Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Já na bráchu, brácha na mě

Beneteau Flyer 8.8 je dnes největší lodí v modelové řadě Flyer. Nabízí se na rozdíl od menších modelů pouze ve dvou provedeních s přídomkem SPACEdeck nebo SUNdeck. Pro potenciální české uživatele bude mít asi největší smysl provedení SUNdeck. Proč? To se dozvíte hned.

 

Principiální rozdíl mezi oběma loděmi je ten, že SUNdeck skrývá v podpalubí rozměrnou kajutu a SPACEdeck zase nabízí více prostoru po celé palubě, včetně otevřené přídě a malé kajuty k přespání. Začnu tím, čím bych měl končit, a to informací, pro koho je která loď podle mého soudu určená.

Obě lodě jsou svou hmotností v kombinaci s hmotností přívěsu a šířkou téměř tři metry za hranicí přepravitelnosti za osobním automobilem. Vycházím tedy z toho, že pokud si někdo tuto loď koupí, bude jí mít kdekoliv stabilně celoročně zakotvenou. A je potom jedno zda na Slapech nebo na Čechy hojně využívaném Jadranu. Pokud bychom měli moře a měli loď denně u nosu, pak bych asi preferoval SPACEdeck, ale protože přijedeme na loď jen sporadicky a chceme si jí užít jak k výletům do opuštěných zátok, tak i k bydlení, je podle mého subjektivního názoru SUNdeck správnou volbou.

Délka trupu necelých osm metrů a šířka téměř tři metry vytvářejí dostatečně velkou plochu pro kreativitu designérů. Zvenčí Flyer 8.8 SUNdeck působí dojmem jako nízký sportovní cuddy s uzavřenou přídí a na první pohled by nikdo neřekl, jakou nabízí užitnou hodnotu. Když vyjdu od přídomku SUNdeck, pak jsou na lodi dvě místa pro slunění. První je na přídi, kde jsou po obou stranách prosklení s menší luknou rozměrná a pohodlná čalouněná lehátka s podpěrou pro hlavu. Stropní zasklení kajuty je sice pochozí, ale trpím předsudkem, který by mě vedl k tomu, abych to nevyhledával a nezkoušel. Ostatně, proč by někdo úmyslně chodil po skle, když může jít vedle. Ale z bezpečnostního hlediska je pěkné, že je prosklení kajuty tak pevné. Asi by nebylo špatné spojit obě lůžka jednou čalouněnou středovou matrací do jedné plochy. V přídi je také kotevna s elektrickým kotevním vrátkem a po obou stranách pevné relingy jako přední koš. Obě boční pochozí plochy jsou dostatečně široké, abyste se dostali bezpečně i za plavby z přídě do kokpitu, kterému samozřejmě vévodí kormidelna s moderní skleněnou elektronikou. Pod sedadlem kormidelníka je schována lednice s bočním uzávěrem o objemu 45 litrů. Na levoboku také, proti lednici, jsou pod odklápěcím krytem dřez a vařič s jednou plotýnkou. Myslím si, že je to dostatečné vybavení nejen na uvaření kávy, ale třeba i na přípravu jednoduchých pokrmů.

Za kormidelnou je klasická sedací soustava, která má na zadní straně kormidelníkova sedadla a na obou bocích vyklápěcí sedáky, což při umístění stolu vytvoří se zadním sezením dostatek místa pro oběd, večeři nebo posezení s přáteli. Opěradlo zadního sedadla lze sklopit, čímž vznikne vzadu u motorů druhé opalovací lůžko pro dvě osoby. Flyer 8.8 SUNdeck, který byl v královském přístavu v Palma de Mallorca připraven pro novináře k testu, byl osazen dvojicí závěsných motorů Suzuki s celkovým výkonem 500 koní, což je maximální hodnota pro motorizaci této lodě.

Největší překvapení na vás v dobrém smyslu čeká v podpalubí. Vpravo pod kormidelnou je umístěno v měřítkách této kategorie lodí velkoryse pojaté sociální zařízení s vodní toaletou a umývadlem. Pravda, musí se do něj nacouvat a sedět, nicméně v tu chvíli je vám k dispozici více prostoru, než byste čekali. Na levoboku je malá kuchyňka a v celé přídi je kolem stolu velké a pohodlné sezení. V kajutě je stojná výška pouze po vstupu u kuchyně. Desku stolu lze využít jako výplň mezi sezení ve tvaru V, kde se spolu s dalším doplňujícím prvkem vytvoří lůžko o rozměrech 2,50 x 2,50 metru, na kterém můžete ležet i napříč. Jak je libo. Na levoboku se vedle kuchyňky a schodů můžete protáhnout na dvoulůžko pod kokpitem, které má rozměr při ležení napříč lodi 1,60 x 2,10 metru. Určitě nebudete trpět klaustrofobií, protože prostor nad hlavami je dostatečně otevřený stejně tak, jako prostor do salónu. Podpalubí tak nabídne dostatek pohodlí na spaní jak čtyřčlenné rodině, tak i dvěma párům dospělých. Abych někoho nediskriminoval, tak bez ohledu na pohlaví nebo věk se v lodi vyspí čtyři dospělí lidé.

Trup lodi využívá poslední technologie Air Step® 2, což je konstrukce, která vhání pod loď vzduchový polštář. Loď tak snáze přechází do skluzu, dosahuje vysoké největší rychlosti a díky tvaru trupu pod čarou ponoru má dobrou směrovou stabilitu, dobře si poradí s prostupem vodní masou při větším vlnění a dopřává cestujícím dobrý pocit ovladatelnosti a bezpečí. Na klidné hladině při minimálním větru dosáhl Flyer 8.8 SUNdeck s touto vrcholovou motorizací největší rychlost 42 uzlů, přičemž ideální cestovní rychlost také s ohledem na ekonomiku by mohla být při rychlosti cca 30 uzlů.

Flyer 8.8 SUNdeck je lodí, s kterou můžete odjet od svého apartmánu u moře nebo jezera na několik dní a nebude vám nic chybět. Říká se, že u lodí má největší cenu každý metr čtverečný a tak vznikají podle požadavků zákazníků různé lodě, různých rozměrů a výšky. Důležité však je být schopen si dopředu nadefinovat, jak budu loď užívat a kde je tedy ten správný kompromis mezi mými požadavky, nabídkou užitné hodnoty a cenou. Myslím si, že z tohoto pohledu Flyer 8.8 SUNdeck vyhoví většině běžných požadavků.

 

Technické údaje

Celková délka            9,00 m

Délka trupu   7,98 m

Šířka   2,94 m

Suchá hmotnost        3200 kg

Nádrž na palivo         400 l

Nádrž na vodu           100 l

Max. výkon motorů   500 k

Kategorie plavby CE B8/C11

Cena   44800 euro bez DPH, bez motorů

www.bemex.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Italia 12.98

Test | Petr Láska
title

Saphire 27 CRUISE vs. SPORT

Test | Petr Láska