Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Okřídlené překvapení

Na výstavě v Paříži představila loděnice Beneteau nejnovější projekt konceptu Figaro, který nyní přichází i s foily. Za chvíli se bude říkat: Kdo nelétá, není Francouz.

 

Samozřejmě už se dávno šuškalo, že loděnice Beneteau hodlá přijít s ultramoderní konstrukcí s foily, což se také hned na začátku pařížské výstavy skutečně stalo. S označením Figaro 3 nahradí nová necelých deset metrů dlouhá loď oceánského klasika Figaro 2. První prototyp by měl být spuštěný na vodu v nadcházejícím létě.

Kdo si chce udělat jméno ve francouzském offshorovém sportu, ten se neobejde bez jedné ze dvou lodí: Mini 6.50 a nebo lodě z třídy Beneteau Figaro. Obě lodě již dlouhou dobu slouží pro získání cenných zkušeností v závodní kariéře na vysoké oceánské úrovni, zejména pokud jde o solo závody nebo dvouposádkové lodě.

Po čtrnácti letech služby modelové generace Figaro 2 bylo prodáno přes 100 lodí tohoto typu, který v krátké době nahradí Figaro 3. Konstrukce třetí generace lodě byla zadána studiu Van Peteghem / Lauriot-Prévost z Paříže (VPLP). Mimo jiné má tato konstrukční kancelář na svědomí lodě, které v posledních dvou ročnících vyhrály jeden z nejnáročnějších závodů na planetě, Vendée Globe.

Nepřehlédnutelnou zajímavostí nové řady Figaro 3 jsou přirozeně foily. Jinak, než je na současných konstrukcích lodí IMOCA Open 60, kde jsou foily tvaru J zahnuté směrem nahoru, jsou foily u Figaro 3 uhnuté dolů, koncem ke středu lodě. Rádius ohybu kopíruje tvar trupu a v případě, že nejsou foily potřeba, lze je zatáhnout až k trupu. Toto řešení pomůže plavebním vlastnostem lodě v případě, že je slabý vítr a nebo usnadní manipulaci s lodí v přístavu. Foily se v tomto případě nezaslouží pouze o rychlost lodě a větší vztlak, ale pomohou také směrové stabilitě a menšímu snosu na kursu. Zda bude Figaro 3 skutečně létat na foilech a nebo zda budou sloužit pouze k většímu vztlaku a menšímu odporu smáčených ploch trupu se ukáže až bude první loď ve vodě.

Noha kýlu, s nímž má loď ponor 2,50 m, je extrémně subtilní a koncept Figara 3 spoléhá stejně jako jeho předchůdce na konstrukci vodního balastu. Stěžeň stojí více vzadu a pro genaker je připraven pevný čelen o délce 1,10 m. Se vznikem této nové lodě vzniklo v rámci loděnice Beneteau nové oddělení s názvem Bénéteau Racing Division Group. Přibližně 15 specialistů se bude permanentně starat o vývoj regatových projektů. Všechny tyto aktivity jsou pro zbytek trhu jasným signálem, že jedna z vedoucích loděnic na trhu soustřeďuje svou pozornost na vysokovýkonné jachty.

První prototyp se již samozřejmě nachází ve fázi výroby a pro tento účel loděnice beneteau vybudovala nedaleko Nantes samostatné pracoviště. S příchodem léta 2017 loděnice plánuje spuštění prvních testů na vodě a do té doby nebudou uveřejněna žádná konkrétní technická data. Technologie výroby trupu bude konvenční, tedy laminace vakuovou infuzí na pěnovém jádru. Také stěžeň a ráhno by měly být v základním provedení klasicky z hliníku. Bližší údaje o ceně také nejsou zatím známé a prvních 50 lodí tohoto typu by mělo zůstat k dispozici pro potřeby této závodní lodní třídy. Až potom, předpokládá se v roce 2019, bude vyslyšen zájem o koupi ze strany soukromých zákazníků. Figaro 3 by mělo oslovit zkušené a ambiciózní skipery, pro které je Class 40 příliš velká a drahá a naopak ostatní projekty pro oceánský jachting jsou zase příliš konzervativní.

 

Technické údaje

Celková délka vč. čelenu       10,85 m

Délka trupu   9,75 m

Délka na vodorysce   9,00 m

Šířka   3,40 m

Šířka na vodorysce    2,40 m

Ponor  2,50 m

Suchá hmotnost        2900 kg

Balast  1100 kg (38 %)

Hlavní plachta           39,5 m2

Genua 30,9 m2

Genaker          105,0 m2

www.bemex.cz, www.beneteau.com

 

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Italia 9.98 Club

Novinky | Petr Láska
title

European Yacht of the Year 2017

Co se děje | Petr Láska