Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Přirozená obnova

Není potřeba detailně rozebírat profil turistických plachetnic na českých vodách. Spousta z nich pamatuje doby hluboko minulé, spousta z nich je zánovních a spousta z nich je v rámci omlazení a zkvalitnění dovezena jako použitá ze zahraničí.

 

Flotila lodí na českých vodách podléhá přirozenému procesu obnovy, stejně tak, jako vozový park na silnicích, kterému to šlo pochopitelně rychleji. Tatam je doba, kdy si lidé stavěli své lodě sami. Ne, že by takoví jedinci neexistovali, ale jsou v takové menšině a mají tak specifické představy a požadavky, že se jich dnešní téma obnovy netýká.

Kdo má dost peněz, tak bude patrně pokukovat po zánovní lodi. Nemusí to být však jen otázka množství peněz, které máme k dispozici. Může zde také ležet otázka, co skutečně k trávení času na lodi na českých vodách potřebujeme. A zde se v poslední době otevřela zajímavá nabídka lodí, které někomu na moři už nejsou dost dobré a přitom na našich vnitrozemských vodách nabídnou luxusní užitnou hodnotu.Vloni v létě jsem psal test holandské plachetnice Victoire 822. Ve velmi podobném duchu přišla v přibližně stejnou dobu a na stejném místě na svět plachetnice Friendship 26, za kterou jsme se při jedné loňské návštěvě Ijsselmeeru vypravili do charterové společnosti Brug Jachtverhuur v holandském Lelystadu, kde lodě tohoto typu v hezkém stavu dodnes provozují.

Loděnici Friendship založili v roce 1968 Anton a Hetty Meijer z Balku na břehu Slotermeeru a prvním typem, který přivedli na svět pod jménem Friendship byl model 23, jehož se hned první rok prodalo 50 kusů. Tedy abych byl přesný, ještě dříve, než založili loděnici, postavili na objednávku plachtařské školy v Heegu několik prvních kajutových lodí, které hned prodali za 6000 guldenů za kus, aby následně postavili ještě dalších sedm exemplářů, které prodali stejnému zákazníkovi po 7000 guldenech. Až po tomto počinu se rozhodli založit loděnici.

První Friendship 26 spatřil světlo světa v roce 1977, ale první kusy si ve větším počtu našly cestu k zákazníkům až po výstavní premiéře v roce 1978. V průběhu let bylo vyrobeno mnoho exemplářů, se kterými se dodnes setkáte všude po Evropě. Jejich obliba byla zasloužená, protože vedle velmi kvalitního zpracování nabídl Friendship 26 chytře řešené uspořádání interiéru a na relativně malé délce poskytl posádce veškerý komfort velkých cruiserů. Nabídl zcela jednoduše řečeno vynikající poměr ceny a nabízené užitné hodnoty. A to je v jakémkoliv obchodě dodnes jediný správný směr k úspěchu. S příchodem letošní sezóny se jeden z vyrobených exemplářů modelu Friendship 26 poprvé dotkne hladiny na Slapské přehradě a já už se teď těším na to, jak vám jeho majitel sám představí svou novou loď.

Nebudu tedy detailním popisem lodi předbíhat událostem. Je to určitě loď, která za rozumnou cenu a s trochou české manuální zručnosti při částečné renovaci nabídne zázemí pro trávení volného času na téměř stejné úrovni, za jakou musíte u nových lodí zaplatit v násobcích více. Každý si určitě podle svých představ a možností najde to, co hledá. Friendship 26 je jen jednou z mnoha alternativ, jak si za přijatelné peníze pořídit na českou vodu komfortní, prostornou a bezpečnou loď. Asi to nebude žádný závoďák, ale ten každý nehledá.

Loděnice Friendship Jachtbouw B.V. neměla úplně lehký život (a kdo ho má?) a prošla si dvěma bankroty. Z prvního v roce 1991 vyšla prodejem na nové majitele, kteří přemístili výrobu do Makkumu a následně Lemmeru a začali se intenzivněji zabývat stavbou lodí nad 30 stop, protože se domnívali, že touto cestou jde i poptávka trhu. V roce 1996 pak přišel druhý bankrot poté, co se zaměstnanci dlouho pokoušeli založit vlastní společnost, která by bankrotující loděnici převzala, což se nepodařilo. Následně byla společnost rozprodávána po částech, aby se uspokojily požadavky věřitelů. V roce 2002 se v loděnici Marine Center Marieholm v Lemmeru obnovila produkce, když nový majitel koupil práva na značku Friendship a formy trupů, které ještě zbyly. V roce 2004 se na výstavě Boot Düsseldorf představil model Friendship 26 v modernizované verzi, ale v principu se starým osvědčeným layoutem. Loděnice Marieholm se rozhodla opět nabízet širokému publiku velmi kvalitní loď s vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty. V podstatě se na původním konceptu lodě Friendship 26 nic nezměnilo, jen bylo vše modernizováno, aby byla technická řešení a úroveň kvality poplatná dnešním standardům. Byly nabízeny různé typy kýlů, různé konfigurace oplachtění a dvě základní provedení FREE a SPORT. Také dvě varianty kuchyní se objevily v nabídce, buď napevno vestavěná anebo zasunovací pod kokpit. Všechny verze však byly vybaveny vestavěným motorem Volvo Penta 10 k.

Loděnice Marine Center Marieholm má k dispozici mnoho originálních dílů na lodě Friendship. Kromě toho společnost nabízí také opravy, údržbu a montáž motorů a dalších zařízení na všechny existující lodě Frienship.

 

Technické údaje

Celková délka    8,10 m

Délka na vodorysce         6,16 m

Šířka       2,70 m

Ponor    0,80 - 1,60 m

Suchá hmotnost                1755 kg

Balast   715 kg

Takeláž                   7/8

Výška nad hladinou         10,90 m

Stojná výška       1,77 m

Počet lůžek          5/6

Design  Jac de Ridder

Výroba od             1977

Hlavní plachta  12,4 m2

Kosatka                 12,5 m2

Genua I                  19,6 m2

Genua II                 18,5 m2

Bouřková kosatka             3,7 m2

Spinaker                39 m2

 

 

Odkazy

Internationale Friendship Club - www.friendshipclub.nl

Marine Center Marieholm - www.friendshipyachts.nl

 

Videa:

Původní Friendship 26

https://www.youtube.com/watch?v=PN7yRBWkp-U

 

Nový Friendship 26

 

Příklad nabídky použité lodě mateřské loděnice

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Elan Impression 434 Viento

Test použité lodě | Petr Láska