Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Možnost volby

Všechny lodě nejde měřit jedním metrem, protože jsou stejně tak rozdílné jako lidé, kteří s nimi chtějí plout. Každé auto jede, bez ohledu na značku a kvalitu. Každá loď pluje, také bez ohledu na značku a kvalitu. A každý z nás má při jejich výběru různé preference.

 

Asi nejdůležitější je nejen při výběru lodě definovat správně své požadavky, které se pak následně protnou celou nabídkou na trhu a vyselektují lodě s největším počtem zásahů. Každý potom máme své finanční limity, jež jako první faktor vymezují oblast našeho zájmu. Pokud se ten limit blíží hodnotě 200 000 euro, nabízí se celá řada nových lodí od masových výrobců až po použité kusy například vyhlášených skandinávských loděnic. A to je případ právě prezentované lodě Najad 355, která přišla na svět v roce 2007, a dnes se ojediněle objevují na trhu kusy přibližně za tuto cenu.

Rád bych věřil tomu, že máme za sebou dobu, kdy v podstatě jedinými rozhodujícími faktory při výběru lodě bylo, aby byla co největší, co nejmladší a za co nejméně peněz. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale bylo to v mých očích naprosto stejné povrchní spotřebitelské chování, jako když jsme kupovali levné párky, které nikdy neviděly maso, sýry a jogurty, které nikdy neviděly mléko. Stačil hezky barevný kelímek, moderní design obalu a dobrá cena, abychom byli lapeni. Je smutné, že naprosto stejně povrchně se chovali i zákazníci na nové lodě, přestože vydávali více peněz, než je nutné na jogurt.

Když má loď sloužit v charteru, jsou pro její profitabilní smysluplný život důležitá naprosto jiná hodnotící kritéria než pro privátní loď, která má sloužit jen svým majitelům a jejich nejbližším. Pro charterovou loď jsou nejnutnější nízké náklady na pořízení a provoz, jež v relaci k příjmům za pronájem generují jistý zisk. Aby byla cena za pronájem co největší, je nutné dostat na palubu co nejvíc lidí, kteří se o nájem podělí. Pro soukromé užití lodě je naopak nutné zvážit, kde je hranice toho, co nezbytně potřebujeme, a v tomto prostoru má smysl hledat co nejvyšší kvalitu. Čím kvalitnější loď bude, tím více bezstarostné bude její užívání. A tím méně bude klesat její cena. Loď je potom tak drahá, jaký je rozdíl mezi její nákupní a prodejní cenou. Ten, kdo se kouká na rok výroby lodě jako na rok výroby auta, potom zcela jistě lodím nerozumí. Buď si nechá od zkušenějších poradit, anebo udělá svou poněkud dražší první zkušenost, než sám dojde k tomuto poznání. Tedy pokud se z něj stane jachtař a bude chtít na lodi strávit zbytek života.

Najad 355 je tedy jedním z mnoha příkladů typické privátní lodě a přestože za stejnou nebo nižší cenu najdete řadu nových lodí od masových výrobců, bude život na jeho palubě spokojenější a v konečném důsledku třeba po deseti letech užívání možná i levnější. Když jsem poprvé vstoupil na palubu Najadu nebo Hallberg-Rassy, zatížený zvykem na prostorová měřítka od velkovýrobců, byl jsem překvapený omezeným vnitřním prostorem. Omezený je poněkud drsnější vyjádření, protože ve skutečnosti by mi na palubě takové lodě při dlouhodobější plavbě žádný prostor nechyběl. Prostě tam jen nebyl všechen ten zbytečný prostor, na který jsme si v charteru zvykli. Je to především dáno odlišnou proporcí mezi délkou a šířkou trupu, kdy užší trup se u dražších majitelských kusů stará o výrazně lepší plavební vlastnosti, bezpečnost, směrovou stabilitu a ovladatelnost. Navíc jsou trupy těchto lodí, což není úplně případ prezentovaného Najadu 355, výrazně robustnější s vyšší torzní tuhostí, o což se stará zalaminovaná nosná konstrukce a tradiční technologie laminace. Najad 355 byl před osmi lety prvním modelem značky, jehož trup vznikl technologií vakuové infuze. Přestože byla použita tato moderní technologie, která s sebou v některých případech nenese jen pozitiva a využívají ji právě výrobci při výrobě větších sérií lodí, je trup Najadu 355 vybaven epoxy-kompozitovou tuhou nosnou strukturou s nízkým těžištěm. Také to byl první model značky, který nesl v přídomku označení Performance cruiser. Na téměř 11 metrů délky má pouhých 3,40 metru šířky a architekturou interiéru je to typický Švéd, přestože vzešel z pera konstruktérského studia Judel/Vrolijk & Co. Vznikla tak rychlá a dobře ovladatelná loď, na které strávíte jak pohodový turistický jachting, tak se stejně dobře můžete vydat na bezpečnou plavbu kolem světa. Všechna namáhaná místa na trupu a palubě jsou vyztužena nosnou strukturou a upevnění takeláže je vlaminováno do paluby nebo trupu. Kýl tvoří ocelová noha s olověnou bombou.

U kokpitu není nejdůležitější, aby byl co největší, nýbrž aby byl co nejpohodlnější, nejbezpečnější, co nejvíce chránil cestující před nepřízní počasí a aby byly všechny ovládací prvky dobře dosažitelné a ovladatelné i s menší posádkou. Čtveřice nerezových vinšen Andersen, které jsou nejčastěji doporučenou výbavou z loděnice, a vozík otěže hlavní plachty před kormidelním sloupkem s jedním velikým kormidelním kolem jsou dalšími fascinujícími typickými prvky těchto lodí. Malá okna v kovových rámech a dřevem obložený vstup do hlavní lukny osobitý dojem jen podtrhují.

V interiéru použité masivní dřevo je důsledně zaoblené, aby nedošlo ke zranění posádky na rozbouřeném moři, a nejenže má takový nábytek výrazně delší životnost, kterou lze počítat na desetiletí, ale lze ho také dobře renovovat. Na to, že na palubě nikdy nebude parta charterových opilců, má Najad 355 extrémní množství úložných prostor, které jsou nezbytné při dlouhodobějším pobytu na palubě. Za vyšší cenou lodě stojí fakt, že jsou pro její výrobu použité nejkvalitnější materiály a nic není ve snaze o vyšší zisk při nižší ceně ošizené.

A právě tento přístup stál loděnici pomalu život, protože neustoupila ze svých kvalitativních standardů a cenové politiky. Uplynulých několik let byl trh plachetnic z pohledu charakteristiky zákazníků poněkud povrchní a z pohledu počtu kusů i poněkud ospalý. Lodí se prodávalo málo a málokdo hledal kvalitu. Před kvalitou stála na prvním místě pouhá společenská okázalost, za kterou nebyl trh ochoten platit ani o korunu navíc, než bylo naprosto nezbytné, aby vznikl kýžený dojem. Náročná privátní klientela jako by na čas zmizela.

Skladba současných zákazníků českého trhu námořních plachetnic je nyní poněkud odlišná. Zmizeli v podstatě ti, kteří vydělávali peníze relativně rychle a byli také ochotni je rychle bez rozmyslu utrácet. Zůstali ti, pro něž není loď pózou, nýbrž životním stylem, a přicházejí ti, kteří si za poctivě vydělané peníze chtějí koupit svou loď na moři. A pro takové zákazníky je alternativa kvalitní použité lodě rozhodně zajímavá. Měli by si však vzít při výběru na pomoc odborníka, například někoho, kdo se živí technickými prohlídkami a zná všechny záludnosti použitých lodí. Odměna dotyčnému za takové poradenství dokáže ušetřit spoustu budoucích výdajů a přinese z větší části právě tu radost, kterou na lodi hledají.

Když se podíváte blíže na nabídku použitých lodí Najad, tak zjistíte, že desetimetrová loď z první poloviny osmdesátých let stále ještě přijde na 70–90 000 euro, což je dnes cena za nové stejně velké masově vyráběné lodě, a tato cena musí mít někde své opodstatnění. Když potom budu hledat udržovaný Najad 361 z konce devadesátých let, musím si stále ještě připravit přibližně 200 000 euro, což je zhruba stejná cena jako za o deset let mladší Najad 355. Toto objektivní zjištění na trhu s použitými loděmi jasně dokazuje, že když koupíte dobře udržovaný použitý Najad a budete ho dál poctivě a s láskou udržovat, dostanete za deset let užívání lodě při dalším prodeji téměř stejnou cenu. Myslím si však, že se za tu dobu do lodě zamilujete a pokud vám to dovolí zdraví, příjmy a chuť k jachtingu, tak takovou loď už nikdy neprodáte.

 

Technické údaje

Celková délka  10,90 m

Šířka    3,40 m

Ponor  1,90/1,70 m

Suchá hmotnost          6900 kg

Balast  2300 kg

Hlavní plachta 37 m2

Kosatka           28 m2

Motor VOLVO PENTA D1-30 28 k/21 kW, Saildrive se sklopnou vrtulí

Nádrž na vodu            250 l

Nádrž na palivo          150 l

Kategorie plavby        A/oceán

Design judel/vrolijk & co.

www.najad.se

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Elan Impression 434 Viento

Test použité lodě | Petr Láska