Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Nadvláda francouzské školy

První sobotní večer výstavy Boot Düsseldorf tradičně patří společenské akci FlagshipNight, kterou pořádá vydavatel německého magazínu Yacht, firma Delius Klasing Verlag, a kde jsou vyhlašovány výsledky ankety European Yacht of the Year. Ani letos tomu nebylo jinak a zde jsou výsledky. Čtyři z pěti držitelů titulu European Yacht of the Year 2017 pocházejí z francouzských loděnic. Pátý titul putuje do Slovinska.

 

Zástupci jedenácti evropských nejvýznamnějších jachtařských časopisů nejprve nominovali v každé kategorii pět kandidátů, aby se potom v polovině září a října sešli jak na Azurovém pobřeží v Cannes, tak i na západním pobřeží Francie v La Rochelle, kde pro ně byly připraveny nominované lodě ke srovnávacím testům. Volba vítězů určitě nebyla lehká, protože dnešní produkty jsou technicky na velmi vysoké úrovni a rozdíly mezi nimi nejsou tam markantní, aby jeden byl špatný a druhý dobrý. Nominováno byla spousta novinek, které pocházely jak od velkých loděnic, vyrábějícíh sériově, tak od malých loděnic, které se zabývají výrobou jednotlivých kusů. Proti sobě tak stály supermoderní kompozitový speciál a například dřevěná klasika.

 

Kategorie Family-Cruiser

RM 970 - vítěz

Django 12.70

Ikone 7.50

Jeanneau 51

Sunbeam 22.1

 

RM 970

S kompletně novou lodí vstoupili nyní Francouzi do velmi oblíbené a dobře obsazené desetimetrové třídy. RM 970 je stejně jako její sesterské modely postavena shodnou technologií, tedy z překližky. Lodě z loděnice Fora Marine vynikají nejen svou ojedinělou konstrukcí, ale především perfektním zpracováním, plavebními výkony a vnitřním uspořádáním. Pro RM 970 jsou k dispozici tři verze kýlů a buď pína nebo dvojice kormidelních kol.

 

 

 

Kategorie Performance-Cruiser

Pogo 36 - vítěz

Dehler 34

Grand Soleil 58

J 122 E

Ofcet 32

 

Pogo 36

I přes rozdílnost nominovaných kandidátů, resp. možná právě proto se dalo očekávat vítězství francouzské lodi Pogo 36. Když se bavíme o kategorii Performance Cruiser, tak bychom těžko hledali mezi soupeři ve finále loď, která by byla více performance. Plavební výkony Poga 36 byly tím, co přesvědčilo členy jury, aby zvolili Pogo 36 jako loď roku. Udělali tím radost všem příznivcům offshorového jachtingu, kteří nic jiného neočekávali. Velmi osobitý design má na svědomí studio Finot/Conq a dlužno říci, že jim nechyběla odvaha. Pogo 36 je zde nejen pro neobyčejné zážitky z plavby, ale dokáže poskytnout dostatek bezpečí a pohodlí při turistických plavbách.

 

Kategorie Luxury-Cruiser

Oceanis Yacht 62 - vítěz

Bestevaer 45 Pure

Garcia 52 Exploration

Italia 12.98

X4

 

Oceanis Yacht 62

Volba v této kategorii nebyla tak jednoznačná, protože i přes velmi rozdílnou konstrukci a standardy kvality mezi jednotlivými kandidáty na titul lodě roku měla každá z nominovaných plachetnic něco zajímavého co nabídnout. Proti sobě stály dvě hliníkové lodě robustní konstrukce pro vysoké zeměpisné šířky, dvě laminátové lodě s atletickými dispozicemi a jeden skutečný luxusní cruiser, který po právu zvítězil. Vedoucí loděnice v branži, francouzská Beneteau, přivedla na svět designérsky zajímavou a velmi prostornou loď, s dobrými plavebními vlastnostmi a řadou drobných praktických detailů. To vše za velmi zajímavou cenu. Jury se tak přiklonila k nejvyváženějším dispozicím této kategorie.

 

 

Kategorie Multihull

Outremer 4X - vítěz

Lagoon 42

Lucia 40

Nautitech Open 46

Tricat 30

 

Outremer 4X

Outremer 4X měl proti sobě produkty tří největších výrobců katamaránů a jeden produkt malé loděnice s velice chytrým řešením. Odbornou porotu tentokrát oslovily plavební výkony lodě, zatímco ti tři konkurenti jdou při oslovení potenciálních zákazníků velmi podobnou cestou na základě velmi podobné definice požadavků na úspěšného producenta katamaránů. Jihofrancouzský Outremer 4X je výkonnější variantou modelu 45, trupy lodě jsou laminovány s větším podílem uhlíkových kompozitů a takeláž je také z karbonu. Tentokrát zvítězil zážitek z plavby před pohodlným interiérem a zajímavým, za osobním automobilem přepravitelným trimaranem.

 

 

 

Kategorie Special Yachts

Seascape 24 - vítěz

Bihan 6.50

Easy To Fly

Scow FR 18

Spirit 47 CR

 

Seascape 24

Třetí, prostřední model v nabídce slovinské loděnice přesvědčil porotu o svých kvalitách, přestože proti němu stály mezi pěticí finalistů jak nekonvenční létající konstrukce a nebo malé sportovní lodě, tak i 47 stop dlouhá britská dřevěná klasika. Malý Seascape 18 se dobře na trhu uchytil jako malá sportovní regatová plachetnice. Větší sourozenec s označením 27 pak představuje výkonného sportovce, který nabídne posádce i dostatek pohodlí v kajutě. Seascape 24 si vzal z každého ze sourozenců něco a zrodila se výkonná, sedmimetrová, za osobním automobilem přepravitelná plachetnice, s kterou si zazávodíte v regatě stejně tak dobře strávíte na její palubě dovolenou. Jde o koncepci lodě, které začíná mladá nastupující česká klientela nejvíce rozumět.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Motor Boat Awards 2017

Co se děje | Michal Štěpán
title

Leatherman Yacht of the Year 2017

Co se děje | Pavel Rauner