Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

To má šťávu

Dnes už si asi těžko někdo dovede představit i tu nejmenší kajutovou plachetnici nebo motoráček bez různých elektrických spotřebičů. Ať to jsou poziční a kotevní světla, osvětlení kabiny, rádio, GPS navigace, různé přístroje jako je rychloměr, hloubkoměr nebo windmetr.

 

Potřebujeme si nabít mobil, notebook nebo baterie ve foťáku? Potřebujeme napájet kompresorovou ledničku? Na to vše potřebujeme elektrickou energii na lodi nějak skladovat v akumulátoru.

V současné době jsou bezkonkurenčně nejpoužívanějším typem olověné akumulátory. Klasické autobaterie jsou pro napájení palubních přístrojů nevhodné. Pro tyto účely využíváme především trakční akumulátory. Rozeznat trakční akumulátor od autobaterie pouhým okem je občas téměř nemožné. Jeden z největších výrobců autobaterií VARTA však vyrábí trakční baterie v totožných plastových schránkách jako autobaterie a jediným, na první pohled rozeznatelným rozdílem, je barva výrobku. Ovšem v nitru baterie je zásadní konstrukční rozdíl, který dělá z trakčního akumulátoru zcela odlišně využitelný zdroj energie.

Klasická autobaterie má dva hlavní účely, kdy první je start motoru, přičemž je vyčerpán pouze zlomek uložené energie a druhým účelem je napájení vozidla, kdy už je baterie zároveň i dobíjena z alternátoru (osvětlení, svíčky v motoru, rádio, palubní přístroje, atd.). Konstrukčně je autobaterie navržena tak, aby vždy podala maximální výkon v jednom krátkém okamžiku a to při startu motoru, a poté byla opět tato energie doplněna alternátorem. Delší a opakované vybíjení autobateriím škodí.

Z tohoto úhlu pohledu je trakční baterie přesný opak a plní téměř výhradně jediný účel. Naakumulovaná energie se odčerpává pomalu, zpravidla až do úplného vybití a jednorázový krátký velký odběr proudu baterii ničí. Obecně platí, že každá olověná baterie opakovaným hlubokým vybíjením trpí, ale pouze trakční baterie jsou navrženy tak, aby tomuto jevu co nejlépe odolávaly. Jak sám název „trakční“ napovídá, jedná se zejména o baterie pro pohon případně dlouhodobý nízký odběr proudu.

 Záplavové trakční baterie

Jedná se o baterie s kapalným elektrolytem (roztokem kyseliny sírové a vody). Vhodné jsou tam, kde není překážkou nebezpečí úniku kyseliny. Jsou méně výkonné, ale lze je nabíjet jakoukoliv nabíječkou a jsou nejodolnější z hlediska údržby. Jsou také zhruba 2x dražší než startovací autobaterie stejné kapacity.

 AGM trakční baterie

Elektrolyt je zasáknutý ve skelném rounu. Tento typ baterií je výkonnější, ale zároveň i náchylnější na přebíjení. Výrobci doporučují nabíjet pouze elektronicky řízenou nabíječkou s automatickým přepnutím. Jsou zhruba 3x dražší než startovací autobaterie stejné kapacity.

 Trakční baterie GEL

Jde o nejvýkonnější typ trakčních baterií, které také mají nejdelší životnost. Jsou nejchoulostivější na přebíjení, což je spjaté s volbou správné nabíječky. U tohoto typu akumulátorů zejména platí pravidlo plně nabíjet a nepřebíjet. Jsou zhruba 4x dražší než startovací autobaterie stejné kapacity.

 Životnost akumulátoru závisí na způsobu užívání a nabíjení a také na způsobu zazimování v době, kdy akumulátor nepoužíváme. Pro jaký typ akumulátoru se nakonec rozhodnout záleží i na způsobu užívání lodi. Jiný akumulátor bude stačit pro loď provozovanou několik letních měsíců na Orlíku a jiný při plavbě kolem světa.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Chladnička TB18 Indel B

Technika | Pavel Rauner
title

Oprava zlomeného kormidla

Technika | Viktor Brejcha