Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Simply clever

V listopadovém čísle MyBoat jsme psali o použití olověných akumulátorů na lodi. Každý akumulátor je ale potřeba nějak dobíjet, buď alternátorem od motoru, nebo ze solárních panelů. Pokud je to ale možné, nejjednodušší a nejúčinnější je použití nabíječky, napojené na břehovou přípojku.

  

Chytrým řešením je použití nabíječky Blue Power IP67 12V 17A, která je určená pro nabíjení a udržování olověných akumulátorů. Její ovládání je velice jednoduché, totiž není žádné! Nabíječka je trvale namontována v lodi, připojena na akumulátor a zapojena v elektrickém rozvodu lodě. Jakmile přistanete v marině a připojíte se kabelem k sloupku na mole, nabíječka začne automaticky pracovat. Sama si zjistí, v jakém stavu je váš lodní akumulátor a podle potřeby zvolí ten správný nabíjecí algoritmus.

Mikroprocesorem řízená nabíječka používá adaptivní, čtyřstupňový nabíjecí algoritmus:

„bulk“ – nabíjení plným proudem

„absorption“ – vyrovnávací nabíjení

„float“ - udržovací nabíjení

„storage“ – skladovací nabíjení

Pokud dojde jen k malému vybití baterie, je čas absorpčního nabíjení zkrácen, aby nedošlo k přebíjení baterie. Po hlubokém vybití baterie se čas absorpce automaticky navýší, aby bylo zajištěno plné nabití baterie. Dobu absorpce nabíječe IP67 automaticky vyhodnotí a stanoví dle času předchozí fáze nabíjení. Režim uskladnění se spustí, kdykoli nedojde k vybíjení akumulátoru po dobu 24 hodin. V režimu uskladnění je vyrovnávací napětí omezeno na 2,2 V/článek (13,2 V na 12 V akumulátor), aby bylo minimalizováno plynování a korodování kladných elektrod. Jednou za týden dojde ke zvýšení napětí zpět na absorpční úroveň, aby došlo k „vyrovnání“ akumulátoru. Tato funkce brání vrstvení elektrolytu a sulfataci, což jsou nejvýznamnější příčiny brzkého selhání akumulátoru.

Nabíječku můžete používat i v horkém prostředí, například ve strojovně. Nabíječka baterií při nárůstu teploty až do 60°C snižuje výstupní proud, avšak nepřestává nabíjet. Dvě diody přehledně zobrazují stav a nabíjecí proces nabíječe. Zelená LED bude svítit, je-li nabíječka zapojena do 230 V. Žlutá LED bude rychle blikat během nabíjení plným proudem (bulk) a pomalu blikat během absorpčního nabíjení. Žlutá LED bude svítit trvale během udržovacího nabíjení a bude zhasnutá během režimu uskladnění.

Nabíječka je odolná vodě, prachu, oleji a vibracím. Vnitřní elektronika je zalita do masivního hliníkového odlitku. Zcela uzavřená, vodotěsná, nárazuvzdorná a vybavená ochranou proti vznícení. Aby mohla být nabíječka zcela zapouzdřena, bylo zapotřebí dosáhnout velmi vysoké účinnosti 93-96%. Tím je zajištěno malé zahřívání. Pokud je baterie plně nabitá, klesne spotřeba pod 1W, což je až 10x méně než je běžný standard.

Model s přípojkou (1+Si) obsahuje druhý výstup s omezením proudu, který je napájený po dobu, po kterou se na vstupu nachází napětí 180 - 265 VAC. Tento výstup lze například použít k zabránění nastartování motoru před odpojením nabíječky (funkce přerušení spuštění motoru).

 

Technické údaje IP67 12/17

Jmenovité napětí baterie: 12V

Jmenovitý nabíjecí proud: 17A

Napájecí napětí: 180-265 Vac nebo 250-350 Vdc

Frekvence: 45-65Hz

Účinnost: 95%

Příkon na prázdno: 0,5W

Absorpční nabíjecí napětí: 14,4V

Udržovací nabíjecí napětí: 13,7V

Skladovací režim: 13,2V

Lze použít jako napájecí zdroj: Ano

Ochrany: přepólování (pojistkou), zkrat na výstupu, přehřátí

Pracovní teplota: -20 až +60°C (plný výkon do 40°C)

Vlhkost: 100%

Kabely k baterii: 1,5m

Kabel do 230V: 1,5m (CEE7/7)

Krytí: IP67 (chráněno proti vniknutí jakéhokoli tělesa včetně prachu, chráněno proti ponoření do vody do 1m po dobu 30 minut)

Hmotnost: 2,4kg

Rozměry: 99/219/65 mm

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Akumulátory

Technika | Pavel Rauner
title

Chladnička TB18 Indel B

Technika | Pavel Rauner