Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

To je on

V minulém roce jsme v pěti pokračováních představili seriál článků polského konstruktéra Jacka Centkowského o polském lodním průmyslu a nyní jsme měli možnost si s ním naživo popovídat. Dnes vám tedy netradičně představujeme autora mnoha lodí.

 

Jacek si v létě přijel užít část letošní sezóny na české vody. V roce 2013, přesně čtyřicet let po zkonstruování své první lodě, získal v Polsku titul Konstruktéra roku. Kromě vlastních lodí Balt je podepsán pod řadou lodí značek Jeanneau, Bénéteau, Quicksilver, Delphia či Galeon.

 

David Hrdina: Do kdy se datuje začátek vaší stavitelské kariéry?

Jacek Centkowski: Lodím jsem se začal jako stavitel věnovat hned po ukončení polytechnické školy v Gdaňsku. Studia jsem ukončil v roce 1972 a o rok později už jsem navrhl svou první malou překližkovou plachetnici.

 

David Hrdina: Naši čtenáři už četli test na Balt 818 Titanium, jak vlastně tato loď vznikla?

Jacek Centkowski: Bylo to na objednávku polské firmy Yacht Export, která požadovala konkrétní parametry, do nichž jsem se musel vejít. Pokud bych tedy Titána projektoval pouze podle své vůle, vypadal by trošku jinak. Takhle jsem musel dodržet parametry na požadovanou rychlost při osazení lodě různými typy motorů.

 

David Hrdina: Jak dlouho vlastně nakreslení a postavení lodi trvá a jak probíhá?

Jacek Centkowski: Je to samozřejmě práce rozdělená na jednotlivé fáze. Začínám tím, že nakreslím základní plán trupu, který jde hned do výroby, a já mezitím pokračuji v navrhování paluby a nástavby, jež pak průběžně do lodi dodělávám. Tak postupně postavím celý prototyp, který po otestování jde do sériové výroby. Když dělám loď pro Jeanneau či Bénéteau, trvá celý proces minimálně deset až dvanáct měsíců. Na samotném projektu strávím většinou čtyři měsíce. U Titána to bylo o to složitější, že jsem musel vytvořit jeho atypické dno s oblouky.

 

David Hrdina: Pokud není konkrétní zadání, jak vzniká tvar nové lodi?

Jacek Centkowski: Záleží na typu lodě, pak se mohu odpíchnout od tvaru dna a trupu. Navíc nepracuji sám, mám rodinnou firmu, ve které zaměstnávám syna a zetě, každý se specializuje na jinou část procesu stavby lodí. Takže je to společná práce. Pokud děláme loď na plavbu ve výtlaku i kluzu, je potřeba začít dnem. Rychlé lodě mají tvar V na přídi širší, než lodě na výtlačný režim. Do konkrétní přídě pak musíme navrhnout kajutu nebo kóji na spaní, což nebývá snadné. Pak je třeba myslet na stojnou výšku uvnitř lodě a tomu přizpůsobovat tvar a výšku nástavby, aby nebyla moc vysoká a přitom byla dostatečně komfortní. Vždy je ale snadnější navrhovat loď pouze výtlačnou, nebo pouze rychlou.

 

David Hrdina: Od kdy mluví zákazníci do stavby vlastní lodě, až při dodělávání interiéru, nebo dřív?

Jacek Centkowski: Mám teď svůj vlastní projekt malého hausbótu. Už o něj mám zájemce, takže mluví do přípravy od začátku. Mají různé požadavky například na prostor na palubě, který chtějí využívat na slunění, skákání do vody, takže vyhovět všemu je velmi těžké. Univerzální loď asi postavit nejde, přesto je každý nový plán lodě řadou kompromisů.

 

David Hrdina: Jaké lodě stavíte radši, motorové nebo plachetnice?

Jacek Centkowski: Já pobývám raději na plachetnicích. Mám dvě malé plachetnice, na kterých sám jezdím, takže plachty jsou mi bližší. Ale v projektování je osmdesát procent lodí motorových. Teď děláme pro Jeanneau a Bénéteau pouze motorové lodě, plachetnice dělá Jeanneau ve Francii. Moje první postavená loď byla čtyřmetrová překližková plachetnice, teď po čtyřiceti letech práce budu stavět zase takhle malou plachetnici, ale už z laminátu.

 

David Hrdina: Plachetnice tedy vedou při plavbě i stavbě, co motoráky?

Jacek Centkowski: Radši se svezu ve výtlačném režimu, mám rád na vodě klid a čas si užívat okolí, ne se někam hnát vysokou rychlostí. To ale přichází s věkem. Dvě hodiny při testování rychlou plavbu ve kluzu vydržím, ale bohatě mi to stačí.

 

David Hrdina: Na návštěvě České republiky máte základnu právě na vašem Titanu. Jak jste se svou prací spokojen?

Jacek Centkowski: Tato loď je kompromis, aby vyhověla na pomalou i živější plavbu. Je to pro mne napůl hausbót a napůl rychlá loď. Sám bych si ji asi nepořídil, ale na cestování po zdejších vodách je optimální. Dnes jsme v Praze, zítra už se budeme plavit po Slapech, zázemí si vezeme s sebou, takže spokojenost.

 

David Hrdina: Na jakou loď z vaší produkce jste nejvíc pyšný?

Jacek Centkowski: Tak je to pochopitelně plachetnice, konkrétně Centaurus 25. Z motorových lodí je to Sun Camper 30.

 

David Hrdina: Jaké jsou aktuální plány?

Jacek Centkowski: Pracujeme na hausbótu do deseti metrů délky a tří metrů šířky. Čekáme na nové stroje, abychom mohli začít, ale myslím, že příští sezónu bude prototyp na vodě.

 

David Hrdina: Povídáme si ve smíchovském přístavu – jak se vám líbí v Praze?

Jacek Centkowski: Praha je krásná a tento přístav, stejně jako řeka Vltava mají veliký potenciál. Chybějí mi tady charterové firmy, které by na kvalitních obytných lodích umožnily cestování mezi Prahou a řekněme Orlíkem, s možností předání lodí na obou místech. Tato vodní cesta je krásná.

 

David Hrdina: Na zdejší přístav se tak přívětivě netváříte?

Jacek Centkowski: Víte, já jsem byl tady na Císařské louce někdy v osmdesátých létech a prodával jsem zde plány na své plachetnice a musím přiznat, že jsem to tady po těch létech hned poznal. Moc se to tady nezměnilo, a to je škoda. Pro přístav je to výborná lokalita, chráněná před větrem, na turisticky velmi zajímavém místě v centru hlavního města. Jeho současný stav a využití jsou až nepochopitelné. Jeďte se podívat do jiných hlavních evropských měst, jak s podobným prostorem nakládají. Nebo se přijeďte podívat do Polska, jak podobná místa umíme měnit díky evropským dotacím. Když se chce, tak to jde.

 

Děkujeme za rozhovor

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Ota Halbich poprvé

Lidé | Ota Halbich
title

Veronika Kozelská

Lidé | Veronika Kozelská