Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Umělé oplodnění

Zdá se mi, že se nikdy přirozeně nerodilo tolik dvojčat, jako je tomu v poslední době. Nehodlám se vůbec pouštět do seriózní diskuze na toto téma. Říkám nyní jen to, co intuitivně cítím. Nárůst dvojčat přisuzuji nárůstu počtu umělých oplodnění.

 

Francie je vyhlášenou líhní katamaránů a naleznete zde nejvýznamnější výrobce na světě. Každý se přirozeně snaží zaujmout trh a tak přivádí na trh v určitém rytmu nové produkty. Někteří potom hned dva. Inovativní francouzská loděnice Bali Catamarans, patřící do skupiny Catana Group majitele Olivera Poncina, se rozhodla přivést na svět současně hned dva modely, a už vůbec ne nejmenší. Loděnice, specializující se na vícetrupé lodě, sídlí na jihozápadě francouzského středomořského pobřeží.

Zatímco se produkty se značkou Catana orientují na movitější individuální klientelu a používají často standardně vedle uhlíkových kompozitů řadu nejmodernějších drahých materiálů, zaměřuje dceřiná společnost Bali Catamarans svou pozornost na širší cílovou skupinu a levnější formu turistického jachtingu. Jde samozřejmě jak o samotné majitele lodí, tak i charterové společnosti. Značka Bali Catamarans se v rámci skupiny zrodila v roce 2014 a již nyní nabízí, včetně obou představovaných novinek, pět modelových řad – Bali 4.0, 4.3, 4.5, 5.2 a 5.8. Snaží se tak logicky oslovit stejnou cílovou skupinu, jako její konkurence. Není totiž potřeba dlouho hledat, stačí se jen rozhlédnout, po čem je obecná poptávka. Ve velmi krátké době své existence loděnice vyrobila a prodala více než stovku katamaránů, čímž se může bez diskuze řadit mezi velká jména své branže - Lagoon, Fountaine Pajot, Nautitech nebo Leopard.

Nebylo tedy nic překvapivého, když loděnice oznámila oficiálně svůj záměr přivést na svět současně hned dvojici sesterských lodí s délkou před 50 stop, modely Bali 5.2 a 5.8. Je také naprostou samozřejmostí, že loděnice zůstává věrná svému DNA, které můžete pozorovat nejen na modelech Bali, ale také na exkluzivních modelech Catana. Nejde samozřejmě jen o vnější design, což je zcela přirozené, že sleduje tvary svých sourozenců, ale jde především o koncept konstrukce lodě, kdy jsou oba trupy spolu se středovou částí od přídě k zádi laminovány jako jeden celek. Na rozdíl od ostatních konkurenčních modelů nemají katamarány Bali klasickou trampolínu a jsou laminované v celé délce. Toto nabízí na přídi vytvoření druhého kokpitu s opalovacím lůžkem. Tato zvláštnost, která může být pro některé zákazníky zásadním kupním argumentem, nejen významně rozšiřuje užitnou plochu lodě, ale především zvyšuje její tuhost na nezvyklou úroveň.

Oba největší katamarány Bali vycházejí z konceptu „Open“, který spojuje salon s předním a zadním kokpitem do jednoho užitného celku, který však lze podle přání posádky prosklenými dveřmi oddělit. V případě vlajkové lodi Bali 5.8 lze zadní kokpit částečně nebo zcela uzavřít skleněnými prvky, což vytvoří, pokud bychom to přirovnali k domu, jakousi zimní zahradu. Zákazníci mají navíc tu možnost, že mohou podle přání a technických možností velikost salonu na úkor zadního kokpitu navyšovat. I v případě většího salonu lze kokpit separovat.

Oba nové katamarány Bali přicházejí s velkolepou koncepcí flybridge, kde nalezla své místo kromě kormidelny také rozměrná sedací a opalovací soustava. Všechny ovládací prvky jsou přes organizéry stažené ke kormidelně, takže loď je ovladatelná jedním párem rukou a kormidelník má ze shora při manévrování v přístavu dobrý přehled o dění kolem celé lodě. Stejně jako všechny ostatní modely Bali, mají i 5.2 a 5.8 ve standardní výbavě samopřehazovací kosatku.

Obě nové lodě mají i v podpalubí velmi podobný koncept, který zákazníkům nabízí čtyř-, pěti- a šestikajutové uspořádání, když nepočítáme v předních částech obou plováků kajuty pro posádku. V kajutách lze objednat jak pohodlná rozměrná dvoulůžka, tak i po dvou samostatných lůžkách. Další zajímavostí příchozích dvojčat je možnost vstoupit do zadních kajut přímo z kokpitu.

O přesných cenách se v tuto chvíli stále ještě spekuluje, ale unikla přes prodejce informace, že základní cena menšího katamaránu Bali 5.2 by měla být lehce pod 800 000 euro.

 

 

 

Technické údaje                       Bali 5.2           Bali 5.8

Celková délka                          15,99 m          17,50 m

Délka na vodorysce                 15,54 m          16,80 m

Šířka                                       8,30 m            8,94 m

Ponor                                      1,45 m            1,48 m

Suchá hmotnost                     19 500 kg      24 500 kg

Hlavní plachta                          88,0 m2        101,0 m2

Samopřehazovací kosatka        54,0 m2           63,0 m2

Nádrže na vodu                      1200 l             1600 l

Nádrže na palivo                     1200 l            1600 l

Motory                                   2 x 55 k          2 x 75 k

Kategorie plavby CE                A          A

Koncept                                Oliver Poncin 

Nautická architektura             Xavier Faÿ      

Design interiéru                    Hervé Couedel    

www.bali-catamarans.com

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Boot & Fun 2016

Blog | Pavel Libora
title

Říční kormidlo

Technika | Pavel Rauner