Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Po kom je to dítě?

O rok dříve přišel na svět Oceanis 38 a vzbudil svou koncepcí tří provedení interiéru zaslouženou pozornost, za níž se zanedlouho mohl honosit titulem Evropské lodě roku 2014. Jeho o rok mladší bratr Oceanis 35 si vzal kompletně vzor z modelu 38 a dobře vyzbrojen se vydal do boje s konkurencí v kategorii s délkou trupu do 10 metrů.

 

V době testu lodě Oceanis 35 už měl tento model faceliftovaného nástupce s označením Oceanis 35.1, který jsme představili v minulém vydání My Boat. Přesto má test svůj smysl, protože až na drobné změny jde technicky stále o stejnou loď a s těmito loděmi se i nadále budete setkávat v charteru, takže naše zkušenost může sloužit nejen jako nákupní poradenství, ale také jako informace pro toho, kdo by si chtěl tuto loď najmout pouze na dovolenou.

Důležité bude začít od předsudků, které vyvolává počet stop délky lodě. A také je důležité, kde se na tuto délku díváme. V kontextu flotily, která kotví ve všech chorvatských marinách a nejvíce ovlivňuje vnímání českých jachtařů, je 35 stop málo. Loď o délce 35 stop, tedy s délkou trupu lehce pod 10 metrů, je v tomto regionu jedna z nejmenších a zájem o ní projevují především ti, pro které je cena nájmu limitním ukazatelem. V Holandsku a nebo na Baltu představují lodě o délce do 35 stop většinu kotvící flotily. 40stopé lodě potom na severu doslova ční a působí obrovským dojmem. S lodí jsme pluli v chorvatských vodách, ponechme si tedy ten chorvatský předsudek. Nutno říci, že mylný předsudek, protože můj dobrý kamarád a minimálně po dvě desetiletí zkušený jachtař vznesl obavu, že to s délkou 35 stop bude malá loď. Když pak vstoupil na její palubu, nevěřil svým očím.

Mám v oblibě hledat paralely u automobilů, protože tam je náhled i méně znalé veřejnosti víceméně jednotný. U lodí probíhá v řádu posledních 20 až 30 let podobný proces, jako v případě automobilového průmyslu. Konkurence nutí každého výrobce, aby přiváděl na svět stále větší, rychlejší, ekologičtější a levnější produkty. Tak se stalo, že současné VW Polo je větší než byly první generace VW Golf a současné 35stopé lodě nabízejí stejnou a možná větší užitnou hodnotu, než ještě nedávno nabízely lodě o délce 38-40 stop. Boky a zádě nově příchozích lodí se rozšiřují, takže najednou máme k dispozici na lodi o délce 35 stop kokpit, před kterým by před deseti lety pukla závistí loď o 10 i více stop delší. S tím jde potažmo růst velikosti zadních kajut, které zcela jistě překonaly svou nabídkou prostoru možnosti předchozích generací lodí. Logicky vás to nutí hledat, kde chybí ten metr, který dělí Oceanis 35 od lodí s délkou 38 stop. Jeho největší část chybí v zadní části lodě, kde nebylo dříve možné při užších zádích využít prostor tak hluboko a jeho zbytek se už lehce rozprostřel po několika centimetrech do celé délky lodě. Vstoupíte-li tedy na palubu lodě Oceanis 35, budete mít zcela jistě pocit, že jste na větší lodi. Pouze pohled od kormidla na příď vás ujistí v tom, že to tak není, že loď má skutečně „jen“ 10 metrů. Vnímám to jako geniální konstrukční vývoj ke kterému se už může přidat jen další kvalitativní vývoj, aby se status lodi vrátil tam, kde byl. Tedy pokud to někdo vůbec chce.

Jako uživatel získáváte v případě Beneteau Oceanis 35 loď, která je v pořizovací ceně a nebo v nájmu levnější, když současně získáváte užitnou hodnotu větší lodě. V marinách platíte za 10metrovou loď a stejně tak za všechny servisní práce, kde hraje velikost lodi při ocenění služeb a materiálu svou roli. Ztvárnění interiéru se potom nese ve velmi podobném duchu, jako u větší Oceanis 38. Po faceliftu nastala jen ta změna, že ve standardu zmizel pevný oblouk v kokpitu a už není v nabídce verze s otevřenou přídí, která se nazývala daysailer. U obojího myslím, že je to škoda. Ale oblouk si můžete objednat za příplatek a věřím tomu, že i bez předních dveří by to šlo. Když jsem byl na lodi, tak jsem přemýšlel o tom, proč výrobce udělal u faceliftu zrovna tyto změny. U oblouku to patrně bylo z cenových důvodů, aby se se základní cenou dostal v marketingové komunikaci níže a u variant interiéru to pravděpodobně bylo proto, že kromě klasického uspořádání během dvou let nikdo nic jiného nechtěl.

Snažím se vyhýbat svým subjektivním dojmům a prezentovat jakoukoliv loď co možná nejvíce objektivně, ale ne vždy se to daří. Tak tedy nyní hodně subjektivní názor. Pevný oblouk se mi na lodích nikdy nelíbil a musím říci, že ani v případě lodě Oceanis 35 nelíbí. Nicméně život na lodi s tímto obloukem je výrazně hodnotnější. Prožili jsme dva dny brutální průtrže mračen a díky pevnému oblouku a perfektnímu bimini, které je spolu se sprayhoodem na něj napojený, jsme také díky bočnímu stanovému zakrytí kokpitu získali v dešti další suchý obrovský prostor k životu. Hlavní lukna je perfektně krytá před deštěm nebo rosou. Když vylézáte ven, tak se nikdy nepraštíte do rámu sprayhoodu a se svou výškou 183 cm jsem se pod sprayhood, oblouk a bimini vešel ve stoje a dovedu si dobře představit, že uprostřed léta za nepříjemného vedra vytvoří tato konstrukce oázu klidu a stínu. Mé estetické cítění se vzpírá pevnému oblouku, ale pokud bych si tuto loď objednával, pak jenom s obloukem. Dokázal bych estetické cítění potlačit před praktickým přínosem, ale to každý pozná až ve chvíli, kdy si to sám vyzkouší. Oblouk v kokpitu také nese dvě LED světla, která večer dokonale osvětlí kokpit. Navíc je na jeho horní straně uchycena hlavní otěž, což není nic moc sportovního, ale je to geniální řešení v tom, že otěž neruší v kokpitu přesto, že je ukotvena na ráhně relativně hodně vzadu. Vzdálenost mezi ráhnem a ukotvením otěže na oblouku je tak krátká, že při stoupačce dotáhnete ráhno i bez otěžového vozíku téměř do středu lodě. Je to konstrukčně jednoduché řešení za pomoci tří kladek a přitom dokonale funkční pro turistický jachting. 

Nyní k variantám s otevřenou nebo uzavřenou špičkou. Pro charter je jednoznačně dobré, když jsou všechny tři kajuty uzavřené. Kdybych si však pořizoval Oceanis 35 jako majitelský, pak bych trval na otevřené přídi. Přijde mi to fantasticky vzdušné. Netrpím klaustrofobií a přesto ve své lodi nejraději spím v salonu, mám prostě rád prostor a neshledávám nic mimořádného na tom, že na noc zalezu dopředu nebo dozadu do nějaké kobky. Takže majitelská verze této lodě musí být v mých očích jen s obloukem v kokpitu a s otevřenou přední kajutou. Hodně jsem teď mluvil o kokpitu, který můj kamarád ohodnotil, když vstoupil na palubu, aby se přesvědčil o svých předsudcích, že to je kokpit „pětačtyřicítky“. Místa k životu je v kokpitu nad všechny očekávání a při tak široké zádi jsou dvě kormidelní kola nezbytností. Dvě kormidelní kola ovládají také dva kormidelní listy, ale k těm se vrátím později, až poplujeme.

Každá mince má dvě strany a každá strana má své příznivce. S významem tohoto rčení se setkáte v interiéru. Obě zadní kajuty a zejména šířky jejich lůžek jsou velmi příjemným překvapením. Kajuta na pravoboku má navíc malou výhodu, že na té straně není žádná bakysta a kajuta je tedy v celé délce vyšší. V prostoru mezi dveřmi a lůžkem jsou ale obě zadní kajuty identické, nabídnou stojnou výšku a na bocích dostatečně velké skříňky a po celé délce kajuty poličku. Na pravoboku je u zadní kajuty dostatečně velké sociální zařízení, které lze v rámci lodních měřítek využívat bez jakýchkoliv kompromisů. Na sociální zařízení navazuje velkoryse pojatá kuchyně, která se táhne na pravoboku až k přepážce do přední kajuty a kde lze připravit stejně jako doma jakékoliv pokrmy bez jakéhokoliv omezování. Za kuchyňskou linkou jsou do celkové šířky trupu vloženy hluboké úložné prostory, z nichž nic v náklonu nevypadne. Na levoboku je potom navigační stolek a sezení ve tvaru U s jídelním stolem. Uzavřená přední kajuta má v této kategorii standardní rozměry a dvojici dospělých nabídne dostatek pohodlí ke spánku a skříň na uložení osobních věcí. Výčet kladů, tedy té jedné strany mince, zakončím pochvalou za spoustu uzavřených skříněk na uložení potravin a nebo osobních věcí, za rozměrné sklepení pod podlážkami, kam se vejdou všechny zásoby jídla a pití minimálně na jeden týden a za boční okna v trupu, která nejen pouští do interiéru dostatek světla, ale je také příjemné sedět u stolu nebo ležet v kajutě a vidět ven. Obě okna byla osazena ambientním osvětlením, které večer vytvářelo příjemnou atmosféru. Druhá strana mince nezabere tolik popsaného místa jako popis kladů. Kolem stolu si v salonu jen těžko pohodlně sedne šest lidí, pro které jsou zde lůžka a už vůbec si neumím představit, že by všichni měli před sebou na stole jídlo a pití. Pro běžný život vám zde žádné místo nechybí, ale také nepřebývá, takže například průchod kolem kuchyně do přední kajuty je nemožný, když v kuchyni někdo něco dělá. Průchod je široký skutečně jen na jednu osobu. Ale to je daň za všechny ostatní klady, které v mých očích jednoznačně převyšují. Konečně by se dalo říci, že je to také výhodou, protože při vaření při plavbě se dotyčný nemusí ničeho držet, aby se cítil stabilně a stačí se jen z boku opřít o stůl nebo podpěru stěžně.

Beneteau Oceanis 35 je turistickou lodí a na nic jiného si nehraje. Jednoznačně upřednostňuje svou konstrukcí životní potřeby posádky a posádce nabízí skutečný komfort pobytu. Při testu jsme loď využívali se čtyřčlennou posádku a s klidným svědomím mohu říci, že jsem jen málokdy měl pocit většího prostoru. A prostor je na lodi velmi cenná věc. Po dvou propršených dnech jsme se probudili do slunného rána a bezvětří. Plachty šly poprvé ven, když skutečný vítr měl rychlost od 3 do 3,5 uzlu, my jsme pochopitelně nikam nespěchali a nechali se unášet na bočák rychlostí 2-2,2 uzlu, abychom se později dočkali většího větru. Když rychlost větru oscilovalo v blízkosti 8 uzlů, pluli jsme na stoupačku nejrychleji 4,9 uzlu, což považuji s ohledem na délku vodorysky za vynikající výkon. Za celý týden jsme se dočkali nejsilnějšího větru 12 uzlů, v nárazech lehce pod 15 uzlů, v kterém jsme se na plné plachty pohybovali vpřed rychlostí 6,7 uzlu. Hlavní plachta testované lodě byla rolovaná do stěžně a genoa byla samozřejmě na rolfoku. Přestože nebyl důvod plachty refovat, šel jsem na první ref, abych zjistil, jak se bude loď chovat. Malinko se zmenšil náklon a rychlost lodě zůstala. Co je ale důležitější, než jakékoliv výkonnostní údaje, je snadná obsluha lodě. Měl jsem zkušenou posádku, která věděla, na co má sáhnout. Přesto jsem je cíleně vynechával z asistencí a ovládal loď pouze jedním párem rukou. To bylo mimořádně snadné a tento komfortní a bezpečnostní prvek vnímám jako daleko důležitější, než je půl uzlu na rychlosti. Umístění vinšen v dosahu kormidelníka činí short handed obraty dětskou hrou. Stejně tak vytažení, refování nebo uklizení plachet. Při vytrimování plachet plula loď s vynikající směrovou stabilitou s minimálními a nebo žádnými korekcemi na kormidle.

Nyní se vrátím ke dvojici kormidelních listů, které při plavbě na plachty v náklonu fungují bezchybně. Do života kormidelníka však přinášejí jednu nevýhodu, jejíž zvládnutí ho zocelí. Kotvil jsem v marině Hramina na východní straně mola B, přídí k molu A. Mezi příděmi vyvázaných lodí je tak 1,5-2 šířky lodě. Nemůžete tedy při odplouvání vyjet s celou lodí na volný prostor a tam jí začít točit. Testovaný Oceanis navíc neměl příďový propeler, což mi vůbec nevadilo, protože stejně nejsem zvyklý ho používat (ale v této situaci by se hodil). Jak točit lodí citlivě na místě a současně jí pomalu vysunovat ven mezi dalšími dvěma loděmi, když si nemůžete propelerem hodit vodu na kormidelní list. K tomu, aby při pohybu vpřed začala záď zatáčet, potřebujete skutečně rychlost obtékající vody kolem kormidelních listů. A jak jí dosáhnout, když tam není prostor se rozjet. Nakonec se to povedlo, ale nebylo by to zejména pro začátečníka moc jednoduché. Asi by si pomohli odstrkováním od druhých lodí, kdyby jim to absence větru dovolila. Nicméně tento a nebo podobný moment při manévrování ve stísněných prostorách jsem shledal jako jedinou nevýhodu dvou kormidelních listů. Jinak lze loď při pohybu vpřed i vzad vést s milimetrovou přesností, ale potřebujete k tomu minimální prostor a trochu rychlosti.

V kontextu zkušeností s loděmi masových výrobců této kategorie, kde je srovnatelná kvalita použitých materiálů a jejich zpracování, považuji z pohledu užitné hodnoty, komfortu, bezpečnosti, snadné ovladatelnosti a nautické architektury Oceanis 35 za velmi podařenou loď.

 

Technické údaje

Celková délka            10,45 m

Délka trupu   9,97 m

Délka na vodorysce   9,70 m

Šířka   3,72 m

Ponor standard/na přání    1,85/1,45

Lifting kýl       1,15-2,30 m

Suchá hmotnost        5 533 kg

Balast  1 559/1825 kg (krátký kýl)

Balast lifting kýl         2 151 kg

Nádrž na vodu standard/na přání 130/200 l

Nádrž na palivo         130 l

Motor  30 k

Hlavní plachta           27,50 m2

Rolovací hlavní plachta         23,00 m2

Genoa (102 %)         26,72 m2

Asymetrický spinaker           83,45 m2

Code 0            50,90 m2

Samopřehazovací kosatka    25,50 m2       

Stojná výška vzadu/salon/vpředu  1,85/1,90/1,80 m

Kategorie plavby CE A6/B8/C10

Cena bez DPH            94 000 euro

www.bemex.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Beneteau Flyer 8.8 SUNdeck

Test | Petr Láska
title

Italia 12.98

Test | Petr Láska