Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Prostorový zázrak

Modelovou řadu Trawler představila loděnice Beneteau v roce 2003, v době, kdy většina zájemců o motorovou loď nešla designérsky cestou bývalých rybářských lodí. Před 14 lety byly moderní štíhlé linie rychlých motorových člunů a měřítko užitné hodnoty nebylo až tak důležité.

 

Doba se však mění a s ní se mění i požadavky zákazníků. Neznamená to, že by dnes nebyl zájem o moderně střižené rychlé lodě, které jsou prostě jen takovou hračkou na kratší časový úsek, ale vyrostla nová cílová skupina, pro kterou je život na lodi něco zcela odlišného. Více než rychlost je pro ně důležitý vnitřní prostor, stabilita a bezpečnost na neklidném moři, snadná ovladatelnost a manévrovatelnost v marínách.

Před 14 léty začal tento příběh modelem Swift Trawler 42, který měl ve skutečnosti 44 stop a je dodnes na trhu ojetých lodí velmi ceněným kouskem, jehož cena se pohybuje podle stavu u lodě z roku 2005 mezi 200 a 300 tisíc euro. Designérsky neměl u evropské klientely na růžích ustláno a jeho tvarům rozuměli především zákazníci ze zámoří, kde byl dlouhodobý život na podobných lodích přece jen přirozenější. V Evropě představovala v tu dobu motorová loď pro movitou klientelu příležitost ke společenskému exhibicionismu a ten samozřejmě nekorespondoval s tvary a užitnou hodnotou Trawleru, který byl a je emotivně poněkud usazený. Na tomto místě je třeba vidět prozřetelnost loděnice, která velmi správně věřila tomu, že čas trawlerů v Evropě teprve přijde. V loňském roce se představil jako novinka Swift Trawler 30 s délkou do 10 metrů, což je naprosto úžasné. Úžasné je na tom to, jaký prostor pro dlouhodobý život na palubě lze vybudovat na třiceti stopách délky a stále mít k dispozici bezpečnou loď pro dlouhé plavby po moři.

Nebudeme si nic nalhávat, když se budete pohybovat po jakékoliv marině u moře, tak lodě s délkou 30 stop budou jedny z nejmenších, které tam uvidíte. Když se ale soustředíte na svoje reálné potřeby, na to, co skutečně potřebujete, abyste strávili na vodě se svou partnerkou, dětmi a nebo nejbližšími přáteli nějaký čas, pak jistě oceníte, že základní cena bez DPH 181 400 euro odpovídá zážitkům, které očekáváte. Samozřejmě místa na lodi, každé, není nikdy dost a je velmi důležité nepodlehnout tomuto tlaku a tomu, co říká vaše okolí, které však za vaší loď neplatí. Pokud tedy nechcete pořádat na palubě bujaré večírky se spoustou přátel a loď má sloužit pouze pro relaxaci vaší nejužší rodiny, pak jste v mých očích u Trawleru 30 na správné adrese. Kdyby se nemá říkat, ale já to udělám. Kdybych neměl radši plachetnice a kdybych na to měl dost peněz, pak by Swift Trawler 30 byl tou motorovou lodí, která by beze zbytku pokryla mé nároky na využití lodě. Rychlost a výkon motoru by potom bylo pro mě jako plachtaře to poslední, na co bych koukal. Zajímala by mě spíše nízká spotřeba a dlouhý jízdní dosah.

Na vyvázanou loď můžete nastoupit přes koupací plošinu a nebo otevíracími dveřmi na pravoboku. Koupací plošina má šířku 90 centimetrů a nabídne dostatek prostoru, abyste se cítili jistě. Otevřít lze jak střední část třídílného uzavření kokpitu, tak i oba krajní díly, v nichž jsou schovány sklopné sedačky. Kokpit sám o sobě nenabízí prostor na zbyt, ale když se schody na flybridge stáhnou k prosklené stěně salonu a otevře se celá zadní příčka, pak vznikne dostatečně velký prostor na trávení volného času v kokpitu. Když vezmeme v úvahu i rozměrný flybridge se sezením ve tvaru U a místem pro rozprostření opalovací podložky, pak spolu s opalovacím lůžkem na přídi je na palubě Trawleru 30 pro dva dospělé a dvě děti prostoru více, než dokážou využít. I přes celkovou šířku 3,53 metru jsou boční pochozí plochy mezi kokpitem a přídí dostatečně široké a bezpečné a vysokým relingem. Na pravoboku vedle kormidelny jsou rozměrné posuvné dveře a přímo proti nim je otevíratelný bok, což je velmi praktické řešení, pokud připlujete do přístavu sám a nebo pouze s partnerkou. Když přirazíte bokem k molu, můžete velmi pohodlně opustit kormidelnu a s vázacím lanem v ruce vystoupit na molo. Může se to zdát jako maličkost, ale právě na lodi této velikosti nebudete trávit čas s posádkou a vše, co si můžete udělat sami bez pomoci druhých lidí, má větší hodnotu, než si možná nyní dokážete představit.

Prosklená stěna mezi salonem a kokpitem je třídílná a posuvná, aby vstup do interiéru byl co nejširší. Zavřená tedy zůstává pouze třetina za schody na flybridge. Stůl ze salonu lze přenést do kokpitu a nebo zasunout pod pohovku v salonu, aby vzniklo více místa pro pohyb po palubě. Pod pohovkou jsou tři šuplíky, prostřední má délku poloviny pohovky a krajní jsou cca čtvrtinou pohovky. Po vysunutí pouze krajních částí je možné vyjmout z obou zásuvek čalouněný sedák a vznikne tak pohodlné sezení tvaru U pro čtyři osoby. Vnitřní části zásuvek s čalouněným sedákem lze také odnést do kokpitu a vytvořit tak sezení venku. Když se vysunou všechny tři zásuvky, pak na ně lze položit opěradlo lavice, čímž vznikne rozměrné a pohodlné dvoulůžko v salonu. Na levoboku začíná nábytková vestavba prostorem pro umístění všech potřebných ovladačů, pojistkové skříně pro rozvod 230 V a prostoru pro umístění televize a audiosystému. Na to navazuje rozměrná kuchyně s lednicí, dřezem s tekoucí vodou a dvouvařičem.

Pod podlahou kokpitu se nalézá velký prostor, kam lze umístit například generátor a odsolovač a který může také sloužit jako úložný prostor pro nezbytné vybavení na lodi. Také podlaha v salonu lze zvednout a pod ní se nalézá motorový prostor s jedním vznětovým motorem Volvo Penta o výkonu 300, resp. 370 k. Kormidelna je vybavená podle přání zákazníka, u lodě, kterou loděnice připravila pro představení novinářům, dominoval celé ploše před kormidlem 15palcový multifukční displej Raymarine, po jehož stranách byly další ovládací prvky informační přístroje. Velké kormidelní kolo je na stěně kormidelny umístěné v duchu klasického pojetí vertikálně a pod ním je sklopná opora pro nohy, díky které lze po sklopení vytvořit další vyšší podlahu pro jedince menšího vzrůstu. V přídi se nalézá na 30stopou loď velkoryse pojatá majitelská kajuta, před níž je na pravoboku toaleta a na levoboku velký plnohodnotný sprchovací kout. Mohu velmi dobře srovnávat s 30stopou plachetnicí, proti které je Swift Trawler 30 prostorovým zázrakem.

Představená loď byla osazená jedním motorem Volvo Penta D6 o výkonu 370 koní a díky dobrému odhlučnění byla největší naměřená hladina hluku na úrovni 65 dB. Při pomalé plavbě na 1250 otáček byla rychlost lodi 6,9 uzlu, spotřeba 5,3 litru na hodinu a jízdní dosah 843 nm. Při cestovní rychlosti 19,2 uzlu točil motor 3000 otáček a spotřeba na hodinu oscilovala kolem 50 litrů. Na maximální otáčky 3640 1/min byla rychlost 26,4 uzlu, spotřeba však překračovala hodnotu 80 litrů na hodinu, což zredukovalo jízdní dosah na 220 nm. Swift Trawler není konstruován na vysoké rychlosti, od tvaru trupu, který hledá kompromis mezi co největším obestavěným prostorem a velmi dobrou ovladatelností a bezpečností, tedy nelze očekávat nic jiného. Chování lodě je vždy klidné a dobře kontrolovatelné, nejde o loď, s kterou byste si mohli zablbnout. Jejím cílem je dopravit vás bezpečně a pohodlně na jakékoliv místo a dopřát vám maximální pohodlí při pobytu. Dokážu si představit, že by motorizace vůbec neumožňovala jízdu ve skluzu a nedokážu si představit jedince, kterého zaume tento koncept a on hledá i rychlost. Ti, co hledají rychlost, vykročí v rámci nabídky stejné loděnice k jiným modelům.

Vody naší republiky jsou propojené s evropskými toky a je obecně známou věcí, že není problém doplout z Prahy na moře (Baltické, Severní a Středozemní) a stejně tak zpět. Dovedu si tedy dobře představit, že někdo si pořídí takovou loď, aby na ní žil na Vltavě a dovedu si představit, že se dočasně vydá na moře, aby se třeba za nějaký ten rok zase po vodě vrátil až domů. Třicetistopá loď s ponorem jeden metr umožňuje, abyste s ní kromě moří procestovali všechny vnitrozemské evropské vody. A na domácích vodách nebude vypadat, že sem nepatří.

 

Technické údaje

Celková délka            9,9 m

Délka trupu   9,58 m

Šířka   3,53 m

Ponor  1,05 m

Výška nad hladinou  4,60 m

Výška nad hladinou s radarem       5,15 m

Suchá hmotnost        6000 kg

Nádrž na vodu           300 l

Ndrž na palivo           700 l

Motor  Volvo Penta, diesel, 300/370 k

Kategorie plavby CE B8

www.bemex.cz

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

S Torpedem z Prahy kolem Evropy 3

Plavba | Pavel Polák
title

Najad 450 CC

Představujeme | Petr Láska