Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Monty

Po několika dovolených u moře, které jsme trávili na vypůjčeném motoráku od rodičů, jsme se rozhodli, že si taky pořídíme loď. Rodinou radou bylo rozhodnuto, že si koupíme malou plachetnici.

 

Důvod byl taky ten, že při silnějším větru se s motorákem nedalo moc jezdit ve vlnách. Vytýčili jsme si kritéria, která by měla daná loď splňovat a začali jsme prohledávat inzeráty k prodeji nabízených lodí. Chtěli jsme plachetnici, kterou by bylo možné naložit na vlek a přepravovat za autem, abychom nebyli příliš omezováni nutností najímat si služby jiných lidí. Byli jsme si po mnoha konzultacích jisti, že především z důvodů bezpečnosti plavby v těžších podmínkách musí být loď vybavená pevným kýlem a robustně stavěná na moře. Od počátku jsme plánovali, že ji budeme mít na Jadranu. Měli jsme k tomu spoustu důvodů. Samozřejmě byly take důvody, které hovořily proti, ale vše podstatné nahrávalo s ohledem na naše potřeby a plány Jadranu.

Asi to zná každý, kdo si vezme něco do hlavy, co potom následuje. Sedíte u počítače a surfujete po internetu. Stále dokola procházíte několik serverů a brzy zjistíte, že se lodě opakují. Netrvá ale dlouho a je vám jasné, která loď by vám nejvíce vyhovovala. Tím se parametry výběru velmi zúží a v podstatě už jen hledáte to nejlepší za co nejméně peněz. Ještě to má jedno úskalí, a to, že na fotografiích vypadá většina lodí lépe, než ve skutečnosti. Tomu také pomáhá fantazie toho, kdo svůj sen hledá. Velmi obtížné je potom ovládat sám sebe. Když si totiž stanovíte určitý finanční limit, ani moc nebolí, když se k němu po deseti procentech přihazuje a lodě jsou stále větší, mladší a lépe vybavené. Vyžaduje velkou sebekázeň, abyste se udrželi u původního záměru. A nám se to, věřím, podařilo.

Vybrali jsme pár inzerátů a během dovolené jsme objeli pár lidí co prodávali lodě v Chorvatsku. Po několika prohlédnutých lodích jsme našli tu pravou. Je to Derek 26 české výroby s vestavěným dieselovým motorem a pevným kýlem. Byla sice trošku poškozená, ale to nám nevadilo, protože interiér byl ve dřevě a byl moc pěkný. Teda až po našem pracovním vyžití, kdy oba synové vytáhli dřevěné podlahy na první ostrůvek, kde jsme kotvili a obrousili je. Já ji potom nalakoval a žena dala do pořádku kuchyni a kajuty. To vše se odehrálo v roce 2006 na Murteru v Chorvatsku. Po týdenní dovolené jsme neradi odjížděli a nechávali naší novou plachetnici na místě. Měli jsme dlouhý seznam věcí, které bychom měli pořídit a čím vším bychom chtěli loď vylepšit. Již po tomto prvním týdnu jsme zjistili ,že pohled z motoráku a z plachetnice je naprosto odlišný. Jezdili jsme stejné trasy jako před tím, ale viděli jsme úplně jiné věci. Prostě paráda, která nás uchvátila a dodnes nepustila. Žádný hluk, jen šplouchání moře a krásné zátoky provázejí náš společný život s Monty již devět let a letos nás čeká jubilejní desátá sezóna.

Hned následující rok na jaře, myslím, že to byl květen, jsme si udělali týdenní výlet za lodí a chystali ji na sezónu. Po příjezdu domů jsme se nemohli dočkat řádné dovolené. Konečně nastal pravý čas a vyrazili jsme na první dovolenou s plánem co vše navštívíme. Plán byl navštívit a obeplout ostrovy Hvar, Brač, Šoltu a také jsme chtěli objet ostrov Vis. Vše vyšlo a ostrovy nás ohromily svou krásou. Jen při návštěvě ostrova Vis jsme zažili trošku vzrušení, když nás zastihl silný severozápadní vítr v kotvišti, kde bylo skalnaté dno a kotva nechtěla držet. Museli jsme ze zátoky utéct a ve velkých vlnách a silném větru heldat skrýš. Tu jsme našli za malým ostrůvkem na jihu Visu. Byli jsme tam na kotvě, dodatečně vyvázaní ke břehu tři dny, než se vítr troch uklidnil a mohli jsme spěchat zpět na Murter.

Během let jsme koupili vlek, udělali stříšku - kočárek, nechali jsme ušít novou kosatku, lazyjacky a spoustu jiných věcí. Na tak malou loď je Derek 26 velmi stabilní a rychlý. Před třemi roky jsme si nechali ušít velký genaker. S ním se dá plout celkem rychle i za velmi slabého větru. Kluci vyrostli a tak teď dovolené trávíme na lodi sami se psem. Ale ten si ji náležitě užívá.

Každý rok jsme něco vylepšovali a dnes je pro nás Monty velkou radostí. Každý rok o dovolené obeplujeme kousek Chorvatska sejdeme se z několika stejnými nadšenci, jako jsme my. Přestěhovali jsme se s lodí trvale z Murteru na Istrii, kde to máme o kousek blíže domů, a tak naše každý plavba směřuje z domovského přístavu na jih. Vždy tak daleko na jih, kolik máme času a kolik nám dopřeje počasí.

 

Technické údaje Derek 26

Celková délka            7,65 m

Šířka   2,78 m

Ponor  1,15 m

Výška nad vodou       10,55 m

Plocha plachet           32,70 m2

Motor  vestavěný diesel Volvo Penta 7,3 kW

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Rekonštrukcia SunStar 18 1.díl

Moje loď | Miroslav Pavlinský
title

Caravelle 33 2. Díl

Moje loď | Libor Stacho