Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Co je malé, to je hezké

Toto rčení většinou používají jako alibistický výraz ti, kteří s něčím malým disponují a nic jiného jim nezbývá. Je však nutné i přes veškerý cynismus přiznat, že existují věci a bytosti, které jsou malé a hezké.

 

Holandská loděnice De Drait Yachting provozuje nejenom charterovou stejnojmennou společnost, ale také vyrábí vlastní lodě, provozuje přístav a stará se o údržbu lodí svých zákazníků. My, čeští klienti, přijdeme nejspíš do styku přes společnost Dutch Masters pouze s jejich loděmi na pronájem. Ale i tak je dobré vědět, jakou loď bych si měl pronajmout. Takže následující text není klasický test, který by měl sloužit jako návod na koupi lodě, ale pouhé předání zkušeností z konkrétní týdenní plavby na konkrétní lodi.

De Drait Yachting provozuje dvě flotily lodí, jednu ve fríském Drachtenu a druhou na německých vodách v oblasti Berlín- Brandenburg. My se zatím soustředíme pouze na Holandsko, kde jsou vedle hausbótů a sloepů k nájmu jak klasické ocelové jachty, tak nízkorozpočtové menší a starší lodě pro začátečníky a nebo „fajnšmekry“, chcete-li. Ve flotile luxusních ocelových jachet je nejmenší 11metrová (36 stop) loď s označením Drait 47. Když procházíte poprvé po mole kolem zakotvených lodí, tak vám nepřijde až tak malá. Když se budete pozorněji dívat a půjdete podruhé, zjistíte, že malá ve srovnání se všemi ostatními je. Malá ovšem jen na první pohled, protože obklopen více luxusem jsem se v Holandsku na klasických výtlačných ocelovkách zatím neplavil.

Drait 47 má rukopis designu všech svých větších sourozenců a tak vypadá zvenčí skutečně jako velká loď. A za plavby se i tak chová. Nalodili jsme se vloni v červnu za obrovského vedra na palubu ve složení dvou partnerských párů. V přední velkoryse koncipované kajutě s vlastním sociálním zařízením nemůže nikomu nic chybět. To by tady ovšem nesměla být zadní kajuta, aby byla posádka v klidu a nebyl problém, kdo si kam lehne. Zadní kajuta totiž využívá celou šířku lodě (3,85 m) a má přibližně čtvercový půdorys, čímž se blíží svou rozlohou ploše 16 m2, samozřejmě v celé ploše se stojnou výškou, a to už není na lodi zcela obvyklý jev. Šikmo do pravého zadního rohu situované dvoulůžko je v nadstandardně prosvětlené kajutě obklopené nespočetným množstvím skříněk a jiných úložných prostor. V levém zadním rohu je dámská toaletka se zrcadlem a kajuta má samozřejmě k dispozici vlastní toaletu a sprchový kout, s kterým si nezadá ten, co máte doma. Snad ještě nikdy se nestalo, abychom s partnerkou vybalili všechny naše věci do skříněk v lodi a vše tam s velkou rezervou zmizelo a v kajutě byl pořádek.

Z poslední věty vyplývá, že jsme to byli my, kdo nakonec tuto luxusní kajutu celý týden obýval. Bylo mi to až trapné, protože jsem s sebou na loď pozval manželský pár, pro který byl týden dovolené na lodi životní premiérou. Nedokázal jsem při pohledu na svou partnerku a na její na čele napsaná přání jen velkoryse mávnout rukou a nabídnout zadní kajutu našim hostům. Hodili jsme si korunou (nebo eurem, nevím) a já s pocitem bolesti, trapnosti a radosti vyhrál. Byl to týden, kdy jsem byl ve srovnání s obvykle přecpanou lodí lidmi a spaním v salónu rozmazlován neskutečným komfortem. Dlužno nyní říci, že ani těm v přídi nic nechybělo a dohodli jsme se , že příště si vezmeme stejnou nebo podobnou loď a kajuty si vyměníme. Od té chvíle se mi spalo výrazně lépe.

Drait 47 je tedy pro mě se svými 11 metry s nadsázkou díky své zadní kajutě největší lodí, na které jsem trávil dovolenou. Za týden v letní sezóně (což červen už pro nás je) jsme ve čtyřech lidech zaplatili 1550 euro. Velkoryse vybavená kuchyň a dvě lednice plně uspokojovaly naše kulinářské touhy. Salón je pro čtyřčlennou posádku také více než dostatečný, ale tam jsme v podstatě netrávili žádný čas, protože pokud jsme byli na palubě a nespali, tak jsme společně seděli v kokpitu a vychutnávali večerní atmosféru.

Drait 47 je natolik robustně stavěná loď, že se chová velmi klidně i při manévrování v silnějším bočním větru. Za plavby je jednoznačně směrově velmi dobře stabilní a nedožaduje se, jako množství jiných motoráků, neustálých korekcí směru plavby. Od kormidelního stanoviště je při kotvení a nebo vplouvání do komor či mostů dobrý rozhled a loď lze s naprostou jistotou na milimetry posadit na místo, které si vyberete. Samozřejmostí jsou příďové a zadní pomocné motory, s nimiž v podstatě nelze žádný manévr zkazit. Rozhodně si ale připravíte hezké zážitky a získáte další zkušenosti, když se pokusíte ovládat loď bez předního a zadního pomocného propeleru. Jde to, a jde to velmi dobře. Chce to jen někde u nějakého bezpečného vývaziště v přírodě, kde není velký okolní provoz, trénovat kotvení a odplouvání bez pomocných prvků. Nabytím těchto dovedností získáte výrazně více jistoty při dalším kotvení ve stísněných prostorách některých přístavů.

Drait 47 se ve chvílích, když jsem učil svou posádku kotvit tímto způsobem, choval více než vstřícně a přinesl tím všem kromě dalších dovedností spoustu zábavy. Je potřeba využívat natočení kormidla a hození si na něj většího množství vody prudším přidáním a ubráním plynu, pak už jen stačí trpělivě čekat, kam a jak daleko se díky setrvačnosti všechna ta hmota pohne. Při couvání je pochopitelně nutné získat napřed nějakou rychlost, aby kormidlo vůbec reagovalo. Při manévrování bych ale na couvání moc nespoléhal a zpětný chod využívám jen k tomu, abych zastavil dopředný pohyb lodě a nechal jsem loď jen točit na místě. Až budete bez pomocných propelerů otáčet lodí na místě, tedy nebudete se pohybovat ani dopředu ani dozadu, získali jste velmi dobrý základ pro další sbírání zkušeností. Pokud vyrazíte na vnitrozemský charter poprvé nebo s malými zkušenostmi, obětujte celému týdnu jednu hodinu a učte se na klidném a dostatečně širokém a hlubokém místě otáčet na místě. Uvidíte, jak se potom budete cítit jistěji a lépe, až připlujete do nějakého města nebo přístavu. A ještě jedna malá rada, pokud to je možné, přibližujte se pomocí vlastní síly k molu proti větru a nenechávejte se připlácnout k molu větrem, proti kterému toho ve špatně zvoleném přiblížení moc nezvládnete.

Během týdne jsme severem Holandska v pohodě upluli přes 200 kilometrů, otáčkoměr lodě ukazoval většinu času hodnotu mezi 1200 a 1400 otáček. V tomto režimu bylo na lodi krásné ticho, které nerušil řev motoru, my jsme nikoho neobtěžovali vlněním a při tankování jsme potěšili sami sebe, když průměrná spotřeba za celý týden vyšla na 3 litry/hod, což je u tohoto mnohatunového kolosu vynikající číslo.

Pokud tedy hledáte dovolenou na kanálech a jezerech severního Holandska, nepotřebujete k tomu velkou partou lidí a potěší vás komfort a bezpečí, pak jste v Drachtenu na palubě lodě Drait 47 na správné adrese. www.holandskonalodi.cz

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Phobos 19

Test | Petr Láska
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska