Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

130 let soužití s mořem

Seriál o loděnici Bénéteau jsem rozdělil na tři části, na tu od počátku do příchodu laminátu. Na druhou od příchodu laminátu do 90. let a nyní vám předkládám třetí část, která by měla popsat posledních 26 let.

 

Život se díky technologiím natolik zrychlil, že objem toho, co bych měl popsat za poslední čtvrtstoletí, by přesáhl rozměr předchozích dvou dílů, kdy se změny neděly až tak rychle. Milovníci značky se na mě nebudou zlobit, ale budu si skutečně vybírat a některé modely nebo události vědomě opominu. V minulém díle jsme skončili tím, že se zrodila modelová řada Oceanis a modely Figaro.

 

1990 Období kreativity

Když první ekonomická krize na počátku devadesátých let začala zasahovat lodní průmysl, zahájila loděnice kreativní práce na modelové řadě First. Na pařížské výstavě se vedení loděnice setkalo se svým italským loajálním zákazníkem, který pracoval jako designer u Pininfariny. Ten jim řekl, aby se probudili ze sna a žačali něco dělat, protože všechny lodě vypadají podobně a je potřeba udělat nějaký krok kupředu. Vyprávěl, kam se posouvá automobilový design a estetické požadavky zákazníků a spatřoval vzhled tehdejších lodí Bénéteau příliš jednoduchým a hranatým, což vyhovovalo tehdejším nejdostupnějším výrobním technologiím. Setkání s lidmi od Pininfariny bylo příjemné a zlomové, protože Sergio věděl hodně o potřebách klientů, kteří byli shodní jak pro automobilový, tak i pro lodní průmysl. Designéři loděnice začali spolupracovat s automobilovými designéry a vznikaly nové návrhy ztvárnění paluby. Talent designérů byl fascinující a začala se rodit podoba Firstu 45 nové generace. Tato loď byla v mnoha exemplářích prodána ještě dříve, než vůbec kupci měli možnost spatřit tuto plachetnici na vlastní oči. Dodnes, když uvidíte tuto loď někde v přístavu, tak budí stejné pozitivní emoce a lze říci, že se na ní zub času vůbec nepodepsal a přežila všechny módní trendy posledních 25 let.

Nebylo možné zapomínat na rybáře a jejich lodě, protože díky jim vyrostla loděnice do současných rozměrů. Také segment rybářských lodí zasáhl přechod od dřeva k laminátu a Bénéteau koupilo jednu z posledních loděnic na stavbu dřevěných lodí ve Vendeé, loděnici Gendron z Noirmoutier. S koupí této loděnice získalo Bénéteau velké množství velmi kvalifikovaných a zručných řemeslníků a jak už jsme zmínili v minulém dílu, rybařina byla velkou vášní Andrého. Loděnice vyvíjela trupy rybářských lodí až do délky 22 metrů, přestože to mnohdy nedávalo ekonomický smysl.

 

1991 – 2001 Společně v krizi a v růstu

Kvůli krizi v roce 1991 se ocitli všichni výrobci na světě ve stejné situaci. Jak jí ale řešit, když nevidíte příčiny? Někteří řešili situaci matematicky, ale ztráceli své společnosti. Někteří řešili tuto situaci více po lidské stránce a vzdorovali skepsi a někteří si s tím vůbec neporadili. Loděnice Bénéteau přečkala toto složité období, protože všichni drželi s optimismem při sobě, zachovali si zdravý rozum a uvědomovali si, jak se vzájemně potřebují a věřili si. Bez ohledu na to, jak existenčně složitá to byla pro loděnici situace, bylo nutné dát na všechny otázky odpověď, zvyšovat povědomí o značce a pracovat na restrukturalizaci. Bylo to také období ztrát, zemřela matka Annette, Madame Bénéteau a nečekaně Annette opustil její manžel Louis-Claude Roux, který jí zanechal samotnou s dvěma dětmi a se svou firmou s dvěma sty zaměstnanci. Annette Roux se obrátila o pomoc na svého bratra André a ani loajální a talentovaný François Chalain se svou ženou jí neodmítli pomoc.

Rok 1992 přinesl jednu z prvních akvizicí, kterou byla loděnice CNB. Vývoj trhu, stavby nových marin a dalších jejich zařízení a neoddiskutovatelný boom turistického jachtingu, zejména v dříve francouzských zámořských regionech, nechali vyrůst mnoha novým menším loděnicím. Byla to doba, kdy v Bordeaux založil Dieter Gust se svým dlouholetým přítelem Olivierem Lafourcadem loděnici CNB. Přestože loděnice Bénéteau měla jinou vizi o své budoucí cestě, než CNB, bylo odhodlání a nasazení Dietra Gusta rodině Bénéteau natolik sympatické, že se rozhodli pomoci mu v realizaci jeho vizí. Vedení loděnice Bénéteau bylo přesvědčeno o tom, že den velkých jachtařských specialistů přijde a z jeho zkušeností bude těžit i výrazně větší loděnice. CNB stavěla lodě pro nejlepší jachtařskou klientelu, šlo o veliké individuální stavby, splňující nejnáročnější požadavky. Dieter Gust se tak právem stal jedním z hlavních tahounů nově vzniklé aliance.

Rok 1994 přinesl jednu z prvních velkých podnikatelských diverzifikací, kdy se ve spolupráci s loajálními kolegy společnosti přivedl na svět téměř vizionářský projekt mobilních domů, který si vzal příklad z podnikatelských aktivit na jihu Spojených států. Tento projekt dostal jméno O’Hara a byl doslova revolučním řešením v dynamicky rozvíjejícím se světě campingu, kdy lidé utíkali ve volném čase z měst. Byla to taková alternativa k jachtingu, motivace zákazníků byla velmi podobná, lišila se jenom realizace představ, někdo na vodě, někdo na pevné zemi. V oblasti Vendeé mělo Bénéteau přímého konkurenta IRM, s kterým se brzy spojili a společně vyráběli 14 000 mobilních domů ročně.

V roce 1995 se loděnice Bénéteau podruhé rozrostla směrem ven, to když se loděnice Jeanneau stala druhou jejich externí akvizicí. Rozhodně jedním z nejvýznamnějších bodů historie loděnice Bénéteau bylo nalezení usmíření s dlouhodobějším největším rivalem, loděnicí Jeanneau. Nebylo to však tak jednoduché, jak se to může na první pohled jevit. V Paříži se totiž administrativní síly rozhodli, že budou definovat novou podobu francouzského lodního průmyslu. Pro loděnici Bénéteau bylo nepřijatelné, aby někdo jiný rozhodoval o jejich budoucnosti. Velmi intenzivně se tedy vedení loděnice vrhlo do tvorby budoucích podnikatelských plánů, aby mohlo samo na rozdíl od pařížských úředníků ovlivňovat svou budoucnost. Naprosto stejně to cítilo vedení loděnice Jeanneau a ze dvou nesmiřitelných rivalů se najednou stali spojenci pro úřednímu šimlu. Výsledkem plánu bylo, že se obě loděnice spojí, ale to musel svým rozhodnutím odsouhlasit až soud, protože tímto spojením vznikal jeden z největších subjektů v lodní branži. Když se toto rozhodnutí uveřejnilo, setkalo se s velkou nevolí také mezi zaměstnanci obou loděnic, kteří cítili pýchu za svého zaměstnavatele a neuměli si představit, že by spolupracovali se svým největším konkurentem. Nakonec se stanovila naprosto jasná obchodní a modelová politika, vznikly jedinečné týmy skutečných odborníků a zvýšila se efektivita jejich práce. Problém nebyl pouze se zaměstnanci, ale také s dealerskou sítí, která také potřebovala svůj čas, aby smysluplnost tohoto kroku pochopila.

V roce 1997 se loděnice Bénéteau chystala na svou třetí významnější externí akvizici, kterou měla být loděnice Wauquiez. Henri Wauquiez, který začínal v lodní branži stejně jako jeho konkurent Michel Dufour v roce 1964, miloval svou loděnici stejně tak, jako asi většina jemu podobných majitelů loděnic. Jeho modelová řada Centurion se těšila velkému respektu trhu. Snaha o získání této loděnice však byla neúspěšná.

 

2003 – 2004 Zrod Bénéteau Group

Každá velká společnost má svůj headquarter (hlavní stan) a loděnice stála před otázkou, které místo si pro tuto roli zvolí. Vybrali si St. Gilles Croix-de-Vie, kde proti vstupu do přístavu koupili restauraci Les Embruns, která byla svědkem v uplynulých letech mnoha jejich obchodních jednání. Z restaurace bylo vidět na molo, na kterém současní majitelé stáli jako děti ve chvíli, kdy jejich otec spouštěl na vodu svůj poslední trawler. Vše se v té době vyvíjelo velmi dobře, obchody rostly, stavěly se nové výrobní prostory a renovovaly se pod vedením Yvon Bénéteau podle návrhů studia Bérl design ty starší.

Tržní podíly loděnice rostly a dávno už nebyla malým rodinným podnikem. Do Bénéteau Group nyní patří značky Beneteau, Jeanneau, Prestige, CNB, Lagoon, O’Hara, I.R.M, BH a Monte Carlo Yachts.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Sága Bénéteau 2. díl

Historie | Petr Láska
title

Sága Bénéteau 1. díl

Historie | Petr Láska