská společnost K&M Yachtbuilders.

S ohledem na omezenou poptávku po hliníkových lodích a samozřejmě i jejich vyšší pořizovací cenu je produkce této nizozemské loděnice zakázková. To však neznamená, že by loděnice stavěla pouze unikátní kousky pro jednotlivé zákazníky. V nabídce loděnice nalezneme i řadu standardizovaných typů, jejichž bližší specifikaci a podobu ale určuje zákazník. Jedná se tedy o vyšší úroveň personalizace.

Zlomovým okamžikem se pro K&M Yachtbuilders stal rok 1999, kdy získala kontrolu nad loděnicí s 30letou tradicí ve stavbě hliníkových lodí. Nový majitel loděnice Eeuwe Kooi si význam takto dlouholetých zkušeností se zpracováním hliníku velmi dobře uvědomoval, stejně jako nutnost vnést do tohoto oboru inovace a svěží pohled.

V současné době se loděnice zaměřuje na stavbu a dokončování zakázkově stavěných hliníkových plachetnic. Zároveň je i dodavatelem hliníkových trupů plachetnic a motorových jachet do třiceti metrů délky, dále hliníkových konstrukcí a hliníkových dílů pro loděnice Royal Huisman Shipyard, De Vries Feadship, Nordia Van Dam, Holland Jachtbouw a Hutting. Společnost využívá služeb předních lodních architektů a architektonických kanceláří, mezi něž patří Dykstra & Partners Naval Architects, Van de Stadt Design, German Frers, Simonis Voogd Design, Dick Koopmans jr., Vripack Naval Architects, Hoek Design, Piet Behage, Satellite Yacht Design a další. Každá plachetnice je stavěna pro certifikaci CE-A, tedy oceánskou plavbu. Loděnice se nachází v přístavním městečku Makkum na břehu Ijsselmeeru, kam se lze bez problémů dostat i vlastní lodí.

 

Hliník jako základní stavební materiál

O hliníku je obecně známo, že proti oceli dosahuje poměrně nízké hmotnosti. Ve skutečnosti váží až třikrát méně než ocel. Aby však bylo dosaženo odpovídající pevnosti, musí být použito větší množství materiálu a konstrukce musí být velmi pečlivě navržená a dimenzovaná. Navzdory tomu však praxe ukazuje, že hliníkové trupy dosahují ve srovnání s ocelí poloviční hmotnosti. To mimo jiné znamená menší ponor, nižší spotřebu paliva a menší investice do motoru a celého pohonu. Hliník zaručuje lodi vysokou tuhost a odolnost. I když má poněkud menší pevnost v tahu, poměr pevnosti k hmotnosti odpovídá oceli. V případě kolize vykazuje hliníkový trup ve srovnání s laminátovým menší riziko proražení. Hliníková plavidla jsou tak bezpečnější, zejména pak na moři, kde cesta do bezpečí může být často doslova komplikovaná. Hliník rovněž nekoroduje. Obecně hliník na vzduchu reaguje velmi rychle s kyslíkem, což má za následek vytvoření tenké vrstvy oxidu hlinitého na povrchu. Ta pak zcela znemožňuje další kontakt vnitřní části s kyslíkem. Díky tomu hliník nekoroduje. Ostatně nejstarší námořní hliníková plachetnice, která byla postavena v roce 1936, je stále na vodě. To však není všechno. Hliníkový trup velmi dobře pohlcuje vibrace a i na vlnách se chová velmi dobře. Plachetnice či motorové jachty vyrobené z hliníku nemusí být lakované, což snižuje náklady na stavbu i údržbu. Navíc trup je snadno opravitelný a vykazuje velmi dobrou odolnost proti poškrábání. Laminátové lodě vznikají za použití formy. Její velikost je neměnná, a tudíž jsou trupy vyrobené v dané formě stejné. V případě sériové výroby to představuje významnou výhodu. Pokud však máte poněkud jinou představu o podobě své lodi, nebo musí vyhovět specifickým požadavkům a podmínkám, vše se dost komplikuje. Nikoliv však u hliníkových trupů. Každá hliníková loď se staví s vlastní palubou a vlastním rámem a může být upravena podle individuálních požadavků. Změny mohou být dokonce provedeny i v průběhu stavby. Hliník je rovněž dobře tvarovatelný, což umožňuje vytvářet složité zaoblené trupy. Mezi velké přednosti patří i dlouhá životnost a s ní související vysoká zůstatková hodnota. Mezi nevýhody hliníkového trupu ponořeného do slané mořské vody patří citlivost na elektrolytické jevy, což znamená, že se chová jako elektrický článek. Z toho důvodů musí být trup důkladně odizolován, zvláště v místech vedení elektrické sítě, a opatřen anodami pod čárou ponoru. Jeho mechanické vlastnosti jsou však vynikající.

 

Plachetnice K&M

Základní nabídku plachetnic K&M Yachtbuilders tvoří modely Bestevaer (dosud vyrobeno 21 kusů), Bestewind 50 (9), Stadtship (6), Axonite (2) a Opus (1). Jméno Bestevaer je odvozeno od přezdívky jednoho z nejvýznamnějších a nejoblíbenějších holandských admirálů 17. století Michiela Adriaanszona De Ruyter, který byl námořníky přezdíván Nejlepší otec, tedy Beste Vaeder). Modely Bestevaer jsou stavěny ve spolupráci s architektonickou kanceláří Dykstra & Partners Naval Architects. Návrhy, které byly dosud vytvořeny, zabírají rozpětí délek 48 až 100 stop. Jednotlivé modely se liší také tvarem a charakterem. Modely Bestevaer disponují oblým sklonem přídě „S“, přídí odvozenou od profilu klipperu „C“ nebo rovným sklonem přídě „ST“. Řada Bestewind 50 (14,95 m) má robustní klasické linie, nadčasový vzhled a velmi atraktivní cenu. Pod návrhem je podepsána opět kancelář Dykstra & Partners Naval Architects. Řada Stadtship (47 až 70 stop) je stavěna ve spolupráci s kanceláří Van de Stadt. Jedná se o vysoce výkonnou plachetnici bez kompromisů k bezpečnosti. Lodě jsou k dispozici s výsuvným kýlem, ploutví nebo pevným kýlem. Zcela novým modelem v nabídce je Axonite, který se nabízí v různých délkách. V současné době je dokončen model o délce 69 stop. Hotové návrhy od Guido de Groot a Satellite Yacht Design zahrnují plachetnice o délkách 56 a 92 stop. Novým přírůstkem je i model Opus 68. Jedná se o prostornou pohodlnou plachetnici, která je předurčena pro rodiny s dětmi nebo skupinový jachting ve Středozemním moři.

 

Konstrukce

S ohledem na optimální nautické vlastnosti využívá loděnice různých tlouštěk materiálu. V případě paluby se tloušťka pohybuje od 3 do 5 milimetrů, trup nad čárou ponoru disponuje tloušťkou 4 až 7 mm a část pod čárou ponoru je stavěna v rozmezí 5 až 8 mm. Aplikaci rozdílných tlouštěk si můžeme uvést na dvou příkladech. Model Stadtship 56 Oester má výsuvný hydraulický kýl (ponor 0,8 až 3,15 m) a dvě zvedací kormidla. Trup má v oblasti kýlu tloušťku 15 mm, zbývající část je pak charakteristická tloušťkou 7 mm. Plachetnice navíc disponuje hliníkovým ráhnem typu Park Avenue, umožňujícím vytvarování spodního líku do požadovaného profilu, a ráhnem kosatky, které umožňuje křižování bez námahy. Dalším příkladem je plachetnice Bestevaer 53 ST Bestevaere II, která byla postavena přímo pro architekta Gerarda Dijkstra. Trup je vyztužen s ohledem na plavbu v severských podmínkách. První dva metry proto tvoří 10milimetrový materiál, zbytek trupu pak disponuje tloušťkou 7 mm. Trup je navíc vyztužen dalšími podélníky a přepážkami. Paluba má tloušťku 6 mm, nástavba pak 5 mm. Tyto poměry činí plachetnici velmi vhodnou pro plachtění v oblasti ledu, například na Špicberkách. Stabilitu zvyšuje vodní balast o objemu 1800 litrů na každé straně, přičemž celý objem lze přečerpat z jedné strany na druhou za pouhých osm sekund.

 

Milníky v historii K&M Yachtbuilders

Pokud jde o plachetnice stavěné kompletně na zakázku, K&M Yachtbuilders dosud dokončila celkem 8 modelů v délkách 38 až 88 stop. Model o délce 88 stop je zatím největší vyprodukovanou plachetnicí nizozemské loděnice. Zároveň jde o první projekt vytvořený ve spolupráci s architektonickou kanceláří German Frers. Konkrétně byla jachta postavena pro spolumajitele rodinné architektonické kanceláře Germána Frerse juniora. Model je charakteristický klasickými tvary a současně i moderními prvky, jakými jsou například zvedací kýl a plochý trup. Tato konfigurace odpovídá i plánovanému využití ve Středozemním moři a v oblasti Karibiku. Tato 88stopá loď je navržena pro šest osob a dva členy posádky. Hlavním společenským prostorem je kormidelna, která obsahuje rovněž jídelní stůl, karetní stolek, televizi, knihovnu a lednici. Všechny čtyři kajuty disponují vlastní toaletou, a poskytují tak veškeré možné soukromí. Plachetnice nazvaná Tulip je dlouhá 26,61 m, široká 6,12 metru, její ponor činí 3,2 až 5,1 m a výtlak dosahuje 43 tun.

Nizozemská loděnice K&M Yachtbuilders je rychle se rozvíjející společností, která se specializuje na stavbu hliníkových plachetnic, jež si získávají stále větší oblibu, zejména pak v segmentu luxusních cruiserů. O kvalitě těchto plachetnic vypovídá i titul Evropská jachta roku 2012, který získal model Bestewind 50. Novináři mohli schopnosti plachetnice ocenit na výstavě Hiswa v IJmuidenu, kde vítr v nárazech dosahoval až 50 uzlů.

 

Video ze zkušební plavby v těchto podmínkách můžete sledovat zde http://www.youtube.com/watch?v=ovo-I0D3nlM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=nYs7fDPnvIs&feature=related

.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

RM Fora Marine

Loděnice | Petr Láska
title

Contest Yachts

Loděnice | Boris Dacko