Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Když rychlost je všechno

Každý má při výběru lodě své priority. Pokud je pro vás důležitá velikost ledničky, šířka a délka lůžka, stojná výška a velká zásoba pitné vody, pak jste v tuto chvíli na špatné adrese. Je-li to však rychlost, jste tady správně.

 

Od představení této lodě běží diskuze o tom, jestli do bude zatím nejrychlejší 40stopá plachetnice a nebo nikoliv. Možná, že ano. Výrobce lodí Melges totiž přichází s ryze sportovní konstrukcí lodě – naklápěcí kýl, canard a dvojice kormidelních listů. Raketa z uhlíkových kompozitů by měla být lodní třídou a má pro to velké předpoklady. Prvním z nich je technický dohled nad dodržením všech pravidel, který drží renomovaný Holanďan Rob Weiland, který byl ve stejné pozici odpovědný už za závoďák TP52. Pod nautickou architekturu se podepsalo studio Botin Partners, které vedle studia judel/vrolijk patří v cirkusu jednotrupých závoďáků k nejúspěšnějším. Stavba lodi proběhla v dubajské společnosti Premier Composite Technologies, což je jedna z předních loděnic ve stavbě závodních výkonných speciálů.

Nová 40stopá loď disponuje genakerem o ploše 200 m2 při suché hmotnosti 3250 kg, z čehož je 1200 kg v bombě dlouhého kýlu, který lze v průběhu 15 až 20 sekund pomocí elektrohydraulického mechanizmu vyklopit na návětrnou stranu o celých 45 stupňů. Aby byl kvůli výklopnému kýlu kompenzován snos do závětří, je před kýlem v ose trupu umístěná ploutev (canard), jejíž funkci u jiných lodí, plujících na delší vzdálenosti, plní daggerboardy nebo foily. Tyto konstrukční prvky jsou však zatím neobvyklé u lodí, které závodí na krátkých kurzech kolem bójí a canard je tak smysluplnějším řešením. Trup lodi Melges 40 vzniká vakuovou infuzí v negativní formě z uhlíkových kompozitů a epoxidové pryskyřice kolem pěnového jádra. Vyrobit pevnější a lehčí konstrukci v této době zatím nikdo nedokáže. Kormidelní listy a canard jsou vyrobené z uhlíkových kompozitů. Také stěžeň a ráhno jsou z uhlíkových kompozitů a vyrábí je Southern Spars. Stejně tak kompozitový čelen, který lze zasunout do trupu.

V plánu je série pěti mezinárodních závodů s touto lodí, které by se měly konat v Dubaji, Porto Cervo, Palma de Mallorca a ve Valencii. Dva dny by měly být v duchu závodění nahoru a dolů, třetí den by mělo jít o trať, postavenou k dosažení vysokých rychlostí a poslední den by se mělo závodit podle pobřeží, aby si na své přišli i diváci. Celou sérii bude připravovat tým zkušených organizátorů regat, který bude mít k s sebou vždy k dispozici kompletní servisní tým.

 

Technické údaje

Délka trupu   11,99 m

Délka na vodorysce   11,10 m

Šířka   3,53 m

Ponor  3,20 m

Suchá hmotnost        3250 kg

Hmotnost bomby kýlu          1100 kg

Hmotnost nohy kýlu 100 kg

Hlavní plachta           72,00 m2

Kosatka          49,00 m2

Genaker          200 m2

Posádka          8 osob

Cena   není zatím známa

www.melges40.com

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Esse 850 LE

Novinky | Michal Štěpán
title

Beneteau Figaro 3

Novinky | Michal Štěpán