Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Vlajková loď

Estonská loděnice Saare Yachts se zhostila nelehkého úkolu. Vydala se se svými velmi kvalitními produkty do prostředí, které je po mnoho desetiletí silně obsazené konkurencí. Prosadit se v tomto segmentu bude vyžadovat hodně trpělivosti a silné finanční zázemí.

 

Vstoupit z Estonska mezi zavedené Švédy by mohl někdo nazvat troufalostí. Samozřejmě bez jakéhokoliv zaujetí. Ale představme si, že se rozhodnete stavět lodě. Tak jako první musíte určitě jaké lodě. Zmapujete si trh a zjistíte, jak vypadá kvalitativní spektrum nabídky na trhu, spektrum velikostí lodí a spektrum jejich cen. Vždy jen v určitých místech se tato spektra protnou a to je místo, kde máte šanci uspět. Chcete vyrábět malou a levnou loď, pak těmto základním parametrům odpovídá na trhu určitý kvalitativní standard. Stejně tak je to, když se rozhodnete dělat velké a kvalitní lodě. Kterým odpovídá určitá cenová hladina a zcela konkrétní konkurenti. Když si nebudeme nic nalhávat a řekneme si, že chceme vyrobit druhou Hallberg-Rassy, Najad nebo Malo, pak proti nám stojí v určité cenové hladině loděnice s mnohaletou tradicí a dobrým jménem na trhu. Co musíme udělat pro to, abychom takovou svou loď prodali? Buď musíme být za stejnou cenu ještě lepší a musíme o tom trh nákladnou komunikací a postupným získáváním důvěry přesvědčit a nebo musíme být levnější. Jako zákazník ruku na srdce, když budou vedle sebe stát čtyři kvalitativně identické produkty s identickou cenou, co bude pro nás jako zákazníky pro koupi rozhodující? Pouze emoce. Buď dáme přednost nejvyhlášenější značce, nebo dáme přednost svému estetickému cítění a nebo dáme přednost dojmu, které na nás jednání s loděnicí udělalo. Příliš pýchy personálu u prémiové značky může celý obchod také zhatit. Tou hypotetickou loděnicí, kterou jste se na chvíli stali, byla estonská značka Saare. A vy jste zas jen obyčejným zákazníkem, jehož situace je ve srovnání s loděnicí výrazně jednodušší.

Saare tedy staví velmi kvalitní, konzervativní a hezké lodě a Saare se i přes svůj velmi upřímný postoj vůči trhu pere s jeho nedostatečným zájmem, aby ekonomicky úspěšně přežila. Německým autorizovaným dealerem značky Saare je Thomas Nielsen z Eckernförde, který přibližně před půl rokem svou pozici vůči loděnici poněkud změnil. Věří v obchodní úspěch těchto lodí, a tak majetkově vstoupil do loděnice a dnes je nejen německým dealerem, ale současně majitelem loděnice. Prodává tedy sám sobě. Takže pokud by se vám někomu loď Saare líbila a chtěli jste na tom vyzrát a koupit loď přímo od výrobce bez zbytečné marže dealera, tak v tomto případě nepochodíte.

Divíte se, o čem to nyní mluvím? Jsem v kontaktu skoro se všemi prodejci lodí v Čechách. Na ty se obvykle český zájemce o loď jako první obrátí. Přestože ví, že od nich loď koupit nechce, okrádá je o čas a vytahuje z nich všechny informace a cenové nabídky, aby nemusel ztrácet čas a peníze jednáním s jazykovou bariérou někde v zahraničí. Když potom má jasno, co by chtěl, obrací se takový zákazník pěkně po česku přímo na výrobce. Koupit si loď a ještě na tom vyzrát a nedat nikomu vydělat je kýženým cílem, aby loď skutečně těšila. Solidní výrobci s ním jednat nebudou a odkážou ho na svého zástupce v Čechách. Myslím si, resp. chtěl bych věřit, že to neudělá ani německý a třeba holandský dealer, protože je to nemorální a nebude si kvůli jedné lodi s mizerným výdělkem komplikovat život v dealerské síti a kazit vztahy s výrobcem. Rakušák to také možná neudělá, ale od Rakouska na jih už bych za to ruku do ohně nedal. Tam prodají loď komukoliv i bez výdělku, aby měli v továrně čárku, a zákazníka potom odrbou na jiných věcech. Tak jen abyste věděli, že u Saare to nebude tak lehké. Také si myslím, že takový zákazník, kterému by se plachetnice Saare líbila, nebude svým charakterem spadat do modelu, který jsem v tomto odstavci popsal.

Když jsem psal o Najadu 450 CC, tak jsem celkem přesně popsal pocity, které cítíte, když vstoupíte na palubu kvalitativně vyšší třídy lodě. Nyní bych se musel opakovat. Oči se kochají každým detailem a ruce se s velkým potěšením dotýkají přírodních materiálů. Centrální kokpit, zadní kajuta, kuchyně v průchodu, pohodlný salon a vše z masivního dřeva. To nejde popsat, to musíte zažít. Na Saare 46 CC se mísí jak ryze konzervativní prvky, například do horní části boků integrované kovové lišty, chránící bok proti oděru, tak i zcela moderní prvky, kterými v tomto případě mohou být například moderní bezrámová tmavá okna. To je jedna z věcí, která se mi například nelíbí, ale loděnice tím jistě zkouší vyjít vstříc té skupině zákazníků, kteří módní trendy sledují. Čistě hypoteticky, kdybych si Saare 46 CC objednával, pak pokud by to bylo technicky možné, trval bych na menších oknech v kovových rámech stejně tak, jako to mají její menší sesterské modely, například Saare 41 CC2. Nejenže se mi na lodi tohoto konzervativního typu tato „stará“ okna líbí více, ale jsem přesvědčený o tom, že budou mít i delší životnost a budou méně problematická se zatékáním.

Tak tedy, Saare 46 CC jsem si jen dvakrát detailně prohlédl, nikdy jsem na ní neplul (doufám, že to jednou bude možné) a četl jsem test německého časopisu Yacht, jehož souhrnný výsldek je jednoznačně pozitivní. Na domácí webové stránce výrobce je citace dopisu, který poslal majitel Saare 46 CC s trupem č. 1 do loděnice. Myslím, že hovoří za všechny nezávislé testy. Protože nikdo s lodí neudělá objektivnější zkušenost, než její majitel. Nechci to záměrně překládat, abych nikomu nevkládal do úst svou interpretaci překladu. To nechávám na každém z vás.

 

Dear Peeter, Dear Thomas

The very first Saare 46 ever built, „Lucky Dane“, has ended its maiden voyage. We arrived at our home port Vordingborg yesterday, after a long trip that brought us home from Estonia through Finland, the Åland Islands, the Stockholm archipelago, Kalmar, Rügen, Eckernförde, the islands south of Fünen, Aarhus, and Kerteminde . The log now shows 1334 nautical miles.

So, I can with confidence say: We tested the boat in real life, from 0° Celsius in Finland to 30° Celsius in the Stockholm area to pouring rain in Denmark. Winds ranged from zero to gale-force, some of the harbors were narrow, crowded, and windy.

However: The Saare 46 is very easy to maneuver, even with only 2 sailors on board. The Saare 46 sails extremely well - and I must add - fast. The Saare 46 is well insulated (which we appreciated at nighttime in Finland). Everything on board has been built to very high craftsmanship and technical standards, and we enjoyed the fine details every day. And not forgetting, everything on board is still in perfect working order after our long trip.

As you must remember, I wished to take a big part in deciding what the layout and all the details of the yacht should be like, and I must say, Peeter and his team realized my ideas and wishes in a very professional and skilled manner. Before starting our first journey home, I thought I would keep a list of all the features that could be improved for the second Saare 46, but I could not come up with one single thing. This goes to prove that you carried out my ideas perfectly.

 

Thank you for a great job.

Hans G., Denmark

Owner of Saare 46 No. 01

 

Technické údaje

Celková délka            14,14 m

Šířka   4,20 m

Ponor  2,20/2,00 m

Suchá hmotnost        13 600 kg

Hlavní plachta           59,6 m2

Kosatka          48,3 m2

Genoa (150 %)         72,8 m2

Spinaker         162 m2
Kategorie plavby CE A

saareyachts.com       

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Boot Düsseldorf

Magazín | Petr Láska
title

Roboti Kuka

Technika | Petr Láska