Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Breaking Rules. Setting Trends.

Tato dvě hesla si loděnice Hanse zvolila jako svůj „claim“, což je v marketingové řeči něco, co má stručně vypovídat o jedinečnosti dané značky. Z televizní reklamy známe určitě velmi dobře Das Auto (VW), Vorsprung durch Technik (Audi - Náskok díky technice), Freude am Fahren (BMW - Radost z jízdy), Best or nothing (Mercedes-Benz – Nejlepší nebo nic) nebo škodovácké skromné Simly clever.

 

Loděnice Hanse přichází v poslední době s řadou inovací, které jsou stále ještě v rozměrech přirozeného vývoje. Nyní ale představila řešení strojního pohonu plachetnice, ke kterému je potřeba nejen odvahy, aby někdo mohl udělat krok jiným směrem.

Hanse 315 e-motion rudder drive je z pohledu dosavadních strojních pohonů plachetnic revolučním řešením, na kterém Hanse spolupracovalo s dánskou firmou Jefa, specialistou na kormidelní systémy, a německou společností Torqeedo, která je známá vývojem elektrických lodních pohonů.

Hanse 315 e-motion nahrazuje nejen dieselový motor, ale také saildrive, čímž mizí z podpalubí řada soustrojí a tento prostor může být použitý pro moderní ekologické komponenty elektrického pohonu. Díky absenci saildrivu také samozřejmě zmizel jeden otvor v trupu a co si budeme říkat, čím méně otvorů, tím lépe.

Elektromotor s výkonem 4 kW s propelerem se sklopnými listy byl instalován do kormidelního listu a připevněn z důvodu pevnosti přímo na hřídel kormidla. Výhodou tohoto systému nejsou jen nulové emise škodlivin z výfukových plynů, ale výrazně citlivější reakce lodi na povely kormidelníka a snazší manévrovatelnost s lodí. Zapomenout nelze ani na naprosté ticho. Úhel otočení kormidla je mezi oběma krajními polohami 100 stupňů a s lodí lze bez pohybu vpřed nebo vzad na místě točit kolem její svislé osy, resp. těžiště, což výrazně usnadňuje manévrovatelnost ve stísněných prostorech některých přístavů. Dalšími výhodami jsou údržba a hmotnost. V systému pohonu e-motion je minimum pohybujících se součástí, které je nutné mazat a udržovat. Celý systém je potom o 100 kilogramů lehčí ve srovnání s konvenční pohonnou jednotkou.

Součástí systému jsou dva až čtyři li-ion akumulátory, které jsou schopné dodávat energii, s níž se plachetnice Hanse 315 na vzdálenosti 30 mil pohybuje rychlostí 4,5 uzlu. Největší rychlost tohoto pohonu se stejným typem lodi je 6,1 uzlu, což je v podstatě stejné, kolik by bylo možné dosáhnout se vznětovým motorem, ale při této rychlosti se výrazně snižuje plavební dosah elektricky poháněné lodi. Samozřejmě touto optikou je jasné, že při nižších rychlostech se prodlužuje vzdálenost. V systému jsou integrovány rychlonabíjecí nabíječky které po připojení na břehovku dokážou zcela vybité akumulátory dobít na plnou kapacitu za 3 hodiny.

Svou světovou premiéru si systém odbyl při příležitosti Hanseboot Hamburg 2016.

www.tpscentrum.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Sealine C530

Novinky | Michal Štěpán
title

Kam letos?

Co se děje | Tomáš Kapička