Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Proč ho pořídit?

Při přípravě přeplavby Atlantiku jsem se začal vážně zabývat problémem pitné vody po dobu plavby. Loď disponuje nádrží o objemu 320 l. Pokud bychom byli odkázáni pouze na tuto pitnou vodu, znamenalo by to, pro max. předpokládanou délku plavby 30 dnů, necelých 11 l/pitné vody na den pro 6 lidí. Vzhledem k tomu, že by tato voda sloužila nejen na pití, ale i na vaření a hygienu, bylo by to málo. Pro limit alespoň 4 l/osobu bychom museli nakoupit a někam v lodi uskladnit 340 l balené vody.

 

 

Typ odslovacího zařízení

Rozhodl jsem se loď vybavit o nějaké odsolovací zařízení. Našel jsem odsolovací zařízení značky Katadyn, která nabízí několik modelů. Nejlevnější je ruční odsolovač, který se však spíše hodí pro použití do záchranného ostrůvku nebo pro nouzové situace. Proto jsem z řady zvolil výkonější model Katadyn Powersurvivor 40. Jde o přístroj, který je poháněn elektrickým motorem na 12 nebo 24 V. Zároveň však jde přestavět na ruční pohon pro nouzové situace. Při elektrickém pohonu odebírá průměrný proud 5 A a vyrobí 5,5 l pitné vody za 1h provozu. Pořizovací cena závisí na prodejci a pohybuje se kolem 80 tis. Kč. Zařízení je třeba včas objednat, nebývá obvykle skladem a dodací lhůta byla 6 týdnů. Zařízení došlo, včetně potřebného instalačního příslušenství a velmi přehledného návodu k instalaci i k provozu.

 

Instalace

K instalaci zařízení jsem zvolil skříňku pod dřezem v salonu lodi. Zde odsolovač minimálně ruší za provozu svým hlukem a dále zde bylo i jeho snadné napojení na přívod mořské vody a odpad. Odsolovač pro svůj provoz potřebuje nasávat mořskou vodu bez bublin. Proto je třeba věnovat velkou pozornost umístění nasávacího otvoru ve dně trupu. Já jsem nový otvor pro odsolovač nezřizoval, ale využil jsem existujcího sání mořské vody pro nožní pumpu instalovanou v lodi k umývání nádobí.

Odsolovačem cirkuluje mořská voda. Jeho odpad jsem připojil dodávanou T spojkou k odpadu k dřezu. Tak se mi podařilo poměrně rychle nainstalovat odsolovač aniž bych vrtal trup lodi a přidával nové vstupní a výstupní otvory. Odsolovač byl dodán s jemným filterem pro nasávanou vodu, před který jsem navíc přidal hrubý filter se sítkem k zachycení větších nečistot. Pak už jen zbývalo protáhnout dva silné vodiče pro přívod napájejícího napětí. V prostoru dřezové skříňky, kam jsem umístil celý odsolovač, jsem zároveň umístil i malou instalační stříňku s instalačním vypínačem pro pohodlné zapínání zařízení. Výstup odsolovače jsem vyvedl zatím hadičkou do prostoru dřezu, kde umisťuji lahve či kanystřík pro skladování odsolené vody. Určitě doporučuji pro odsolenou vodu zřídit oddělenou nádrž a nepřipojovat výstup odsolovače do hlavní nádrže pitné vody. Při poruše zařízení by tak mohlo dojít ke kontaminaci veškeré pitné vody.

 

Praktické zkušenosti

Moje první zkušenost s provozem odsolovače je i přes drobnou poruchu vynikající. Po první hodině provozu začala ze zařízení na všechny strany stříkat pod tlakem mořská voda. Ukázalo se, že z výroby nebyly dostatečně utaženy šrouby držící pohromadě jednotlivé části zařízení. Tím došlo k vytlačení těsnícího O-kroužku tenkou mezerou mezi dvěma díly. Oprava byla naštěstí snadná. Větším povolením šroubů O-kroužek sám zaskočil zpět a následným důkladným utažením všech šroubů byla celá oprava dokončena. Zatím odsolovač pracoval bezchybně po celou dobu přeplavby Atlantského oceánu a plavby po Karibských ostrovech. Vyrobil už přibližně 300 l dobré pitné vody. Tato investice byla smysluplná. Osolovač mi dává na dlouhých přeplavbách pocit jistoty, že nebude nedostatek pitné vody.

Nyní se chystám na přeplavbu bermudským trojúhelníkem a dále pokračuji na Azorské ostrovy. Ještě mám nějaká místa v posádce, pokud budete chtít, můžete se přidat. Více informací o jednotlivých etapách naleznete na www.tomaskudela.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Kompozitní materiály

Technika | Viktor Brejcha
title

Vestavba motoru

Technika | Petr Láska