Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Moje loď – můj hrad

Lodě, voda a v neposlední řadě lidé od vody byli a doufám, že ještě dlouho budou, součástí mého života. Téměř každý má svého koníčka a musím říci, že když se ohlédnu za svým dosavadním životem, tak bez víkendů a dovolených na lodi by byl o hodně chudší.

 

Myslím si, že „lodičkáře“ je možné rozdělit na dvě základní kategorie. Za prvé druh „uživatel“, to jsou ti šťastní, co si koupí loď a tuto beze změn užívají ke své radosti a oddychu po dobu letního období. Za druhé „uživatel-kutil“, méně šťastná kategorie pro odpočinek, u které létem sezóna zdaleka nekončí, naopak nastává perná zima – plánování, vymýšlení a zdokonalování lodě, stovky hodin práce a nemalých investic. Vzpomínám před mnoha lety na jednu návštěvu dvou kamarádů na Orlíku. Oba byli šťastnými majiteli téměř identických hausbótů, které se leskly nerezem v celé své kráse, a vyprávěli svůj příběh neustálého předhánění v dokonalosti při stavbě po dobu 4 let. Najednou stáli bezradně před dokončeným dílem, protože už nebylo co přidělat, a vypadali smutně. Do té doby, než je napadlo vše prodat a stavět znovu a větší. Tehdy jsem vůbec nechápal tento druh budovatelského neklidu a koupil jsem první lodičku, Štírka. Byl v dezolátním stavu, a tak jsem se při první zimě strávené v hale nad opravou ani nepodezříval z úchylky zvané „kutilství“. Musím přiznat, že určitý druh sebeuspokojení při prvním spuštění na vodu proběhl, ale loď jsme užívali dva roky beze změn. Museli jsme ovšem uznat chybu, na kterou nás všichni upozorňovali, a to malá užitná velikost. Mimochodem jsem zjistil, že u začínajících jachtařů na kajutových plachetnicích je nevhodná volba velikosti lodi nejčastější chybou při nákupu.

Štírka jsme s těžkým srdcem prodali a koupili Vento 26. Loď podstatně prostornější, bytelně stavěnou a na plachty poměrně svižnější. Spokojenost s lodí byla první sezonu veliká, a tak bylo snadné si přes první zimu logicky zdůvodnit náročnou přestavbu, včetně nového vestavěného motoru.

Myslím si, že jsem tehdy konečně pochopil přesnou definici lodě – „loď je díra ve vodě vycpaná prachama“. Je to heslo kamaráda, který tuto pravdu hlásá již spoustu let. Musel jsem v té době ale připustit, že odměna v podobě vyleštěného mazlíčka na vodě s řadou vychytávek je více než přiměřená. Za čtyři roky s Ventem jsem na tom byl stejně jako dva hausbóťáci před lety. Vše bylo doděláno a pocit prázdna mě tak vyděsil, že jsem se rozhodl k převratnému činu. Koupím novou, prostornou, rychlou a kvalitní loď, na které nebude co vymýšlet. Pak mi nezbude nic jiného než se stát „uživatelem“. Po šestiměsíčním bádání padla volba na Maxus 28. Navštívili jsme v Polsku výrobce, prohlédli výrobu, kde německá účast byla na kvalitě znát na každém kroku, a podepsal jsem objednávku lodě na zakázku. Do jara stál Maxus v Čechách na vodě. Radost to byla obrovská, výbava byla maximální, jízdní vlastnosti jsou dodnes dokonalé. S tímto pocitem jsem projezdil celou sezónu a jako uživatel jsem si to skutečně užíval. Dokonce jsem slíbil kamarádům, že do této lodi je nesmysl investovat jakékoliv peníze a čas. A to jsem také dodržel, avšak jen do druhé zimy. A hádejte! Mám za sebou nové badenplato, soláry, teakové schody, zdvojené vinšny, DVD-TV, stolek na palubě a mnoho dalšího.

Současný stav mé budovatelské choroby je v pokročilém stadiu a Maxus je na prodej. Začaly nám s manželkou v našem věku vrzat klouby, a tak jsme ve Francii koupili motorovou obytnou lodičku Nicols 800. Má to pro nás dvě velké výhody. Za prvé si splníme celoživotní sen – řeky a kanály Evropy – a za druhé, a to hlavně, loď je v takovém stavu, že je na ní po dlouhé roky co dělat.

Jo, a mimochodem potkávám často lodě jak v Čechách, tak v cizině, které září nerezem ve slunci, a to mě utvrzuje, že nás cvoků jsou zástupy. Jen ne všichni jsou ochotni to přiznat. 

                                               

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Caravelle 33 2. Díl

Moje loď | Libor Stacho
title

Bavaria 760

Moje loď | Roman Veselý