Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

S plachetnicí po řekách

Jezer a přehrad vhodných pro plavbu máme u nás poměrně málo a tak se stále více jachtařů vydává se svojí plachetnicí na řeky. Ať už jsou to řeky naše, Vltava a Labe, nebo hustá síť kanálů a řek po celé Evropě. Vždy však platí, že zvláště v létě mají nedostatek vody.

 

Pokud máte ploutvovou plachetnici, máte částečně vyhráno. Při plavbě na motor stačí zvednout ploutev, ale se zvednutým kormidelním listem se manévruje špatně a proto je potřeba si pořídit říční kormidlo. To ale žádný výrobce lodí nevyrábí, ani vám nedodá dokumentaci k jeho výrobě, proto si ho musíte navrhnout a vyrobit sami. List kormidla může být vyroben z oceli, hliníku, laminátu nebo vodovzdorné překližky.

Jaký materiál tedy použít? Při tloušťce původního listu 10-15 mm použijeme ocelový plech. Pro tloušťku do 20 mm bude lepší hliník, který bude lehčí a se snadnější údržbou. Na ještě silnější materiál se používá laminát, ten je ale výrobně složitější, protože potřebujete formu. Proto použijeme, vodovzdornou překližku, kterou slepíme z odpovídajících vrstev na požadovanou tloušťku a olaminujeme.

Jaký tvar kormidelního listu? Říční kormidlo by mělo mít vzhledem k malé hloubce řeky ponor 50-60 cm. To by mělo stačit vzhledem k tomu že po řekách plujeme na motor a tedy bez náklonu, který způsobuje částečné vynořování kormidelního listu z vody. K usnadnění kormidlování by měl být list vyvážen, to znamená, že plocha listu před osou otáčení by měla být 10-15 % aktivní plochy kormidla, která může být z důvodu již zmíněné plavby na motor proti původní ploše snížena asi o 20 %. Pokud je motor navíc umístěn přímo před kormidelním listem, je proudění vody kolem něho větší a tím účinnější.

Velice důležitý je spodní tvar kormidelního listu. Při plavbě po mělké řece se občas stane, že zachytíte kormidelním listem o dno a mohlo by dojít k poškození závěsů kormidelního zařízení, nebo celého zrcadla lodi. Rádius spodní hrany proto vychází z osy otáčení (zvedání) kormidelního listu. List se musí lehce otáčet v knize, aby se v případě kontaktu se dnem zvedl. Neuškodí přišroubovat na spodní hranu nerezový pásek plechu.

Tento postup je velmi obecný, avšak podložený zkušeností kamarádů jachtařů z Polska. Doporučuji však tvar a velikost listu na konkrétní loď nejprve vyzkoušet výrobou ze zbytku nějaké stavební nebo obalové překližky, než se pustíte do definitivní verze. Víťa Bartek, kolega z našeho klubu, si takové kormidlo na svou ploutvovou plachetnici vyrobil a absolvoval s ním v roce 2016 plavbu po řece Mosele.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

WindSense

Technické novinky | Michal Štěpán
title

Flying Phantom - CZE 78

Sport | Alan Kučera