Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Squadra azzurra

Posledním přírůstkem do rodiny Italia Yachts je model 12.98, který je nominován na European Yacht of the Year 2017 v kategorii Luxury Cruiser. A je také posledním modelem loděnice, s nímž jsme měli letos možnost plout Terstským zálivem.

 

Když jsem popisoval zážitky z plavby s modelem 10.98, s kterým tato loděnice relativně nedávno debutovala, zmiňoval jsem, jak je obtížné správně chronologicky sestavit, jak jednotlivé modely přicházely na svět. První vyrobená 10.98 měla samozřejmě trochu odlišnou nástavbu a tvar oken, jak se ale začaly objevovat její mladší sourozenci, vše se začalo měnit a sjednocovat. Osobitý rukopis Mattea Polli přivedl na svět další loď této značky, která se neodlišuje designem a sportovními ambicemi, ale pouze jiným řešením koncepce, kterou daná délka dovolí. Matteo Polli s plachetnicí Italia 12.98 o další jeden kus rozšířil už tak obsáhlý seznam soupeřů ORC a také IRC.

Italia 12.98 je sice nominována na evropskou loď roku v kategorii luxusních cruiserů, ale to je jen hra jury, která hledala pro tuto loď to správné místo. Vedle luxusu a velmi kvalitních materiálů s příkladným zpracováním je 12.98 také lodí, která má své oprávněné ambice při účasti na závodech. V mých očích je to více performance cruiser a nebo bychom mohli klidně říci luxusní performance cruiser. Vyrobit totiž loď, která bude současně velmi dobře sloužit dvěma účelům, není vůbec jednoduché. Před tvůrci stálo velké množství protichůdných požadavků, na trhu stály nepřehlédnutelné požadavky k úspěchu, všechny zúčastněné pak čekal velmi detailní vývoj a nekončící kalkulace designérského studia. Dříve, než se 12.98 dostala do výroby, muselo být jasné, že splní požadavky pravidel IRC a ORC. Současně potom tvůrci museli hlídat její štíhlou linii, tedy konečnou hmotnost a nijak neošidit budoucí majitele, kteří kromě rychlosti budou hledat i notnou dávku luxusu. A takových lodí není mnoho. Není těžké vytvořit čistě funkcionalistický závoďák a není těžké vytvořit luxusní cruiser, zde jsou polarizované požadavky naprosto jasné a není problém jim vyhovět. Problém je spojit tyto dvě lodě v jednu. Neztratit nic z výkonu, ani z luxusu. To je možná nejvýstižnější definice toho, o jakou loď v případě Italie 12.98 jde. Každý, koho by Italia 12.98 zaujala, musí mít jasně nadefinované své požadavky a vědět, co chce. Italia 12.98 tedy nemá moc konkurentů, pokud se správně pochopí její koncepce. A o to větší má na trhu šance – nejenom kvůli své koncepci, ale také především kvůli svému líbivému designu.

Brát si jako srovnání jakoukoliv stejně dlouhou loď masového výrobce a divit se tomu, proč je Italia tak drahá, asi nebude ojedinělý jev. Bude to určitě důkaz toho, že ten, kdo takto srovnává, nemá tušení, co srovnává. Neznamená to, že by pro něj měla být plachetnice Italia tabu, naopak. Každý by měl hledat, v čem tkví ten rozdíl. A když ho najde, našel možná sám sebe. Matteo Polli přivedl na svět o dvanáct měsíců dříve také nejmenší velmi úspěšný model 9.98 Fuoriserie a při pohledu na tyto dvě jeho poslední lodě je jasné, čím se při realizaci svých představ nechal v případě 12.98 inspirovat. Jde v podstatě o zvětšeninu s mnoha identickými prvky, což dělá 12.98 jedinečnou. Italii 12.98 také ovlivňoval oceněním ověnčený větší model 13.98, který byl na rozdíl od sportovní 9,98 jakousi předlohou finálního luxusu. K dispozici jsou dva typy kýlů, se standardním T kýlem má loď ponor 2,25 m. Do mělkých vod je v nabídce kratší T kýl, s nímž má loď ponor 1,95 metru. Oby kýly respektují pravidla ORC. Jeden kormidelní list byl velmi pečlivě navrhován, aby vykazoval co nejefektivnější výkon a jeho forma byla vytvářena na CNC strojích. Standardní list kormidla má ponor 2,0 metry, aby jeho výkon za všech situací plně korespondoval s výkonem lodě.

Takeláž 19/20 s dvěma páry sálingů a s rozdvojeným zadním stěhem s napínákem na pravoboku nese díky dlouhému ráhnu základní oplachtění o ploše 103 m2, což s ohledem na suchou hmotnost lodě 7950 kg vytváří slušný poměr mezi hmotností a plochou plachet. Ideálním oplachtěním pro turistický jachting je doplnit malou genu o Code 0 do slabšího větru při zadobočních kursech. Celková plocha plachet při využití genakeru je potom 197 m2. Cílem nebylo pouze dosáhnout co největšího výkonu, nýbrž vyváženého výkonu, aby byla posádce stále zajištěna vysoká míra bezpečí a loď byla dobře ovladatelná s malou posádkou. Na přání zákazníka lze dodat stěžeň a ráhno z uhlíkových kompozitů.

Trup a paluba jsou vyrobeny sendvičovou konstrukcí s jádrem z PVC s různou hustotou v závislosti na konstrukčních potřebách, vnější vrstvy sendviče tvoří skelné vlákno, impregnované vinylesterovou pryskyřicí. Všechny laminace probíhají při kontrolované teplotě mezi 16 a 20 stupni Celsia. Nosné struktury trupu jsou v plné tloušťce laminovány a je zde integrována nosná struktura z uhlíkových kompozitů, která zajišťuje torzní tuhost trupu a ideální roznášení sil od takeláže. Týk na palubě má tloušťku 10 mm.

Plavba je potom samostatnou kapitolou dojmů. Jednoduchá obsluha všech ovládacích prvků je s dvěma páry rukou hračkou. V tomto se Italia 12.98 tváří skutečně jako luxusní cruiser, který svému majiteli nechce nic komplikovat. Při severovýchodním větru o rychlosti do 10 uzlů jsme po vytažení plných plachet nechali italské pobřeží na zaďák rychle téměř v nedohlednu. Pocit z plavby a ovládání lodě je velmi příjemný a vše se zdá, že jde naprosto samo. Plavba s větrem v zádech je samozřejmě klidná a jediné, co vás po vytrimování plachet probudí z klidného a možná až nudného snu, je pohled na displej s rychlostí lodě. Obecně bych řekl, že jsem u cruiserů zvyklý na to, že plují do dosažení své konstrukční rychlostí přibližně poloviční rychlostí, než fouká vítr. Při rychlosti větru 10 uzlů bych tedy čekal rychlost lodě přibližně 5 uzlů, realita však byla taková, že testovaná Italia 12.98 frčela rychlostí 7,6 uzlu. Naprosto stejný zážitek nám připravila při návratu na stoupačku. S dobře nastavenými plachtami má vynikající směrovou stabilitu a lze jí řídit pouze dvěma prsty. Síly na kormidle jsou minimální. Právě nízká hmotnost lodi a její pevnost stojí za mimořádnými zážitky z plavby, které bych charakterizoval jako mimořádně citlivé na vítr a povely kormidelníka, budící oprávněný dojem lehkosti, s kterou se vše děje a nelze nezopakovat výkonnostní potenciál lodě.

Italia 12.98 není tuctovým sériově vyráběným modelem a patrně nikdy se s ní nesetkáte v charteru. Pro loděnici určitě není problém, aby vám v případě zájmu o koupi nabídla stejný zážitek, kterého se dostalo i mně. Ve srovnání s mimořádnými kusy ze Skandinávie je Italia stejně výjimečná, ale dává nepřehlédnutelně na odiv svou středomořskou duši, která může být našinci možná bližší. Těžko se opouštěla její paluba a dlouho jsem se za ní otáčel, když vyplouvala s další partou jachtařských novinářů k dalším testům.

 

Technické údaje

Celková délka            12,98 m

Délka trupu   12,60 m

Délka na vodorysce   11,10 m

Šířka   4,16 m

Ponor  2,25/1,95 m

Suchá hmotnost        7 950 kg

Motor  Diesel 40 k (podle přání zákazníka)

Nádrž na vodu           330 l

Nádrž na palivo         200 l

Nautická architektura           Matteo Polli – Italia Yacht Design Team

Design interiéru        Italia Yacht Design Team

Vnější design 2pixel Studio / Italia Yacht Design Team  

Cena bez DPH            000 000 euro

www.italiayachts.it

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Saphire 27 CRUISE vs. SPORT

Test | Petr Láska
title

Bénéteau Barracuda 8

Test | Petr Láska