Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Ve svém živlu

Získat vztah k lodím Najad potřebuje určitý čas. Zatímco jsou švédské Hallberg-Rassy jako etalon sériově vyráběných turistických jachet poněkud „provařené“, jde celou dobu značka Najad se svou typickou tmavě červenou Bordeaux v jejich stínu.

 

Jistě to není tím, že by nabízela horší kvalitu. Dokonce i v otázkách designu je podobně konzervativní jako HR a nenechává se příliš ovlivňovat módními trendy. Král však může být jen jeden a tolik lidí, kteří by byli ochotní zaplatit za krále a odvézt si jeho švagra, zase mezi zájemci o novou loď není.

Najad uvedl na trh novou loď naposledy v roce 2010 a pak si prožil hospodářsky a ekonomicky velmi turbulentní období, kdy se za zachování jeho existence, jako ikony švédského lodního průmyslu, zasazovala i místní vláda. Automobilku SAAB se jí i přes ztrátou mnoha pracovních míst nepodařilo zachránit. Možná o to pečlivěji se bez ohledu na počet zaměstnanců vláda postavila k rodinnému stříbru a držela kontrolu nad tím, kdo jako nový majitel smysluplně majetkově vstoupí do loděnice Najad a postaví jí znovu na vlastní nohy. Diskutabilní navždy zůstane, kde začínaly skutečné vládní možnosti a kde končilo populistické politikaření. Tak jsme vnímali kusé zprávy v posledních šesti letech.

Realita je taková, že loděnici založil v roce 1971 Bernd Arvidsson v Kungsvikenu na ostrově Orust severně od Göteborgu a na konci 70. let loděnici přestěhoval pár kilometrů východně do přístavu Henån. Prvním modelem byl Najad 34. Nejznámější modely pro oceánský jachting z této éry jsou Najad 320, Najad 391 a Najad 460. V roce 2003 převzal loděnici od Bernda Arvidssona holandský obchodník Alfred van Wincoop, který sám vlastnil několik lodí Najad a pocházel původně profesně z finančnické branže. Rok před převzetím pracoval v loděnici jako marketingový ředitel. Po jeho převzetí loděnice přišla dramatická změna výrobního programu, o kterou se zasloužila především konstrukční kancelář judel/vrolij, která vtiskla designu lodí nový moderní a sportovní vzhled. Je otázkou, zda toto tradiční klientela od Najadu očekávala. Pod elegantní světlý interiér se tehdy podepsalo londýnské studio Rhoades/Young Interiors, původně v rukou Dicka Younga. Typickými představiteli té doby jsou Najad 505 a vlajková loď Najad 570. Finanční problémy během hospodářské krize v letech 2008/2009 donutily Alfreda van Wincoop loděnici odevzdat do rukou anglických investorů Animatrix Capital Ltd. Stejným majitelům tak tehdy patřila i švédská loděnice Maxi Yachts. V srpnu 2011 však loděnice vyhlásila konkurs a pouhé tři měsíce poté jí převzal se souhlasem vlády také na ostrově Orust sídlící výrobce motorových lodí Nord West. Výroba lodí Najad se přenesla do výrobních prostor Nord Westu ve městě Vindön. V původních prostorách loděnice Najad v Henån byla založena nová společnost OYS Orust Yacht Service, zabývající se zimováním, opravami a přestavbami lodí.

Společnost Nord West & NAJAD AB necelý rok a půl po zahájení spolupráce oznámila v únoru 2013 insolvenci. Její závazky převzal obchodník Runo Gillholm, který nejen značku samotnou, ale všechny formy modelů Najad 355, Najad 410, Najad 440cc, Najad 440ac, Najad 505 a Najad 570 na podzim 2013 přestěhoval do prostorů společnosti švédské loděnice Lidköpings Båtsnickeri (výrobce plachetnic SwedeStar). Nedlouho na to se loděnice Najad vrátila do původních prostor v Henånu, kde zaměstnanci OYS Orust Yacht Service a bývalý personál značky Najad pokračují ve stavbě kvalitních jachet. Prvním novým produktem je model Najad 450 CC s tradičně centrálním kokpitem, který se poprvé představil veřejnosti v loňském roce. Nejdříve při výstavě Hanseboot Ancora, kde jsme již vstoupili na jeho palubu, posléze na výstavě Hanseboot Hamburg a nyní v Düseldorfu.

Najad 450 CC představuje v nové etapě existence loděnice zcela novou konstrukci, která ve výrobním programu nahrazuje úspěšný model 440. Trup z pera studia Judel/Vrolijk & Co v Bremerhavenu prošel kompletním přepracováním a tvary jsou nyní výrazně modernější, s kolmou přídí a zádí. Zejména na přídi loď přibrala kvůli vnitřnímu prostoru na objemu a novinkou jsou i okna v trupu. Zcela nové jsou potom křivky nástavby se středovým kokpitem a zadní kajutou. Lepší je umístění vinšen, které jsou nyní lépe dosažitelné od kormidla. Tvar zrcadla se schody po stranách je nejen designérsky zajímavý a neotřelý, ale po jeho vyklopení se otevře garáž pro dingy a své místo tam nalezly i plynové tlakové lahve.

Nová je také konstrukce takeláže od Seldénu s dvěma páry sálingů, která se ve srovnání s předchůdcem jakoby více rozkročila. Vanty jsou uchycené na boardlajsně a podsálingové vanty vedou k ukotvení na krajích nástavby. Tím se dosáhlo nejen lepšího roznášení sil, ale také průchod na příď zůstal ničím nerušen. Zákazníci mohou volit mezi klasickým stěžněm a mezi stěžněm s rolovací hlavní plachtou. Konstrukce lodě a takeláže neumožňuje nasazení velké genui a přední plachta je omezená 106 % překrytím. Na pevný nerezový čelen lze objednat druhý stěh s rolovacím zařízením, na který lze nasadit jak genaker, tak i Code 0. Nerezový čelen slouží také jako kotevní lože a nebo jako stupačka pro snadné vystoupení a nastoupení přes příď.

Layout interiéru zůstal ve srovnání s předchozím modelem principiálně nezměněný a nabízí uspořádání, které je u lodí této délky se středovým kokpitem obvyklé. Pro každého, kdo se převážně v charteru plaví na obvyklých produktech masových výrobců, musí být fascinující vstoupit do průchodu kolem obrovské kuchyně do zadní kajuty, kterou je potom velmi těžké opustit a vrátit se do reality. Zabývat se layoutem interiéru by teď byla ztráta času, protože to si každý najde na internetu, ale v interiéru ještě zůstaneme. Když do něj vstoupíte, dýchne na vás i přes moderní tvary skutečný duch loďařské truhlařiny. Útulnost je přímo fascinující a pro mě nejsilnější dojem činí, když se můžu dlaněmi a prsty dotýkat každého dílu interiéru. Cítím tu sílu a dlouhou životnost, kterou vyzařují. Projevovat údiv nad použitými materiály a jejich pečlivým zpracováním je v případě Najadu naprosto zbytečné. Pochopíte o čem mluvím až ve chvíli, kdy si to na vlastní kůži vyzkoušíte. Ten rozdíl je nejen vidět, ale i na omak cítit. Není divu, když cena včetně daně je ve srovnání s masovými stejně velkými produkty přibližně dvojnásobná. Vím to, nedivím se tedy, ale těším se na ten dotek vždy, když do podobné lodě vstupuji. V tu chvíli se pro mě zastavuje čas, sedím, kochám se očima, kochám se rukama a nechávám se unášet představami. Internet nám zprostředkuje leccos a možná si s tím někdo dokáže vystačit. Asi jsem stará generace, ale myslím si, že internet nám nikdy nemůže zprostředkovat doteky a vůně. Přes internet nikdy nemůžeme cítit energie, které na nás v daném prostoru působí. Když si kdekoliv sednete do lodě a otevřete volný průchod všem svým smyslům, pak budete hned vědět, která loď pro vás představuje tu pravou. Na tyto pocity je jakýkoliv rozum krátký.

Od zaměstnanců loděnice jsem se v Düsseldorfu mimo jiné dozvěděl, že tmavě červená typická barva Bordeaux bude do budoucna jen jednou z možných, které si může zákazník objednat. No, proti gustu žádnej dišputát. Určitě vědí, co dělají, když potřebují své lodě prodat.

 

Technické údaje

Celková délka            13,50 m

Délka na vodorysce   12,20 m

Šířka   4,03 m

Ponor  2,10 m

Suchá hmotnost        14 000 kg

Balast  4800 kg/34,3 %

Plocha plachet           95 m2

Nádrž na vodu           550 l

Nádrž na palivo         425 l

Motor  diesel max. 75 k/ Saildrive

Kategorie plavby CE A

Design            Najad & judel/vrolijk

Cena vč. DPH 6 877 140 SEK (570 000 EUR)

www.najad.se

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Delphia 40 Ocean Journey

Moje loď | Tomáš Kůdela
title

S/Y Carmen 1

Moje loď | Ája a Filip